Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac mini ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver tips och råd vilken typ av hastighet och lagring jag ska ha på min kommande Mac Mini. Ska jag välja i5an med 500gb vanlig traditionell SATA-disk och maxa ram-minnet till 16gb (köpes separat såklart). Eller välja den något dyrare i7an med 1TB lagring, behålla ram-minnet som det är standard och lägga till en fusiondrive?

Datorn kommer bara användas till surf, brevväxling, fotoredigering på amatörnivå och strömning av film. Något inte allt för grafikkrävande spel också kanske.

  • Medlem
  • 2012-10-30 19:56

Köp billigaste varianten och skruva själv i SSD och 8/16GB RAM. Byta disk är lite krångligt i en Mini, men långt ifrån omöjligt. Tänk dock på att garantin ryker om du själv byter disk i den.

Att pilla i nån disk själv är helt uteslutet då jag inte alls har sån vana. Minnesuppgradering skulle jag nog våga på sin höjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 20:07

Basmodellen kommer att fixa allt du nämner.
Sen kan du göra allt snabbare med i7/Fusion etc. Även det alternativet gynnas av mer minne.

Jag har liknande behov och köpte en i7 med Fusion Drive och köper till 16 GB minne. Säkerligen overkill, men det är jag värd.

Det blev en Mac mini 2.3 GHz quadcore i7 med standard minne (ska uppdatera själv med max minne från crucial) Övervägde 2.6GHz processorn men kom till insikt att den skulle vara lite "overkill" för mina endamål. Passade på att beställa en TB-skärm, magic mouse, trådlöst tangentbord och en lacie 1tb ext. hdd.

Jultomten kommer visst tidigt i år

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-14 20:11
Ursprungligen av hforsling:

Det blev en Mac mini 2.3 GHz quadcore i7 med standard minne (ska uppdatera själv med max minne från crucial) Övervägde 2.6GHz processorn men kom till insikt att den skulle vara lite "overkill" för mina endamål. Passade på att beställa en TB-skärm, magic mouse, trådlöst tangentbord och en lacie 1tb ext. hdd.

Jultomten kommer visst tidigt i år

Riktigt trevligt, jag är glad för din skull

Ursprungligen av hforsling:

Det blev en Mac mini 2.3 GHz quadcore i7 med standard minne (ska uppdatera själv med max minne från crucial) Övervägde 2.6GHz processorn men kom till insikt att den skulle vara lite "overkill" för mina endamål. Passade på att beställa en TB-skärm, magic mouse, trådlöst tangentbord och en lacie 1tb ext. hdd.

Jultomten kommer visst tidigt i år

jag la en beställning på samma modell tidigare idag men valde en 250gb SSD istället för HDD då jag vill ha en snabb uppstart. trycker även jag in mer ram-minne när jag får hem den.

är övertygad om att vi båda kommer bli nöjda.

(ska också ha min för media-streaming och möjligtvis lite lättare server-applikationer)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 20:54

Sweet!

Ursprungligen av zinned:

Riktigt trevligt, jag är glad för din skull

Tack Zinned! Det är ju min/mina första mac(-produkter) någonsin så hoppas på ett smärtfritt och bekymmersfritt användande! Se om mac är så bra som alla påstår

Ursprungligen av oskard:

Sweet!

Tack för alla tips och råd i tråden. Det här ska bli roligt när den väl kommer.. Skulle du beställa en mini också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-16 17:20
Ursprungligen av hforsling:

Tack för alla tips och råd i tråden. Det här ska bli roligt när den väl kommer.. Skulle du beställa en mini också?

Jodå, en Fusion Drive-bestyckad mini dök upp förra veckan. Än så länge "bara" 10 GB ram, men det ger å andra sidan mer ledigt (under last) än jag haft totalt i nån tidigare hemdator.

Ha en trevlig helg med nya datorn!

Ursprungligen av tqila:

jag la en beställning på samma modell tidigare idag men valde en 250gb SSD istället för HDD då jag vill ha en snabb uppstart. trycker även jag in mer ram-minne när jag får hem den.

är övertygad om att vi båda kommer bli nöjda.

(ska också ha min för media-streaming och möjligtvis lite lättare server-applikationer)

Tänkte trycka i en ssd i min också när det begav sig för en vecka sen men tyckte dem tog lite väl mycket betalt. Jag hade redan övertraserat min buget.

Du får gärna PMa mig sen hur det går för dig och om du blir nöjd med din

ok, vad jag såg så var det inte så stor skillnad på en ssd från apple och en från t.ex dustinhome eller liknande sidor som var likvärdiga.

och jag har även hört att de ssd-diskar som kommer från apple är bättre anpassade för mac än om man köper och sätter i en egen.
har inga som helst bevis, fakta eller källhänvisningar på detta men det är iallafall något jag hört.

hur som helst så betalar jag hellre den lilla mellanskillnaden för att slippa bryta garantin och pyssla med något som jag är osäker på om jag klarar av utan att förstöra något på vägen.

yes, skickar ett PM när jag fått hem den och lekt lite med den. du får gärna göra detsamma!

får nog bli den sista i-prylen på ett tag nu, köpt alldeles för många under kort tid haha.
blev bara så sjukt trött på alla mediokra mediaspelare som boxee box och apple tv som bara strular i ett så kände att jag behövde något som fungerar bra och inte förstör filmkvällarna

UPS var precis här med mina grejer... Helgen är räddad!

1
Bevaka tråden