Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa skärmtipset?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min LaCie 324 har lagt av. Den är helt svart och garantin gick ut i maj i år.

Jag behöver en skärm som går att kalibrera. Har någon något tips?

Och har någon bytt strömdelen på en lacie?

I brist på kommentarer så rapporterar jag själv. Jag är lite sur på LaCie och har därför börjat kolla på Eizo, Nec har jag inte kommit till än. Eizo har fem års garanti och det är ju fint. Hittills har jag övervägt, Eizo CG246, CX240 och Flexscan SX. Alla går att kalibrera och kvalitén följer säkert priset. Frågan jag inte vet är om det är värt det för mig… Jag behöver en skärm som är bra, men sitter ju inte direkt i en gråmålad låda med lysrör på 5000k.

Har också en 324a. Hur lång var garantin?

Det är dessa jag väljer mellan. Har någon någon erfarenhet, tanke eller argument för något av alternativen så säg till. Eizos variant kom i år i oktober. Jag har inte hittat något releasedatum för NEC. Vet inte om det är värt att gå upp till 27" heller. Priserna är från Scandinavianphoto.

NEC Bildskärm 27" Spectraview Reference 271. 16990 kr inkl keps
NEC Bildskärm 24" SpectraView Reference 241. 13490 kr inkl keps

Eizo Bildskärm 24" ColorEdge CX240 svart 15120 kr inklusive keps (13.500 + 1620 kr)
Eizo Bildskärm 24" ColorEdge CG246 svart CG246 19875 inkl keps

X-rite Kalibrering i1 Display Pro 2195 kr

Enligt Macoteket är LaCies garanti tre år. Men då jag var inne på supportsidan var det bara två. Både NEC och Eizo har 3 år på platsen garanti.

Vi kör Eizo på jobbet. Fick tips vid inköp att använda Colormunki photo tillsammans med Eizo Colornavigator, skulle vara bättre än i1 Display.

Tack för ditt svar. En kille på Scandinavian photo menar att Nec skärmarna slår eizos tidigare modeller. Men han har inte sett CX240 och CG246. Den senare är mycket dyrare än jag tänkte från början. Men båda kom i oktober i år till skillnad från Nec som kom 2010. Så det talar för Eizo. Jag ska få titta på en CX240 på måndag. Angående garantin har jag fått ett nytt besked. Jag hade missat att jag redan registrerat skärmen och i den första registreringen står det att garantin gäller till den 19 december 2012. Så håll tummarna för att de inte börjar jävlas om det och byter ut skärmen.

Hej
Kör en 24" EIZO ColorEdge med Efi ES1000 spektrofotometer som kalibrator. Allt har fungerat superklockrent från dag1 och kalibreringen är en barnlek – 99,5% färgöverensstämmelse med våra tryckpressar. Rekommenderas!

Efter att först fått beskedet att jag ska få en ny skärm har nu idioten på Lacie meddelat att jag inte ska få det. Tre arbetsdagar åt pipan. Varning för Lacie-produkter. De går inte att få kontakt med per telefon så det tar en evighet för dem att svara på frågor efter som de svarar på nätterna svensk tid. Jag är riktigt förbannad.

Det lutar åt en Eizo Bildskärm 24" ColorEdge CX240 men jäklar vilka prisskillnader
Eizo ColorEdge CX240 - Bildskärm - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Är skärmen mindre än 3 år gammal?
Är den köpt privat?

Isf reklamera varan!

Tack för ditt svar. Nej. Den är köpt till mitt företag. Nu ska jag sluta prata med laCie och ägna mig att berätta vilket skitföretag de är resten av mitt liv.

Ursprungligen av anders.bergman:

Tack för ditt svar. Nej. Den är köpt till mitt företag. Nu ska jag sluta prata med laCie och ägna mig att berätta vilket skitföretag de är resten av mitt liv.

Lägg energin på något annat istället.
Frågar någon så kan du väl avråda från LaCie.

Tack. Snart är det väl över. Jag skriver mest för att få tips, men också för att det kanske kan ge andra något och lite för att avreagera mig.

Jag har lärt mig att Eizos senaste skärmar är LED vilket ger jämnare återgivning till skillnad från LCD. Antagligen kommer NEC släppa LED skärmar snart (min gissning) men de som finns nu är från 2010 och är alltså inte helt moderna.

Kanske den här allmänna tråden funkar för att tipsa om Dells senaste skärmar:

http://www.dpreview.com/news/2013/02/14/Dell-...

Citat:

Dell UltraSharp monitors with PremierColor offer outstanding color accuracy, precision and performance
Dell UltraSharp U3014 30-inch, U2713H 27-inch and U2413 24-inch monitors are designed for color-critical work
Dell Single Monitor Arm and Dual Monitor Stand provide an optimized set-up for productivity and comfort
Dell UltraSharp U2913WM enables productive multi-tasking with an ultra-wide format

The U2913WM is Dell’s first 29-inch ultra-wide monitor with a unique aspect ratio of 21:9, providing an alternative to dual monitors.

Den där ultrabreda 29-tummaren är inte att leka med... Intressantast är väl annars de skärmar som klarar Adobe 1998.

Inte lika snygga som Apples men inte det fulaste man sett heller. En postit-lapp på dell-loggan och saken är biff.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske den här allmänna tråden funkar för att tipsa om Dells senaste skärmar:

http://www.dpreview.com/news/2013/02/14/Dell-...

Den där ultrabreda 29-tummaren är inte att leka med... Intressantast är väl annars de skärmar som klarar Adobe 1998.

Inte lika snygga som Apples men inte det fulaste man sett heller. En postit-lapp på dell-loggan och saken är biff.

Tvivlar starkt på att denna skärm är tillräckligt jämn över ytan i färg och ljushet för att kunna användas professionellt. Jag har inte testat denna, men har provat andra Dell-skärmar, som ofta brister just här. Skärmar från Eizo och NEC är individuellt kalibrerade för att få en god jämnhet över ytan.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Nog inte lika illa som flera av de Viewsonic (och ett par Samsung) som körs på jobbet. På höger och vänster sida är "svart" skärm mörkgrå, i mitten mellangrå. Bokstavligen. Många är det som släntrat över till min iMac (kontorets enda) och dreglat. Och då är det ändå bara en simpel 21" av 2010 års modell.

Ursprungligen av johan_tanying:

Nog inte lika illa som flera av de Viewsonic (och ett par Samsung) som körs på jobbet. På höger och vänster sida är "svart" skärm mörkgrå, i mitten mellangrå. Bokstavligen. Många är det som släntrat över till min iMac (kontorets enda) och dreglat. Och då är det ändå bara en simpel 21" av 2010 års modell.

Tur att du inte har en av Eizos eller NEC:s bättre modeller då. Då hade väl dina kollegor snubblat på tungan eller halkat omkull i dregelpölen.

Särskilt när man redigerar en bild med mättade, intensiva färger är det en upplevelse att verkligen se hur den ser ut, istället för att gissa hur den kommer att se ut när den skrivits ut/tryckts.

1
Bevaka tråden