Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mål: Fusion Drive i en Macbook Pro, early 2011

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då har förvandling påbörjats, från 4 Gb ram med SSD och SATA-disk.
Hållaren för SATA-disken som ska sitta där superdriven sitter idag vann jag på e-bay för $11 så den är på väg till mig.
Idag kom minnen och ssd-disken.

Så jag har precis monterat 8 Gb ram i burken och ja den känns redan snabbare, vågar knappt tänka på nästa steg.

Grymt! Håll oss uppdaterade!

Varför vill man hellre ha FD än två separata? Jag tycker det känns lite osäkert

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-13 17:01
Ursprungligen av ill_chrill:

Varför vill man hellre ha FD än två separata? Jag tycker det känns lite osäkert

Det var jag också inne på här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 17:29
Ursprungligen av ill_chrill:

Varför vill man hellre ha FD än två separata? Jag tycker det känns lite osäkert

Om man har TM så vad spelar det för roll då?

Steg 1 avklarat och maskinen känns snabbare som sagt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-13 17:28

Klart intressant.

Någon som vet om det går att få igång när båda diskarna är partitionerade (med en del åt boot camp)?

Jag gör det mest för att prova. Gillar idéen med Fusion Drive och är det mjukvaran det hänger på så testar jag gärna.
Jag kanske ska tillägga att jag en gång var ACHT eller för detta ändamål ACPT (Apple Certified Portable Technician).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-20 11:39
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag gör det mest för att prova. Gillar idéen med Fusion Drive och är det mjukvaran det hänger på så testar jag gärna.
Jag kanske ska tillägga att jag en gång var ACHT eller för detta ändamål ACPT (Apple Certified Portable Technician).

Detta kan väl inte stämma?

Som jag skrev en gång i tiden var jag certad hos Apple. Både bärbart och icke. Så skruvandet var det inga problem med.
Men Apple-tekniker är inte utbildade att hålla på med saker som inte ska finnas i maskiner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-20 12:01
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Som jag skrev en gång i tiden var jag certad hos Apple. Både bärbart och icke. Så skruvandet var det inga problem med.
Men Apple-tekniker är inte utbildade att hålla på med saker som inte ska finnas i maskiner.

Jag är utbildad tv-reparatör men kan reparera bilar ändå

Jaja nu vet du vad felet är och kan fixa till det och få en Fusion Drive

Senast redigerat 2012-11-20 13:32
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-14 20:59

Varför ska instruktionerna för hur man skapar en Fusion Drive vara så komplicerade?
Speciellt för en annan som inte är van att skriva i Terminal.
Har inte hittat en vettig beskrivning än som är lätt att förstå.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-15 02:51

Ja då var man igång med SSD,optibay med original hdd och Fusion Drive.
Har inte gjort något regelrätt prestanda test men att starta datorn med autoinloggning tar 12s.

En reflektion nu när det är tyst i lägenheten så hör jag när hdd som sitter i optibay går ner i viloläge.
Det är först när jag öppnar finder,eller öppnar ett program som det går igång men under vanlig surf är den avstängd.

Bra jobbat lappen71! Var hittade du de kommadon du skulle köra för FusionDrive? Vad har du för burk?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-15 09:02
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Bra jobbat lappen71! Var hittade du de kommadon du skulle köra för FusionDrive? Vad har du för burk?

Jag har en tidig 2011 MBP 13" 2,3 GHz i5 med 8GB RAM.
Tog ett tag innan jag hittade en beskrivning som var begriplig för mig och jag använde dessa.
Create a "Fusion Drive" on your CustoMac

Men sista kommandot "diskutil coreStorage createVolume <min volyms UUID> jhfs+ "Macintosh HD" R" gick inte att använda.
Jag fick varningen att det var fel storlek på hdd och det tog ett tag att Googla fram varför det stod så.
Och jag listade ut att det var bokstaven R på slutet som skulle bytas ut mot den faktiska storleken på dom sammanslagna hårddiskarna.
Så jag bytte ut R mot den storlek min Fusion Drive är och vips så fungerade det

Grymt tips! Och R blir vadå? SSD + SATA? Eller var?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-11-15 09:11

Istället för R eller den faktiska storleken så kan ni bara skriva 100% Då utnyttjar ni den totala maxstorleken.

Har en exakt likadan dator och kört fusion drive i ca en vecka. Fungerar klockrent

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-15 09:12
Ursprungligen av Cribe:

Istället för R eller den faktiska storleken så kan ni bara skriva 100% Då utnyttjar ni den totala maxstorleken.

Har en exakt likadan dator och kört fusion drive i ca en vecka. Fungerar klockrent

Jo jag kom på det efteråt men eftersom jag hade exakt 496,8GB i Fusion Drive så tänker jag inte göra om det

Ursprungligen av lappen71:

Jo jag kom på det efteråt men eftersom jag hade exakt 496,8GB i Fusion Drive så tänker jag inte göra om det

Inte? Vadå kom igen nu!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-15 14:47
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inte? Vadå kom igen nu!

Nä dom 0.8GB klarar jag mig utan med tanke på att jag har 11TB i utrymmer på mina NAS:ar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-15 09:09

Nej man skriver helt enkelt storleken i GB typ såhär.
diskutil coreStorage createVolume <min volyms UUID> jhfs+ "Macintosh HD" 496g

496GB var vad det blev av en SSD på 180GB och en den vanliga på 350GB och tydligen skulle man utelämna B i på slutet.

Men 180 + 350 är inte 496...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-15 09:12
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men 180 + 350 är inte 496...

Och sen när har man kunnat utnyttja den storlek som står på hårdisken?

Ursäkta språket men fan vad skönt att höra!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-16 11:46

Kan säga att batteritiden har försämrats ganska så mycket.
Någon exakt siffra har jag inte men det är så mycket att jag märker av det.
Om det blir ett problem får jag helt enkelt ta ur den gamla och bara köra med SSD den är så pass stor att jag klarar mig.

Hmm intressant. Typiskt fick SATA-hållaren idag. Varför? Jag har inte tid förrän tidigast söndag. Argh!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmm intressant. Typiskt fick SATA-hållaren idag. Varför? Jag har inte tid förrän tidigast söndag. Argh!

Hade du fått den på måndag hade du kanske inte haft tid då heller.

Jodå Joacim nu har jag bokat in mig själv på den lokala Mac-verkstaden för detta byte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-16 22:05
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jodå Joacim nu har jag bokat in mig själv på den lokala Mac-verkstaden för detta byte.

Fixar du det inte själv?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jodå Joacim nu har jag bokat in mig själv på den lokala Mac-verkstaden för detta byte.

Va de inte du som va ex-tekniker?

Bevaka tråden