Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk blir inte godkänd i OS X

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några dagar sen köpte jag en WD My Passport USB 3.0, 320 GB.
Tyvärr blev min macbook med snöleopard 10.6.8 inte varse den. Trots att hårdisken snurrade och lampan på den lyste, fanns inte ett spår av den i vare sig finder eller skivverktyg.

Jag provade olika usb-uttag och startade om datorn flera gånger, men hårddisken dök inte upp.

Nästa dag när jag startade datorn dök hårddisken av någon okänd anledning upp. Jag laddade då ner WD Drive utility for mac, vilket är ett specifikt verktygsprogram för just denna hårdisk.

Resultatet på S.M.A.R.T.-testet var gång på gång: "S.M.A.R.T.-status misslyckades".

När personalen på Kjell & Co i Ystad, där hårddisken är köpt, testade den med samma diagnosverktyg, fast för Windows, blev den däremot godkänd. Rådet från dem blev att omformatera till HFS+, så skulle den bli godkänd även i mac OS. Men den blir inte godkänd, oavsett hur jag formaterar den!

Finns det någon som kan dra några konstruktiva slutsatser av dessa gåtfullheter?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-31 14:06

Har du den kopplad till en usb-hub eller direkt in i datorn? Skippa huben om du använder en.
Har den en extern strömförsörjning som är ikopplad?
Om inte, har den två usb-kontakter som du kan koppla in i datorn? Se i så fall till att ha båda inkopplade.

Tidigare var den inkopplad till datorns egna usb-utag. Jag testade bägge två utan resultat. Nu när hårddisken äntligen dykt upp har jag även testat att ha den kopplad till en icke strömförsörjd hubb, och det fungerar lustigt nog, än så länge!

Någon teori om S.M.A.R.T.-testet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-31 16:38

Jag har ingen aning varför den inte klarar S.M.A.R.T-testet. Har du någon annan USB-kabel att prova med till hårddisken?

Nix, jag har bara den kabel som följde med hårddisken, fast å andra sidan verkar problemet med att OS X inte uppfattar disken borta nu.

Den kvarstående frågan är varför S.M.A.R.T-.statusen är ok när den testas i windowsmiljö men inte i OS X.

Vågar jag överhuvudtaget lägga filer på disken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-31 20:54

Har du formaterat om den, är väl NTFS ur lådan, formatera om till HFS+ ?

Den är formaterad till HFS+ , men problemet är detsamma.

Jag har liknande(?) problem med en WD My Book Thunderbolt 4TB - dvs att jag får meddelandet "S.M.A.R.T.-status misslyckades" i WD Drive Utilities. De övriga testen fungerar bra och jag har annars inte haft några problem med diskarna. För egen del blir det ett charmerande RMA-ärende. Har det löst sig för dig?

  • Medlem
  • 2012-11-16 13:06

Finns Mac-specifika hårddiskar.
Kostar dubbelt så mycket dock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-16 15:02
Ursprungligen av Zepto:

Finns Mac-specifika hårddiskar.
Kostar dubbelt så mycket dock.

Nej, dom är inte mer Mac-specifika än att dom är förformaterade med HFS+. Det är bara skickliga affärsutvecklare som slår mynt av okunniga Mac-ägare. Jag köper alltid "PC-versionen" av tex WD-diskar. På dom finns ändå Mac-versionen av programvaran på en HFS+-monterbar partition.

S.M.A.R.T-status brukar inte stödjas av externa diskar som är anslutna via USB eller Firewire. Disken i sig stöder det, men det externa chassit / gränssnittet gör det inte.

Ursprungligen av Mattias A:

S.M.A.R.T-status brukar inte stödjas av externa diskar som är anslutna via USB eller Firewire. Disken i sig stöder det, men det externa chassit / gränssnittet gör det inte.

Läs tråden. De har ju fått S.M.A.R.T-godkänd i Windows när de testade den i butik. Således inget fel på chassi eller gränssnitt.

My book Studio-serien är förformaterad för Mac

1
Bevaka tråden