Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

magic mouse eller magic trackpad?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

sitter här och funderar över om jag ska ta och köpa en magic mouse eller en magic trackpad till min mac mini (som ska agera mediaspelare och köra några lättare server applikationer).

vad är skillnaden på dessa? (förutom det uppenbara utseendet och formen)
skiljer de sig på gestures/pinches?

finns det några för-/nackdelar med dem?
vilken tycker du att jag borde välja och varför?

(utöver någon av dessa produkter hade jag tänkt mig använda det lilla fina trådlösa tangentbordet..)

Ursprungligen av tqila:

skiljer de sig på gestures/pinches?

Mycket. Magic mouse har knappt några alls i jämförelse. Bara scroll och "flick" åt sidorna.

Sen gillar jag att trackpaden inte behöver nåt speciellt underlag, så den funkar bra när man sitter i soffan. Passar ju bra ihop med trådlösa tangentbordet med.

Den enda jag tycker musen är bättre på är precisionsarbete, trackpaden är mer för gestures på det sättet. Jag bytte från mus till trackpad i våras och har knappt använt musen alls sedan dess.

ok, ja jag är ju van med trackpaden på min macbook pro så känns naturligt att köpa även en trackpad till min mac mini.
men då jag inte var säker på skillnaderna på de två produkterna tänkte jag att jag kollar upp detta först innan ett eventuellt köp.

trodde dock att musen inte behövde något särskilt underlag, att allt sköttes på toppen av musen så att säga..
(inga sensorer/lasrar på undersidan)

men det är ju helt klart så att trackpaden ligger bättre i soffan och då lättare att använda.
kan man fästa trackpaden till tangentbordet så de sitter fast i varandra?

och hur är räckvidden på dem? är någon av produkterna sämre räckvidd på?

hade kanske tänkt mig att ha mac mini i förrådet, dels för att bli av med lite ljud, dels för att den kanske kommer agera lättare server och dels för att silver inte passar in så bra i ett hemmabio-system som är helsvart. men osäker på om räckvidden för blåtand till mus/tangentbord räcker dit.

är väl iofs inte mer än absolut max 5m från "hotspot" till placering av mac mini + en vägg i betong lika fast som pulvermos utan vatten. (i nästa boende kan det dock kanske vara upp till 10m eller liknande + vägg(ar))

Ursprungligen av tqila:

kan man fästa trackpaden till tangentbordet så de sitter fast i varandra?

MagicWand - MagicWand - Twelve South

Ursprungligen av tqila:

trodde dock att musen inte behövde något särskilt underlag, att allt sköttes på toppen av musen så att säga..
(inga sensorer/lasrar på undersidan)

Jodå, sensor på undersidan som andra möss.

Ursprungligen av tqila:

och hur är räckvidden på dem? är någon av produkterna sämre räckvidd på?

Nej inte vad jag vet eller har märkt. Samma bluetooth i bägge. Båda tar 2 stycken batterier förresten (AA), samma som tangentbordet.

åh, det där ser ju helt fenomenalt ut.

har du provat det? hur stabilt sitter det ihop?

det är ju skillnad på att ha det ihopsittandes men stillaliggandes på ett skrivbord och att ha det liggandes i en soffa eller användas i knät. så det behöver ju sitta ganska rejält för att inte irritera med glapp eller att det lossar eller liknande.

kollade på reklamen och det ser ju bra ut där, men tyvärr brukar ju allt se bättre ut i reklamer än vad det är i verkligheten..

Ursprungligen av tqila:

åh, det där ser ju helt fenomenalt ut.

har du provat det? hur stabilt sitter det ihop?

det är ju skillnad på att ha det ihopsittandes men stillaliggandes på ett skrivbord och att ha det liggandes i en soffa eller användas i knät. så det behöver ju sitta ganska rejält för att inte irritera med glapp eller att det lossar eller liknande.

kollade på reklamen och det ser ju bra ut där, men tyvärr brukar ju allt se bättre ut i reklamer än vad det är i verkligheten..

Leta recensioner. De har oftast hög sanningshalt .

ja, har kollat runt lite och verkar som alla ungefär samma nackdelar med att trackpad inte fungerar så bra i kanten där de fästs mot tangentbordet. (riktiga klick alltså, inga problem med tap to click verkar de som).

och vissa av dem blockerar power-knapparna samt en var även väldigt tung.

så avvaktar nog med det där tillbehöret ett tag.

ok, ja då var ju saken klar. blir en trackpad då.

ingen höjdare att ha en datormus i soffan (trodde ju det inte var en vanlig traditionell mus på undersidan så att säga)

får väl helt enkelt prova mig fram ang. räckvidden.

1
Bevaka tråden