Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifogade filer kan inte visas när jag skickar från Mail.app

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-13 21:42

Hej!

Jag använder mail.app som mejlprogram och det funkar för det allra mesta fint. ock dyker det upp ett problem ibland när jag bifogar filer till vissa mottagare. Det händer inte särskilt ofta, och jag vet inte riktigt vad mottagarna har för program för att ta emot mejlen.

Jag bifogar ibland genom att dra och släppa, ibland genom bifoga filen-knappen. När jag kollar i min skickatmapp finns filen där, och när jag får svar kan jag till och med där se att filen är bifogad (ibland är den till och med bifogad med svaret!).

Är det någon som har en lösning på detta? Det är ju minst sagt frustrerande när filerna inte kommer fram pga ngn kompatibilitetsproblem. Det kunde man ju leva med för tio år sedan, men nu...

/Marcus.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-13 21:55

Jag tror inte att det är något fel på din dator. Antingen kan det vara så att mottagaren har någon funktion som blockerar filen eller på något annat sätt har fel mjukvara, eller så ligger felet hos den som tillhandahåller e-posttjänsten. Möjligtvis har du eller mottagaren någon begränsning, t.ex. i datamängd. Gäller det större filer eller vilka som helst?

Det är inte heller något skillnad på om du använder Bifoga-knappen eller drar filen in i Mail. Det du kan göra är att testa om problemet uppstår när du använder en annan klient, t.ex. en webbaserad. Om problemet kvarstår kan du skaffa ett Dropbox-konto, dela filer därifrån och skicka en länk till mottagaren.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-14 19:37

Mottagande mail, har det inget alls bifogat? Och inget felmeddelande? Kan du ge ett exempel på filnamn som inte funkar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-15 14:45

Som jag förstått det ser det ut som att jag glömt bifoga filen. Inget felmeddelande eller liknande. T ex skickade jag en fil som hette bg-sidebar-h3.png som inte kom fram. Mottageran svarade att ingen fil var bifogad, och i det svaret jag fick låg samma bild med, men med filnamnet image001.png.

När jag skickar från webmejlen funkar det som det ska. Och visst använder jag dropbox, men när man bara ska skicka en lite bild eller liknande är det ett lite omständigt sätt.

Har haft liknande problem med en specifik mottagare som inte kunde ta emot bifogade excel-filer. Jag använde Mail.app och mottagaren hade Outlook. Det var precis som att filen inte fanns med. Om det löstes genom att mottagaren bytte dator (det vet jag att man gjort - till en Mac) eller om man gjorde någon inställning vet jag inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-15 16:45

Nu skickade jag ytterligare png-filer, och det kan vara så att det varit png varje gång. Mottagaren har Outlook och trodde återigen att jag glömt bifoga.

Jag får väl sluta skicka just det formatet...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-15 17:06
Ursprungligen av Macke K:

Nu skickade jag ytterligare png-filer, och det kan vara så att det varit png varje gång. Mottagaren har Outlook och trodde återigen att jag glömt bifoga.

Jag får väl sluta skicka just det formatet...

Zippa dem i fortsättningen så bör det funka.

1
Bevaka tråden