Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad innebär kernel panic?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått nått som heter kernel panic vad innebär det

  • Medlem
  • 2012-11-18 09:31

Also available in Swedish: OS X: Om kernel panic

Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Har fått nått som heter kernel panic vad innebär det

Varför får man det

Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Varför får man det

Man får det när kerneln råkar på ett fel som riskerar att sätta systemet i ett läge där minnesskyddet m fl inte längre går att lita på. Då drar systemet direkt i nödbromsen.

Vanligaste orsakerna är trasiga minnen, döende hårddisk, korrupt filsystem och buggiga drivrutiner för tredjepartshårdvara.

Ursprungligen av Samuel K:

Man får det när kerneln råkar på ett fel som riskerar att sätta systemet i ett läge där minnesskyddet m fl inte längre går att lita på. Då drar systemet direkt i nödbromsen.
Vanligaste orsakerna är trasiga minnen, döende hårddisk, korrupt filsystem och buggiga drivrutiner för tredjepartshårdvara.

Får man det utan anledning

Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Får man det utan anledning

trasiga minnen, döende hårddisk, korrupt filsystem och buggiga drivrutiner för tredjepartshårdvara.

  • Medlem
  • 2012-11-18 13:22
Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Får man det utan anledning

Det är något som man får leva med.
OS X är inte direkt tänkt att vara ett stabilt OS.

Ibland finns det spår i systemloggen.
Undersök den, särskilt om det händer fler gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-18 13:43
Ursprungligen av Zepto:

Det är något som man får leva med.
OS X är inte direkt tänkt att vara ett stabilt OS.

Detta stämmer ju inte alls, OS X är ett väldigt stabilt OS. Jag kan räkna de gånger det hänt mig på ena handen, att folk dessutom nästan alltid börjar med att misstänka hårdvarufel som orsak säger en hel del.

Ursprungligen av Fred!:

Detta stämmer ju inte alls, OS X är ett väldigt stabilt OS. Jag kan räkna de gånger det hänt mig på ena handen, att folk dessutom nästan alltid börjar med att misstänka hårdvarufel som orsak säger en hel del.

Ja, det säger att folk inte kan googla ordentligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-18 14:41
Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, det säger att folk inte kan googla ordentligt.

Knappast, om du inte bara vill vara cynisk. Det säger att erfarenheten har visat att det oftare är beroende på hårdvara än OSet, sedan är jag inte den typen som inte först misstänker en kext, men om man har OS X i grund konfiguration och kernelpanics är ett problem så är det inte OSet det beror på.

Är det ett virus är hårddisken paj

Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Är det ett virus är hårddisken paj

Ska det egentligen vara två frågetecken i den meningen?

Av erfarenhet så är det oftast RAM-minnena som strejkar. Börja med att uppge vilken Mac du har och vilken version av OS X du använder så ska nog alla kunniga här på 99mac kunna hjälpa dig.

Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Är det ett virus är hårddisken paj

Om vi förutsätter att det där ska vara två olika frågor, så är svaren:
1. Nej, det är inte virus som har orsakat din Kernel Panic.
2. Ja, det kan möjligtvis vara något fel på hårddisken som orsakar din Kernel Panic.

Har du överhuvudtaget läst de svar du har fått tidigare i tråden?

Jag tycker att du ska stanna upp lite nu, och tydligt och klart svara på de frågor du har fått. Annars lär nog tråden snart bli väldigt svårläst (den är redan på väg dit, tycker jag).

Om man lämnar in den kan dom se allt man gort skrivit i datan tänkte på att spara minnen

Ursprungligen av Joakimgrundenbois:

Om man lämnar in den kan dom se allt man gort skrivit i datan tänkte på att spara minnen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-18 16:38

Är det ett återkommande problem, eller handlar detta om ett enstaka tillfälle? I så fall kan du bara rycka på axlarna och släppa det tycker jag och nöja dig med "shit happens" som förklaring.

Jag har lämnat in den på lagning

Det är inget fel i att använda punkt, komma och frågetecken när man skriver. Det är heller inte fel att läsa svaren man får. Känns som att detta är forumets mest meningslösa tråd på länge.

1
Bevaka tråden