Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rejält missnöjd med serviceärende

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Måste bara försöka lugna ner mig lite...!
!
!
!
Historien är som sådan (något förkortad):

Köpte en iMac 27" (den näst dyraste) för 15000:- på elgiganten 15 sep 2012.

Stoppar i 8 GB extra ram ganska snabbt. Installerar apple-appar, openoffice och adobe CS5.

Upplever från början problem med system-hängningar som kommer oregelbundet 1-2 ggr/vecka. Det brukade gå att tvångsavluta alla program, men när man mjukvarumässigt försökte att stänga av datorn så stannade den med en ljus tom skärm med fungerande muspekare...inget annat...i evighet...amen!
Enda sättet att få igång skiten är då att hålla inne startknappen på baksidan tills den stängs av, och sedan starta upp igen, så kan man jobba några dagar till.
Dessutom strular Timemaschine. Ofta kommer meddelande om att den inte lyckas göra backup. En gång ville Timemaschine göra om hela backuppen från scratch (det har jag aldrig varit med om på mina andra burkar).
Backuppen görs på min Lacie Network Space 2. Den har funkat felfritt till en äldre iMac och en MacBook...men inte till min nya iMac!!! Nä då ska det strulas!!!!

Sedan kommer dagen den 5/11-2012 då den hänger sig som vanligt, och jag försöker stänga av den som vanligt med start-knappen...fast nu fungerar inte startknappen heller!!!
Jag tvingas då dra ur 220-sladden (trodde det bara var något man bara gjorde på pc...).
När jag sedan ska starta upp den så går inte det!!!
Start-knappen känns stum och går ej att trycka in. Det verkar vara ett mekaniskt fel.

Där står jag med en strul-dator som inte går att starta, som jag inte är säker på att jag har en aktuell backup på p.g.a STRUL!

Jag ringer apple-support och de tycker jag ska lämna in den på Digital Inn i Örebro.
Den 6/11 lämnar jag in den. De säger att de har mycket att göra. Det kan ta en vecka.
Idag 14/11 ringer de och meddelar att Apple inte godkänner reparationen, men att Digital Inn kommer att reparera den ändå (jag antar att den är någon sorts goodwill). De ska "bara" beställa ett nytt bakstycke och sedan utföra vad de beskriver som det värsta ingrepp man kan göra i en iMac. Troligen blir den klar nästa vecka.

Det blir 2 veckor utan dator det!!!

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker hela situationen suger.
Jag betalar dyrt för en strulburk som måste brytas upp i sina minsta delar på någon sorts goodwill för att Apple tycker att det egentligen är mitt fel att den är trasig.
Problemet med hängningarna får jag ingen hjälp med, utan det är väl mitt fel också!
Det känns inte alls bra!!!

Jag säger som brorsan!
"Om det fanns en knapp att trycka på så att alla datorer i hela världen försvann, så skulle jag efter 0,01 sekunds betänketid lägga hela min kroppsvikt på den!!!"

Var köpte du minnet? Jag uppdaterade en 27" iMac med extra minne för ett par år sen och den började uppföra sig extremt konstigt efter några dagar. Visade sig att en av minneskretsarna var paj och det sänkte hela maskinen.

Ibland har man otur helt enkelt.

Ursprungligen av funkypelle:

...Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker hela situationen suger.
Jag betalar dyrt för en strulburk som måste brytas upp i sina minsta delar på någon sorts goodwill för att Apple tycker att det egentligen är mitt fel att den är trasig...

Shit happens. Alla kan ha otur. Bara för att en produkt är dyr så betyder det inte att den är immun mot fel. Det kan vara en dyr dator, Det kan vara en dyr bil. Det kan vara ett dyrt kylskåp. De kan också gå sönder.

Ursprungligen av funkypelle:

...Problemet med hängningarna får jag ingen hjälp med, utan det är väl mitt fel också!...

Vadå "får ingen hjälp"? De kommer ju att fixa din dator.

Visst, du får vara utan datorn i två veckor, kanske. Men sen kommer den ju att vara fullt fungerande.

Luktar som att minnet du stoppade i den inte är helt friskt. Hann du använda datorn något innan du satte i nya minnen? Historien om att Apple inte skulle godkänna reparationen låter ju lite skumt med tanke på att det till och med står angivet i manualen hur man bär sig åt för att byta minnen. Jag utgår nu från att du inte gjort några större ingrepp i datorn eller vanställt den på något sätt.
Viktigt att tänka på är att det inte är Apple som är din motpart när det gäller konsumenträttsliga frågor utan Elgiganten där du köpte datorn. Elgiganten är skyldiga att avhjälpa fel kostnadsfritt. Vad Apple säger om problemet är en fråga mellan Apple och Elgiganten. Eftersom nu Apple lämnar en garanti och det verkar som att Digital Inn kan vara behjälpliga så verkar det ju lösa sig den vägen. Viktigt är bara att man ska veta om sina rättigheter.
Men, som sagt, detta låter som typiskt minnesproblem. Vad var det för minne du stoppade i?

Om inte Apple godkände reparationen så är det nog så att de tillfrågats av Digital Inn om det kunde räknas som en garantireparation. Hade datorn strulat utan de egenhändigt installerade minneskretsarna OCH om du hade Applecare(framgår inte av inlägget om du har detta) så hade Apple nog varit villigare att ta det som en garantireparation.

Hann du någonsin testa att plocka ur extraminnet och köra utan det innan hela datorn rasade ihop?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-14 14:26
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om inte Apple godkände reparationen så är det nog så att de tillfrågats av Digital Inn om det kunde räknas som en garantireparation. Hade datorn strulat utan de egenhändigt installerade minneskretsarna OCH om du hade Applecare(framgår inte av inlägget om du har detta) så hade Apple nog varit villigare att ta det som en garantireparation.

Hann du någonsin testa att plocka ur extraminnet och köra utan det innan hela datorn rasade ihop?

AppleCare är väl oväsentligt i sammanhanget då datorn är köpt 2012-09-15, alltså för exakt två månader sedan imorgon torsdag.

Gällande problemet som sådant så säger jag som ni andra, detta är garanterat orsakat av minnena. Jag har upplevt exakt samma sak på min MBP med två orsaker; 1) Problem med minnesmodulerna. 2) Förbenade Flash som orsakar att datorn helt fryser.

Ramminnet är 8 GB Corsair DDR3 PC3 1333MHz. Köptes hos Webhallen stockholm.

Det blir väl till att köpa nya och prova...för det får jag ju ingen hjälp med från elgiganten, Digital Inn eller Apple!
Trial and error!
Kanske försvinner hängningarna.

Otur...på min bekostnad...!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-14 14:30
Ursprungligen av funkypelle:

Ramminnet är 8 GB Corsair DDR3 PC3 1333MHz. Köptes hos Webhallen stockholm.

Det blir väl till att köpa nya och prova...för det får jag ju ingen hjälp med från elgiganten, Digital Inn eller Apple!
Trial and error!
Kanske försvinner hängningarna.

Otur...på min bekostnad...!

Corsair är ju en välkänd felkälla vid användande i en Mac, ingen tvekan.

Att du inte får någon hjälp med dina minnen hos Elgiganten eller Digital Inn är väl inget konstigt då de mig veterligen inte säljer sådana.

Ursprungligen av funkypelle:

Ramminnet är 8 GB Corsair DDR3 PC3 1333MHz. Köptes hos Webhallen stockholm.

Det blir väl till att köpa nya och prova...
Trial and error!
Kanske försvinner hängningarna.

Otur...på min bekostnad...!

Du slipper Trial and error om du säger till på köpstället att du ska ha dem till en iMac för då kan de plocka fram den bästa varan för dig och skulle de plocka fram Corsair kan du ju avböja det valet

Ursprungligen av funkypelle:

Ramminnet är 8 GB Corsair DDR3 PC3 1333MHz. Köptes hos Webhallen stockholm.

Det blir väl till att köpa nya och prova...för det får jag ju ingen hjälp med från elgiganten, Digital Inn eller Apple!
Trial and error!
Kanske försvinner hängningarna.

Otur...på min bekostnad...!

Corsair var märket på minnet som strulade för mig också. Vi köpte via Dustin, och det var extremt låga priser på det också.

Buy quality, cry once brukar det väl heta.

Ok!

Okunskap...på min bekostnad...!

Och varför skulle inte Webhallen ta tillbaka minnena om det var de som strulade? Eller kanske har fel spec? Orkar inte kolla vilken typ av minnen din iMac skall ha, men när jag fick minnen med fel hastighet till min iMac blev det kernel panics galore... Se denna tråd: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/285635-imac-27-2010-problem-efter-ramuppgradering.html

Ursprungligen av johan_tanying:

Och varför skulle inte Webhallen ta tillbaka minnena om det var de som strulade? Eller kanske har fel spec? Orkar inte kolla vilken typ av minnen din iMac skall ha, men när jag fick minnen med fel hastighet till min iMac blev det kernel panics galore... Se denna tråd: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/285635-imac-27-2010-problem-efter-ramuppgradering.html

Beror väl på hur det är bevänt med öppet köp och brutna förpackningar hos försäljningsstället. Som jag uppfattar det är det oftast inte direkt fel på minnena, bara att Mac inte gillar dem. Man kan sålunda inte hävda fel. Om inte Corsair uttryckligen säger att de är kompatibla. Ett felköp är ett felköp, och fel på varan är fel på varan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-15 10:32

Många frågor på en gång…
Men vad säger El-giganten?
Testa och kör datorn med det minnet som följde med datorn ett par veckor. Fungerar det fint så kan du lugnt beställa 16GB för 650kr.

Köper nog minne på Digital Inn när jag hämtar datorn. Det blir dyrare, men om det fortsätter strula ligger det lite mer ansvar på dem!
Då kan jag ställa på dom hårdare!
Betalar i dagsläget hellre lite mer för det. Har inte tid/ork för strul.

Tack för alla tips gubbar!

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-15 14:17

Men om Apple inte godkänner reparationen så låter det i mina öron som att du kommer att få betala för både delar som byts ut samt arbetstiden. Digital Inn utför knappast godwill på en dator som du inte köpt av dom som dessutom Apple vägrar ersätta dom för kostnaden för delar och arbete. Är du helt säker på att det är gratis???

Håller i övrigt med de andra, ursprungsfelet låter som dåliga minneskretsar. Felet angående strömknappen är säkert ett fristående fel som råkade inträffa samtidigt.

Ursprungligen av mattem:

Men om Apple inte godkänner reparationen så låter det i mina öron som att du kommer att få betala för både delar som byts ut samt arbetstiden. Digital Inn utför knappast godwill på en dator som du inte köpt av dom som dessutom Apple vägrar ersätta dom för kostnaden för delar och arbete. Är du helt säker på att det är gratis???

Håller i övrigt med de andra, ursprungsfelet låter som dåliga minneskretsar. Felet angående strömknappen är säkert ett fristående fel som råkade inträffa samtidigt.

Det kan bli dyrt för dig det här om du måste betala för alla delar och arbetet. Vore jag dig skulle jag kolla med försäkringsbolaget om det går att få ut någon ersättning genom dem...

Om datorn är under garanti från Apple och de har anvisat TS att ta den till Digital Inn så är eventuella kostnader för detta en sak mellan Digital Inn och Apple. Åtminstone fram tills dess att Digital Inn informerar TS om att det kommer att kosta och de ska då också meddela exakt hur mycket det kan komma att kosta. TS bör erhållas möjlighet att godkänna denna kostnad först.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-15 17:10
Ursprungligen av pmarriott:

Om datorn är under garanti från Apple och de har anvisat TS att ta den till Digital Inn så är eventuella kostnader för detta en sak mellan Digital Inn och Apple. Åtminstone fram tills dess att Digital Inn informerar TS om att det kommer att kosta och de ska då också meddela exakt hur mycket det kan komma att kosta. TS bör erhållas möjlighet att godkänna denna kostnad först.

Dock förstår inte jag vilka eventuella scenarion som skulle kunna generera en kostnad för TS då datorn är två månader gammal och det enda han har gjort är att ha bytt minnen, vilket inte voidar garantin.

Ursprungligen av zinned:

Dock förstår inte jag vilka eventuella scenarion som skulle kunna generera en kostnad för TS då datorn är två månader gammal och det enda han har gjort är att ha bytt minnen, vilket inte voidar garantin.

Det att Apple inte godkänner reparationen tolkar jag som att de inte ser det som en garantireparation. Om nu Digital Inn sagt att de ändå kan göra jobbet såser jag det som att TS får betala hela rasket. Tycker ju förstås att om fallet är så så borde DI ha informerat TS om hur mycket det kommer att kosta.

TS får gärna återkomma med uppgifter om hur det blev med betalningen för reparationen samt om de felande minnena gick att återlämna till Webbhallen vilket jag tycker de borde vara om de inte skadats på något sätt vill säga.

Senast redigerat 2012-11-15 19:36
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-15 18:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det att Apple inte godkänner reparationen tolkar jag som att de inte ser det som en garantireparation.

Detta ovan kan jag inte se som möjligt, ens.

Är det fabrikationsfel så faller det inom garantin. Är det inte fabrikationsfel så måste Elgiganten påvisa att så är fallet och det tror jag inte de kan. De har inte den juridiska möjligheten att neka en reparation/utbyte om de inte lyckas bevisa att det inte är ett fabrikationsfel och med det ligger utanför garantin.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-15 19:03
Ursprungligen av zinned:

Detta ovan kan jag inte se som möjligt, ens.

Är det fabrikationsfel så faller det inom garantin. Är det inte fabrikationsfel så måste Elgiganten påvisa att så är fallet och det tror jag inte de kan. De har inte den juridiska möjligheten att neka en reparation/utbyte om de inte lyckas bevisa att det inte är ett fabrikationsfel och med det ligger utanför garantin.

Du har rätt i sak, men nu så har inte Elgiganten inblandade i detta ärendet.

Parterna i detta fallet är Apple som hänvisar till sin APR och servicepartner Digital Inn som tar in den för felsökning, meddelar Apple resultatet som säger -Nej, inte garantiärende, vi ersätter inget. Digital Inn säger vi löser detta. Men jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att de utför någon goodwill på en maskin de inte en sålt eller kommer att få ett rött öre från Apple för jobbet.

Citat:

Jag ringer apple-support och de tycker jag ska lämna in den på Digital Inn i Örebro.
Den 6/11 lämnar jag in den. De säger att de har mycket att göra. Det kan ta en vecka.
Idag 14/11 ringer de och meddelar att Apple inte godkänner reparationen, men att Digital Inn kommer att reparera den ändå(jag antar att den är någon sorts goodwill). De ska "bara" beställa ett nytt bakstycke och sedan utföra vad de beskriver som det värsta ingrepp man kan göra i en iMac.

Sen håller jag med om att felet med strömknappen är ett garantiärende. Minnet, nja... Apple lämnar ingen garanti på tredejartsminnen, den gäller enbart på det som levereras med datorn eller installeras av APR, ingen annan. Ja, du får som användare byte minnen utan att garantin bryts, om du inte orsakar någon skada. Blir det en repa på bakstycket så kan säkerligen Apple anse att användaren inte vidtaget aktsamhet och då gäller inte garantin.
Var tidigare mycket skriverier om MB/MBP som var repade, t ex i en väska, då gäller inte garantin för att Apple anser att man varit oaktsam och därmed tar de inte ansvar för skärmen med pixelfel, eller vad det nu gäller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-15 20:32
Ursprungligen av mattem:

Du har rätt i sak, men nu så har inte Elgiganten inblandade i detta ärendet.

Parterna i detta fallet är Apple som hänvisar till sin APR och servicepartner Digital Inn som tar in den för felsökning, meddelar Apple resultatet som säger -Nej, inte garantiärende, vi ersätter inget. Digital Inn säger vi löser detta. Men jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att de utför någon goodwill på en maskin de inte en sålt eller kommer att få ett rött öre från Apple för jobbet.

Nja, Elgiganten är som du säger inte involverade (än) utan Digital Inn är den som agerar Service Provider på uppdrag av Apple.

Dock så kan kunden gå till sin återförsäljare och kräva reparation/utbyte och då är det deras ansvar att se till att detta hanteras. Gällande att Digital Inn meddelar en garantiundersökning till Apple som sedan skulle säga nej, det kräver också att de meddelar kunden varför de i så fall nekar service på garantin. De måste visa på vad som då skulle vara orsaken som då inte är ett fabrikationsfel.

Om vi leker med tanken att dessa egenmonterade minnen gör att den går sönder, hur det nu skulle gå till, så har jag även här svårt att se hur Apple/Digital Inn/Elgiganten rättmätigt skulle kunna påstå att det inte går på garantin. Man har rätt att montera minnen själv, hur ska de kunna bevisa att ett datorfel som kräver reparation skulle vara orsakat av ens egen hantering vid minnesbytet? Jag kan inte se det som möjligt alls.

2 veckor utan dator när apparaten är ny? hur kan det ta så lång tid? Du får väl en lånedator under tiden?

Ursprungligen av marie-claire:

hur kan det ta så lång tid?

Så lång tid är inte alls ovanligt.

Ursprungligen av marie-claire:

Du får väl en lånedator under tiden?

Nej, det är inte många (om ens någon) som erbjuder det.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-15 23:41

Apple godkänner endast reparationer om minnena är av märkena Hynix eller Elpida. Inget annat. Min iMac 27 funkar inte med 16GB iMac-minne från Kingston. Apple hänvisar bara till att det inte är Hynix eller Elipda, i övrigt har de inget att tillägga. Är inte minnena av dessa tillverkare utgår ingen garanti.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-15 23:47
Ursprungligen av bollman:

Apple godkänner endast reparationer om minnena är av märkena Hynix eller Elpida. Inget annat. Min iMac 27 funkar inte med 16GB iMac-minne från Kingston. Apple hänvisar bara till att det inte är Hynix eller Elipda, i övrigt har de inget att tillägga. Är inte minnena av dessa tillverkare utgår ingen garanti.

Det ironiska är väl att det sannolikt är just de tillverkarna som tillverkar åt Corsair Kingston och de flesta andra minnesmärkena.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-16 08:31
Ursprungligen av bollman:

Apple godkänner endast reparationer om minnena är av märkena Hynix eller Elpida. Inget annat. Min iMac 27 funkar inte med 16GB iMac-minne från Kingston. Apple hänvisar bara till att det inte är Hynix eller Elipda, i övrigt har de inget att tillägga. Är inte minnena av dessa tillverkare utgår ingen garanti.

Dessa märken kände jag inte ens till att de existerade.

Hur som, om detta nu är fallet så är det inga konstigheter. Sätter man i något annat så voidas ju garantin, som du säger. Case closed.

Ursprungligen av bollman:

Apple godkänner endast reparationer om minnena är av märkena Hynix eller Elpida... ...Är inte minnena av dessa tillverkare utgår ingen garanti.

Det kan inte stämma.

Med tanke på hur vanligt det är att folk själva köper mer minne till sina nya Macar, så skulle ju detta innebära att i stort sett ingen har garanti på sin Mac.

Bevaka tråden