Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm del 2: i vardagen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En slutsats: Vi som behöver lite mer kräm i våra burkar hoppar över denna 13" MacBook och väntar tålmodigt på en riktig 13" MacBook Pro...

Verkar ha gått inflation i apples användande av PRO - men som tonårsbloggare så känns det säkert lite ballare när saker heter PRO.

Ursprungligen av martinator:

Verkar ha gått inflation i apples användande av PRO - men som tonårsbloggare så känns det säkert lite ballare när saker heter PRO.

PRO behöver ju inte nödvändigtvis betyda höga prestanda för datatuggande. Professionell användning kan ju lika bra vara säljaren som behöver kunna göra kalkylblad, presentationer och offerter på språng. Då är fysisk storlek och vikt högre värderade än stor datakraft.

Det jag inte riktigt begriper mig på med just retina-modellen är ju att en dator med så fantastisk skärm måste ju vända sig till användare som jobbar mycket med grafik. Detta är ju tunga applikationer. Om målgruppen bara är folk som jag just beskrev som bara vill ha en skärm som är vackrare att betrakta så får de nog tänka om prisbilden något.

Ursprungligen av martinator:

Verkar ha gått inflation i apples användande av PRO - men som tonårsbloggare så känns det säkert lite ballare när saker heter PRO.

Nja, som pensionär sen några år så har jag ju andra associationer till PRO....;)

Men det är väl inte det som Apple och tonåringarna vill.

Eftersom att alla datorer går att använda professionellt - om ditt yrek är att spela pong så funkar en 086:a kanon - så skulle man rent teoretiskt kunna sätta PRO på allt. Men om det inte ska bli meningslöst så anser jag att det måste finnas en rejäl distinktion mellan "vanlig" och PRO. Precis som i fallet med MacPro så ska det inte vara en typ en mac mini fast med stora tangentbordet.. Återigen så handlar det enligt mig om att Apple idag flyttat fokus till nya målgrupper som inte har samma prestandakrav på prylarna längre utan köper det som imagepryl.
/m

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-15 17:50
Ursprungligen av martinator:

Eftersom att alla datorer går att använda professionellt - om ditt yrek är att spela pong så funkar en 086:a kanon - så skulle man rent teoretiskt kunna sätta PRO på allt. Men om det inte ska bli meningslöst så anser jag att det måste finnas en rejäl distinktion mellan "vanlig" och PRO. Precis som i fallet med MacPro så ska det inte vara en typ en mac mini fast med stora tangentbordet.. Återigen så handlar det enligt mig om att Apple idag flyttat fokus till nya målgrupper som inte har samma prestandakrav på prylarna längre utan köper det som imagepryl.
/m

13" MBP Retinan skäms inte för sig som en Pro dator den har ju faktiskt en av de bästa skärmarna av alla bärbara datorer som finns på marknaden och kraften räcker bra för de flesta som arbetar mobilt som filmare, grafiker, musiker, internetkodare, illustratörer m.fl. Thnderboltanslutningen har inte så många tillbehör än men är definitivt något som kommer komma många proffs tillgodo.
Att tror att alla proffs behöver en bärbar med samma kraft som en Mac Pro är lite fel minst sagt, många proffs använder fortfarande äldre MBP en del till och med gamla Powerbooks som är betydligt klenare än 13" Retinan men trots det så funkar de fortfarande som proffs arbetsredskap.

1
Bevaka tråden