Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda ner filmer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
jag har köpt en mini displayport to HDMI adapter för Macoch undrar hur man använder den?
Jag undrar hur man laddar ner filmer på datorn, hur man sedan överför de till TV:n?
Var kan man hitta filmer lagligt där det är bra med utbud?
Vilka separata program ska man ha?
tack på förhand, Marie

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-14 18:50

Adaptern ska funka direkt när du stoppar in den.

iTunes har hyfsat utbud.
Netflix är bra annars om du vill ha en streamingtjänst, men det mesta är minst ett par år gammalt.

Ursprungligen av marie-claire:

,,,jag har köpt en mini displayport to HDMI adapter för Macoch undrar hur man använder den?...

Du kopplar in den ena änden i datorn och den andra änden till en HDMI-kabel som går vidare till tvn.

Ursprungligen av marie-claire:

...Jag undrar hur man laddar ner filmer på datorn...

Den frågan är nog lite för bred. Hur man gör beror ju t.ex på varifrån de ska hämtas.

Ursprungligen av marie-claire:

... Var kan man hitta filmer lagligt där det är bra med utbud?...

Också en väldigt bred fråga. Vilken typ av filmer?

Voddler, Netflix, Viaplay, m.fl.

Ursprungligen av marie-claire:

...hur man sedan överför de till TV:n?...

Via HDMI-kabeln.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Också en väldigt bred fråga. Vilken typ av filmer?

Voddler, Netflix, Viaplay, m.fl.

Hej Jesper! tack för ditt svar. Då undrar jag: vad menar du med "vilken typ av filmer"? Vad är det för skillnad mellan Voddler, Netfix, I tunes?

Ursprungligen av marie-claire:

Hej Jesper! tack för ditt svar. Då undrar jag: vad menar du med "vilken typ av filmer"? Vad är det för skillnad mellan Voddler, Netfix, I tunes?

Olika tjänster som du kan abonnera på. Om du går in i iTunes på din dator så finns det i fältet till vänster iTunes Store. Där kan klicka dig vidare in i iTunes utbud av filmer som du kan hyra eller köpa. Filmerna laddas då ner till din dator och du hittar dem i ditt iTunes-bibliotek längre upp till vänster under Filmer.

Voddler och Netflix etc är video on demand-tjänster som du loggar in på via din webbläsare och ser filmerna i webbläsaren. Ungefär som med SVT Play fast mot betalning.

Ursprungligen av pmarriott:

Voddler och Netflix etc är video on demand-tjänster som du loggar in på via din webbläsare och ser filmerna i webbläsaren. Ungefär som med SVT Play fast mot betalning.

jag undrar.....Kan man även koppla webbläsaren till sin TV?

Ursprungligen av marie-claire:

jag undrar.....Kan man även koppla webbläsaren till sin TV?

När du kopplar din Mac till din TV så fungerar din TV som en extern skärm till datorn. Så ja

Ursprungligen av marie-claire:

jag undrar.....Kan man även koppla webbläsaren till sin TV?

Datorn ansluts till tv'n med hdmi-kabeln. Filmen spelar du på datorn.

För att få videor som spelas i browsern, tex Safari, att visas på tv'n kan du välja att spegla datorns skärm till tv'n(bildskärmsinställning i huvudmenyraden)
Sedan klickar du på "fullskärm" i spelaren i browsern varpå bilden fyller skärmen o du har samma bild på tv'n som på datorn.

Här är en demo som visar hur du gör om filmen spelas i browsern. Filmspelarens gränssnitt kan se lite annorlunda ut beroende på vad för format videon är i (youtube, voddler, vimeo, viasat etc) men i princip är funktionerna desamma.

När du valt att slå på spegling i menyn så "blinkar" skärmen till lite med en ljusblå nyans o därefter har du datorns skärmbild speglad till tv'n.

Filmer som spelas i iTunes, som du köpt på iTunes, får du göra samma sak med om du vill visa dem på tv'n, dvs spegla skärmen

http://dl.dropbox.com/u/7552744/Fullscreendemo.mov

Obs! ljudet är på i videon så ni som sitter på jobbet eller annan ljudkänslig miljö kan tänkas behöva sänka datorns utgångsvolym

Senast redigerat 2012-11-15 15:08
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Datorn ansluts till tv'n med hdmi-kabeln. Filmen spelar du på datorn.

För att få videor som spelas i browsern, tex Safari, att visas på tv'n kan du välja att spegla datorns skärm till tv'n(bildskärmsinställning i huvudmenyraden)
Sedan klickar du på "fullskärm" i spelaren i browsern varpå bilden fyller skärmen o du har samma bild på tv'n som på datorn.

Här är en demo som visar hur du gör om filmen spelas i browsern. Filmspelarens gränssnitt kan se lite annorlunda ut beroende på vad för format videon är i (youtube, voddler, vimeo, viasat etc) men i princip är funktionerna desamma.

När du valt att slå på spegling i menyn så "blinkar" skärmen till lite med en ljusblå nyans o därefter har du datorns skärmbild speglad till tv'n.

Filmer som spelas i iTunes, som du köpt på iTunes, får du göra samma sak med om du vill visa dem på tv'n, dvs spegla skärmen

http://dl.dropbox.com/u/7552744/Fullscreendemo.mov

Obs! ljudet är på i videon så ni som sitter på jobbet eller annan ljudkänslig miljö kan tänkas behöva sänka datorns utgångsvolym

tack! i morgon ska jag testa!

Nu har jag inte hunnit jämföra alla. Har tittat på Itunes och det verkar som sökfunktionen är inte detsamma som när man letar efter låtar..... dvs att man kan söka på t ex filmer som t ex har producerats i England eller Frankrike.
Framförallt att det ska vara lätt att läsa sammanfattning/recension utan att behöva klicka sig fram och tillbaka. Precis som när man går på videobutik.

Nu hittade jag en artikel vad gäller utbud av filmer som kanske andra vill ta del av...
Välj din tv-höst själv | Kultur | SvD

1
Bevaka tråden