Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop äter mitt minne

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-16 14:40

Vi köpte nyligen iMacs (27" inte nya modellen) till kontoret, och i förrgår stoppade vi in ytterligare 8 gb (16 gb totalt) minne eftersom ingen var särskilt nöjd med hur de presterade. Man behöver dock inte arbeta särskilt många minuter i Photoshop innan i stort sett ALLT minne är uppätet enligt Aktivitetskontrollen. Det är några MBs som ligger och skrotar kvar och hela datorn blir till sirap. Det tråkiga är ju att Photoshop inte frigör minne även om man stänger dokument, vilket resulterar i många omstarter av programmet...

Är det någon inställning vi missat? Jag tillåter PS att använda ca 70 % av minnet (10 gb), har över 1000gb som scratch disk, och grafikprocessorn påslagen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-16 15:05

Det är väl någon dåligt skriven plugin till PS som spökar. Rent generellt gäller att du ska använda det minne som finns.

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-16 15:49

När det börjar ticka ner mot 20 mb ledigt av 16 GB och allting går jättesegt, men PS fortfarande tar upp 10 GB, så är det bara ett antagande jag gör... när man avslutar Photoshop så blir allt frid & fröjd igen.

Den andra delen av problemet är hur snabbt PS kommer upp i 10 GB använt/bokat minne. Det räcker med att jobba med ett hyfsat lågupplöst dokument (1500x1500px) i 10 minuter så är man där, och saker börjar gå segt. Är det fler som har samma problem? Ska vi kitta upp oss med 32 GB minne? Har jobbat med PS i många år (på PC) men aldrig haft liknande problem.

Senast redigerat 2012-11-16 16:44
  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-16 15:16

Tack för svar! Installerade den enda pluginen igår, och problemet har funnits från början. Vad menar du med "använda det minne som finns"? Menar du att det är bra att alla 16 gb används? Problemet är ju att PS "håller" på minnet och inte verkar släppa efter till övriga funktioner i OSet/andra program.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-16 15:25

Hur ser du att PS håller minnet för sig själv och inte släpper/delar med sig till andra program?

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-16 15:55

Ok, jag gjorde ett litet test nu: Jag startade PS och utan ett dokument öppnat så används ca 350 mb minne. Jag öppnar en PSD på 300 mb och utan att ha börjat arbeta med dokumentet så tar PS nu upp 5,5 GB. Det ser lurigt ut i mina ögon, men jag är å andra sidan ingen data-doktor

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-11-16 17:33

Troligen kan man trimma inställningarna i Photoshop en smula för att det ska dra mindre minne. Antalet ångrasteg (historik) är nog en sådan sak som man helst villa ha massor av, men samtidigt borde det sluka minne. Jobbar ni mycket med bilder i 300mb eller mer med många lager och så så kan ni nog inte få för mycket minne i burkarna. Jag sitter på en 15" MacBook Pro Retina med fjuttiga 8gb ram men jag upplever aldrig Photoshop som segt för det. Jag har inte ändrat några inställningar vad gäller minneshanteringen eller historiken. Nu är det sällan jag jobbar med bilder på 300mb eller mer bilder men det är klart att det händer och som sagt. Segt har jag aldrig upplevt Photoshop som. Inte ens när InDesign och Illustrator ligger och rullar samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-16 17:21

1. Om du kollar i Aktivitetskontrollen så vet du väl att "Inaktivt" minne är ungefär lika ledigt som "Ledigt" minne?

2. Då du säger hur mycket minne PS drar, menar du då "Verkligt minne" eller "Virtuellt minne"? Det är endast "Verkligt minne" som drar RAM.

Det man bör veta är att OS X (och de flesta UNIX-system) är bra på att utnyttja de hårdvaruresurser som finns så att ingen kapacitet ligger oanvänd. Man ska alltså inte förvänta sig att ha en massa minne outnyttjat till spillo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-16 17:25

Generellt är det ju bra att det dyra och begränsade ram-minnet används. Vad har du annars köpt det för?
Men applikationer skall också kunna "lämna tillbaka" minne när operativsystemet säger att det börjar bli ont om den varan.

hur mycket är aktivt/inaktivt? Tabellen längst ned i Aktivitetskontrollen, på tabben för minne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-16 19:59
Ursprungligen av oskard:

...
Men applikationer skall också kunna "lämna tillbaka" minne när operativsystemet säger att det börjar bli ont om den varan.
...

Mja, det är ju trevligt av en applikation. Men om en applikation allokerar en massa minne som inte används så kommer OS X att roffa tillbaka det vid behov (och man kan få "sidor ut" om minnet är skrivet).

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-11-16 17:54

Spelar ingen roll om minnet är fullt. Det är bara bra. Problemet är om det inte lämnar ifrån sig när det behövs. Det ser man på sidor in/ut i aktivitetskontroll, det är när hårddisken används som swap.

Ett långskott: har hört att man inte ska ha för mycket mappar/filer på skrivbordet för då kan det bli segt. Vet inte om det gäller fortfarande. Men har du det kan du ju prova att lägga filerna någon annanstans.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-16 18:19
Ursprungligen av dtrolle:

Ett långskott: har hört att man inte ska ha för mycket mappar/filer på skrivbordet för då kan det bli segt. Vet inte om det gäller fortfarande. Men har du det kan du ju prova att lägga filerna någon annanstans.

Du har rätt, men det blir segt för den som skall läsa. Nyare maskiner påverkas nog inte märkbart.

  • Medlem
  • 2012-11-16 22:55

Det går väl att säga åt ps hur mycket minne det får ta i anspråk.

  • Medlem
  • 2012-11-17 11:19
Ursprungligen av Baron:

Det går väl att säga åt ps hur mycket minne det får ta i anspråk.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-17 01:10

Kör ni 64-bitars OS X?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-17 13:06

Enligt trådar på nätet/forum så allokerar varje icon preview (japp, lite engelska mitt på blanka förmiddagen!) minne för att kunna visa innehållet i filen. Har du hundratals filer på ditt skrivbord så kommer det att allokeras minne i motsvarande grad.

  • Medlem
  • 2012-11-17 19:38

Hur mycket då? Per ikon, menar jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-17 22:03

Inga siffror i dom trådar på amerikanska MacWorld etc - bara fenomenet.

  • Medlem
  • 2012-11-18 11:03

Varför skulle lite ledigt minne göra en maskin seg?
Låter snarare som om den är upptagen med att göra annat.
Vad står det att den gör för något i Aktivitetskontroll?
Det programmet visar ju mer än bara ledigt minne,

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-19 16:36

Uj, många svar så här på måndag morgon!:)

Är för dåligt insatt för att svara på alla frågor (64-bitars OS X: ja, många ikoner på skrivbordet: nej), men pudelns kärna är: efter några minuters Photoshop-användande går hela datorn segt, för att inte tala om PS självt. Klipper in en dump här som kanske ger mer svar till er som kan...?

[ATTACH="CONFIG"]36526[/ATTACH]

Det är en 3.4 GHZ i7 iMac, 16 GB minne som sagt, och 2GB Radeon grafikkort. Det känns som att den borde prestera bättre, börjar tyvärr längta tillbaka till min 4 år gamla Dell... :/

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-19 17:11

Kanske läge att investera i några SSD diskar?

  • Medlem
  • 2012-11-20 12:42
Ursprungligen av Gordy:

Kanske läge att investera i några SSD diskar?

Det är ju som att åtgärda dåliga bromsklossar med tjockare bromsskivor.
Det är ingen lösning på problemet, möjligen ett litet plåster som kanske lindrar symptomen lite grann.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 12:49
Ursprungligen av Baron:

Det är ju som att åtgärda dåliga bromsklossar med tjockare bromsskivor.
Det är ingen lösning på problemet, möjligen ett litet plåster som kanske lindrar symptomen lite grann.

Lite grann? Har inte du erfarenhet av att använda Photoshop med SSD vs vanliga diskar? För det är ingen liten skillnad i hastighet generellt.
Sen borde han ju sätta in 32GB minne för att minska problemen ännu mer.

  • Medlem
  • 2012-11-20 13:03
Ursprungligen av Gordy:

Lite grann? Har inte du erfarenhet av att använda Photoshop med SSD vs vanliga diskar? För det är ingen liten skillnad i hastighet generellt.
Sen borde han ju sätta in 32GB minne för att minska problemen ännu mer.

Kom igen, jag är rätt säker på att ssd-diskar inte kommer att göra RAM-åtgången mindre.

Gå igenom PS inställningar, avaktivera tredjepartpluggar, installera om PS i värsta fall. Det går att köra PS 5.5 med 2 GB RAM och en 5400 rpm:s disk, så rådet om SSD är helt fel i den här frågan även om det har andra förtjänster.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 13:09
Ursprungligen av Baron:

Kom igen, jag är rätt säker på att ssd-diskar inte kommer att göra RAM-åtgången mindre.

Nej men trådstartaren skrev ju att hela datorn blir som sirap efter en stund och det tyder ju på att hårddiskarna används som virtuellt minne. Så i med snabbare diskar och mer minne så kommer han nog bli mer nöjd med sina iMacs.

Ursprungligen av Gordy:

Nej men trådstartaren skrev ju att hela datorn blir som sirap efter en stund och det tyder ju på att hårddiskarna används som virtuellt minne. Så i med snabbare diskar och mer minne så kommer han nog bli mer nöjd med sina iMacs.

TS har ju jobbat med PS förut, fast under Windows och inte upplevt samma seghet. Så här skrev TS: "börjar tyvärr längta tillbaka till min 4 år gamla Dell..".
Det är väl ändå inte rimligt att PS ska rulla på bättre på en 4 år gammal Dell än en ny Mac? Punkt 1 är sålunda att utröna varför det är så segt, därefter kan man ge sig på att optimera ytterligare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 13:26
Ursprungligen av pmarriott:

TS har ju jobbat med PS förut, fast under Windows och inte upplevt samma seghet. Så här skrev TS: "börjar tyvärr längta tillbaka till min 4 år gamla Dell..".
Det är väl ändå inte rimligt att PS ska rulla på bättre på en 4 år gammal Dell än en ny Mac? Punkt 1 är sålunda att utröna varför det är så segt, därefter kan man ge sig på att optimera ytterligare.

På Dellen körde han nog en äldre PS version och hade kanske mer minne så det säger ju inte så mycket och kanske gjordes det inte lika avancerade uppgifter i PS på den heller?
Min erfarenhet av PS är att det är rejält minneshungrigt om man jobbar med stora bilder och att när det virtuella minnet (diskarna) går igång på allvar så kan det bli rejält segt, med SSD så går det iaf hyfsat raskt.
Jag frågade om han inte kunde lägga upp en skärmdump från aktivitetskontrollen som visade datorns ALLA processer men han har väl inte hunnit göra det än.

Ursprungligen av Gordy:

Lite grann? Har inte du erfarenhet av att använda Photoshop med SSD vs vanliga diskar? För det är ingen liten skillnad i hastighet generellt.
Sen borde han ju sätta in 32GB minne för att minska problemen ännu mer.

Har du läst vad TS skriver???
"Det räcker med att jobba med ett hyfsat lågupplöst dokument (1500x1500px) i 10 minuter så är man där, och saker börjar gå segt."

Jag har mycket erfarenhet av o jobba både med lågupplösta och högupplösta dokument både med och utan SSD.
SSD är alltid snabbare men det krävs INTE SSD + 32GB ram för 1500x1500px

Något är fel
Antingen är det något med datorn eller systemet eller PS

Har ni samma problem med flera datorer?
Har ni testat skapa ny användare?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 13:36
Ursprungligen av ill_chrill:

Har du läst vad TS skriver???
"Det räcker med att jobba med ett hyfsat lågupplöst dokument (1500x1500px) i 10 minuter så är man där, och saker börjar gå segt."

Jag har mycket erfarenhet av o jobba både med lågupplösta och högupplösta dokument både med och utan SSD.
SSD är alltid snabbare men det krävs INTE SSD + 32GB ram för 1500x1500px

Det beror ju på hur man jobbar och vad man gör med bilden men kanske har hans problem med backup att göra?

  • Medlem
  • 2012-11-19 16:51

Den filen får du nog ladda upp igen. Länken är död (på min sidan iaf).

Bevaka tråden