Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung chockhöjer priser för Iphone 5-komponenter

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-12 15:20

det är svårt det här :S... Apple får skylla sig själva lite då dem gav sig in i denna leken.

Men samtidigt förstår jag dem för samsung gick för långt med att kopiera mycket av Apples saker.

  • Medlem
  • 2012-11-12 16:42

Samsung behöver väl pengar för att betala skadestånd och processkostnader till Apple...

Det blir ungefär 25 kr per iPhone.

Ja det är knappast någon större förlust för Apple då deras marginaler är enorma, men roligt är det iallafall!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-12 17:17

Inte så konstigt att Samsung höjer priser när Apple köper allt mindre kvantiteter av komponenter från dom och dessa prisjusteringar finns säkert reglerade i deras avtal sinsemellan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-12 18:26

Vad händer om Samsung höjer priset så att processorn kostar 5000 kr? Något som hindrar dem? Samsung och Apple är ju i princip de enda som säljer telefoner idag, det skulle innebära att Samsung får sina "gratis" och Apple sitter i skiten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-12 18:48
Ursprungligen av ibish:

Vad händer om Samsung höjer priset så att processorn kostar 5000 kr? Något som hindrar dem? Samsung och Apple är ju i princip de enda som säljer telefoner idag, det skulle innebära att Samsung får sina "gratis" och Apple sitter i skiten.

Kommer inte hända för de har ju avtal sinsemellan om reglerar priser etc. och Samsung tillverkar ju bara processorerna det kan i princip vilken processorfabrik som helst göra. Apple lägger nu ut mer och mer till andra komponenttillverkare men kommer säkert länge än fortsätta köpa viss teknik från Samsung.

Ursprungligen av Gordy:

Kommer inte hända för de har ju avtal sinsemellan om reglerar priser etc. och Samsung tillverkar ju bara processorerna det kan i princip vilken processorfabrik som helst göra.

Gordy, visa nu lite källor för att backa upp alla dina "fakta"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 01:31
Ursprungligen av KarlAndersson:

Gordy, visa nu lite källor för att backa upp alla dina "fakta"

Det jag skrev är kända fakta och lätt att kontrollera men du klentrogne vill hellre misstro.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 10:30
Ursprungligen av Gordy:

Det jag skrev är kända fakta och lätt att kontrollera men du klentrogne vill hellre misstro.

Ett typiskt svar när man inte kan presentera fakta.
Lägg upp en länk nu.

  • Medlem
  • 2012-11-13 11:21
Ursprungligen av Gordy:

Det jag skrev är kända fakta och lätt att kontrollera men du klentrogne vill hellre misstro.

Är det "kända fakta och lätt att kontrollera"? Jag trodde sådant var typiska affärshemligheter. Var hittar jag de uppgifterna?

Ursprungligen av Gordy:

Samsung tillverkar ju bara processorerna det kan i princip vilken processorfabrik som helst göra.

Kan du länka en enda utöver Samsung som kan tillverka just dessa?

Det är inte en såg och en stålbit vi pratar om här, utan en otroligt komplicerad process, och det är inte så att det är samma maskiner som tillverkar en intel cpu som en A6a och inget man "ställer om" över en natt.

"Detta är kända fakta" och "Jamen, se dig omkring" är svar man kan ge när man får mothugg på sitt påstående att ladan är röd. Inte när man vill göra gällande att det finns avtal mellan två företag, och vad som är skrivet i dessa avtal.
Jag skulle gissa att dessa avtal definitivt existerar och att de i detalj reglerar hur priser ska justeras, hur mycket, och efter vilka kriterier. Det finns säkerligen även i avtalet klausuler om lojalitet och minimivolymer. Eftersom jag har erfarenhet av kontraktsförhandlingar bolag emellan håller jag det för sannolikt att dessa avtal finns och jag kan gissa mig till vad som regleras i dem. Detta är därmed inte fakta. Så Gordy, du får jättegärna redovisa dina källor.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 20:43
Ursprungligen av pmarriott:

"Detta är kända fakta" och "Jamen, se dig omkring" är svar man kan ge när man får mothugg på sitt påstående att ladan är röd. Inte när man vill göra gällande att det finns avtal mellan två företag, och vad som är skrivet i dessa avtal.
Jag skulle gissa att dessa avtal definitivt existerar och att de i detalj reglerar hur priser ska justeras, hur mycket, och efter vilka kriterier. Det finns säkerligen även i avtalet klausuler om lojalitet och minimivolymer. Eftersom jag har erfarenhet av kontraktsförhandlingar bolag emellan håller jag det för sannolikt att dessa avtal finns och jag kan gissa mig till vad som regleras i dem. Detta är därmed inte fakta.

Det är fakta att det finns fler stora processortillverkare än Samsung, det är också fakta att Apple försöker köpa allt färre komponenter från Samsung av förklarliga skäl men att Apple självklart har långtgående avtal/kontrakt med Samsungs komponentdivisioner som inte (lätt) kan brytas på kort tid (om tillverkning och vilka priser som gäller och huruvida priser kan och får justeras efter olika omständigheter.)
Så det är alltså fakta att Apple inte ska behöva oroa sig för att betala alldeles för mycket för sina processorer och det var det jag svarade på. Sen är det lite tragikomiskt att du i största delen av ditt inlägg stöder vad jag skrivit.

Ursprungligen av Gordy:

Det är fakta att det finns fler stora processortillverkare än Samsung, det är också fakta att Apple försöker köpa allt färre komponenter från Samsung av förklarliga skäl men att Apple självklart har långtgående avtal/kontrakt med Samsungs komponentdivisioner som inte (lätt) kan brytas på kort tid (om tillverkning och vilka priser som gäller och huruvida priser kan och får justeras efter olika omständigheter.)
Så det är alltså fakta att Apple inte ska behöva oroa sig för att betala alldeles för mycket för sina processorer och det var det jag svarade på. Sen är det lite tragikomiskt att du i största delen av ditt inlägg stöder vad jag skrivit.

Det är milsvid skillnad på din och min utsaga. Jag håller för sannolikt att så är fallet. Du hänvisar till "allmänt kända fakta".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 21:24
Ursprungligen av pmarriott:

Det är milsvid skillnad på din och min utsaga. Jag håller för sannolikt att så är fallet. Du hänvisar till "allmänt kända fakta".

Nu ändrar du vad jag skrev vilket inte är särskilt ärligt av dig jag skrev att det är kända fakta vilket inte är riktigt samma sak som allmänt känt.
Menar du verkligen att det inte är känt att det finns flera stora processortillverkare än Samsung? Eller att Apple vill minska inköpen från Samsung? Eller att det inte skulle vara känt att Apple har långtgående avtal med en av deras största leverantörer? I så fall STBYE.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 21:25
Ursprungligen av Gordy:

Det är fakta att det finns fler stora processortillverkare än Samsung, det är också fakta att Apple försöker köpa allt färre komponenter från Samsung av förklarliga skäl men att Apple självklart har långtgående avtal/kontrakt med Samsungs komponentdivisioner som inte (lätt) kan brytas på kort tid (om tillverkning och vilka priser som gäller och huruvida priser kan och får justeras efter olika omständigheter.)
Så det är alltså fakta att Apple inte ska behöva oroa sig för att betala alldeles för mycket för sina processorer och det var det jag svarade på. Sen är det lite tragikomiskt att du i största delen av ditt inlägg stöder vad jag skrivit.

Lägg upp länkar som understryker dina så kallade fakta.
Ditt ord är inte fakta om du nu trodde det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 21:28
Ursprungligen av lappen71:

Lägg upp länkar som understryker dina så kallade fakta.
Ditt ord är inte fakta om du nu trodde det.

Det är som sagt fakta men du får gärna försöka motbevisa mig om du nu är så frenetiskt besatt av att visa att jag har fel.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 21:31
Ursprungligen av Gordy:

Det är som sagt fakta men du får gärna försöka motbevisa mig om du nu är så besatt av att visa att jag har fel.

Är det jag som ska bevisa att du har fel?
Det är ingen domstol men det är du som kommer med påståenden och säger att det är fakta.
Gör det enkelt för dig och lägg upp länkar som visar att det du säger är sant

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 21:36
Ursprungligen av lappen71:

Är det jag som ska bevisa att du har fel?

Ja det kan du gott försöka eftersom det är du och några till som verkar besatta av att visa att jag har fel samtidigt som en av er faktiskt argumenterat för att jag i sak har rätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 21:44
Ursprungligen av Gordy:

Ja det kan du gott försöka eftersom det är du och några till som verkar besatta av att visa att jag har fel samtidigt som en av er faktiskt argumenterat för att jag i sak har rätt.

Det är du som påstår saker så det är upp till dig att bevisa det.
Finns ingen anledning att tro dig för du slänger med ordet "fakta" väldigt ofta här utan att ha något på fötterna

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 21:52
Ursprungligen av lappen71:

Det är du som påstår saker så det är upp till dig att bevisa det.
Finns ingen anledning att tro dig för du slänger med ordet "fakta" väldigt ofta här utan att ha något på fötterna

Så du menar på allvar att det inte är fakta att det finns flera stora processortillverkare än Samsung? Att det inte är fakta att Apple valt att köpa mer och mer komponenter till sina produkter från andra än Samsung? Att det inte är fakta att Apple och Samsung har långtgående avtal som reglerar priser och eventuella prishöjningar? Att det inte är fakta att Apple aldrig kommer få betala 5000 kronor styck för processorer till iPhone? Det sistnämnda var frågeställningen från det inlägg jag svarade på.

Ursprungligen av Gordy:

Så du menar på allvar att det inte är fakta att det finns flera stora processortillverkare än Samsung? Att det inte är fakta att Apple valt att köpa mer och mer komponenter till sina produkter från andra än Samsung? Att det inte är fakta att Apple och Samsung har långtgående avtal som reglerar priser och eventuella prishöjningar? Att det inte är fakta att Apple aldrig kommer få betala 5000 kronor styck för processorer till iPhone? Det sistnämnda var frågeställningen från det inlägg jag svarade på.

1. Det är fakta att det finns flera tillverkare.
2. Det har påståtts att Apple önskar frångå Samsung som leverantör. Sitter du på något internt PM från Apple rörande detta?
3. Det är ett rimligt antagande att det finns detaljerade avtal mellan Samsung och Apple. Har du kopior på dessa avtal?
4. Det är en rimligt antagande att Apple aldrig kommer att betala 5000 kr/st för processorer till serietillverkning av telefoner.

Rimligt antagande ≠ fakta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-14 09:57
Ursprungligen av pmarriott:

1. Det är fakta att det finns flera tillverkare.
2. Det har påståtts att Apple önskar frångå Samsung som leverantör. Sitter du på något internt PM från Apple rörande detta?
3. Det är ett rimligt antagande att det finns detaljerade avtal mellan Samsung och Apple. Har du kopior på dessa avtal?
4. Det är en rimligt antagande att Apple aldrig kommer att betala 5000 kr/st för processorer till serietillverkning av telefoner.

Rimligt antagande ≠ fakta.

1. Självklart
2. Det är verifierade fakta att Apple köper mer och fler komponenter från andra leverantörer än Samsung som Sharp,LG,Sharp Toshiba etc. Som sagt känt och lätt att kontrollera. Att Apple helst av allt vill fimpa konkurrenten Samsung som komponentleverantör är fakta. Men de kan givetvis inte göra det huxflux av ett flertal anledningar.
3. Vilka storföretag har INTE detaljerade långtgående köpeavtal och kontrakt med sina leverantörer som reglerar priser och leveranser etc? Finns det något?
6. Det är fakta att de aldrig kommer behöva göra det.

Ursprungligen av Gordy:

1. Självklart
2. Det är verifierade fakta att Apple köper mer och fler komponenter från andra leverantörer än Samsung som Sharp,LG,Sharp Toshiba etc. Som sagt känt och lätt att kontrollera. Att Apple helst av allt vill fimpa konkurrenten Samsung som komponentleverantör är fakta. Men de kan givetvis inte göra det huxflux av ett flertal anledningar.
3. Vilka storföretag har INTE detaljerade långtgående köpeavtal och kontrakt med sina leverantörer som reglerar priser och leveranser etc? Finns det något?
6. Det är fakta att de aldrig kommer behöva göra det.

Nu fortsätter du bara envetet att hänvisa till fakta. För femtielfte gången, - snälla, med socker ovanpå - redovisa dessa fakta.
Du skriver "Att Apple helst av allt vill fimpa konkurrenten Samsung som komponentleverantör är fakta". Det är nog ingen som säger emot att du har rätt på den punkten, inte ens jag, MEN DET ÄR INTE FAKTA FÖRRÄN DU KAN GE EN SÄKER KÄLLA PÅ DET!
Angående punkt 3, jag har själv många storföretag som kunder och vi levererar delar som är kritiska för deras produktion. Vi har i förvånansvärt få fall skrivna avtal om priser och leveranser. Troligtvis för att det handlar om i sammanhanget ganska låga belopp. Så, ja, det finns många. Ett av dem tillverkar fordon med en stjärna där fram.
4 (du har skrivit 6, men det är nog ett skrivfel), det är heller inte fakta. Du kan inte bevisa idag att det aldrig kommer att ske. Alltså inget faktum. Men ett rimligt antagande. Jag tror att du har rätt i sak, men det är inget faktum för det. Eventuellt skulle du kunna påstå att det är fakta att Apple hittills aldrig har betalt 5000 kr eller mer för en processor till serieproduktion av telefoner, men då måste du så klart ha tillgång till deras leverantörsfakturor och det tror jag inte du har.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-14 10:29
Ursprungligen av pmarriott:

Nu fortsätter du bara envetet att hänvisa till fakta. För femtielfte gången, - snälla, med socker ovanpå - redovisa dessa fakta.
Du skriver "Att Apple helst av allt vill fimpa konkurrenten Samsung som komponentleverantör är fakta". Det är nog ingen som säger emot att du har rätt på den punkten, inte ens jag, MEN DET ÄR INTE FAKTA FÖRRÄN DU KAN GE EN SÄKER KÄLLA PÅ DET!
Angående punkt 3, jag har själv många storföretag som kunder och vi levererar delar som är kritiska för deras produktion. Vi har i förvånansvärt få fall skrivna avtal om priser och leveranser. Troligtvis för att det handlar om i sammanhanget ganska låga belopp. Så, ja, det finns många. Ett av dem tillverkar fordon med en stjärna där fram.
4 (du har skrivit 6, men det är nog ett skrivfel), det är heller inte fakta. Du kan inte bevisa idag att det aldrig kommer att ske. Alltså inget faktum. Men ett rimligt antagande. Jag tror att du har rätt i sak, men det är inget faktum för det. Eventuellt skulle du kunna påstå att det är fakta att Apple hittills aldrig har betalt 5000 kr eller mer för en processor till serieproduktion av telefoner, men då måste du så klart ha tillgång till deras leverantörsfakturor och det tror jag inte du har.

OK du har ett litet företag som säljer till storföretag för mindre belopp jag antar att du inser att om det gällde större belopp och större leveranser så skulle du inte kunna sälja till dom om ni inte ingått ordentliga avtal som reglerade nästan allt i er affärsrelation. Jag antar också att dessa företag som ni inte har avtal med kan köpa liknande produkter fran alternativa leverantörer om ni inte kan leverera, stämmer inte det så beter sig era kunder väldigt oproffsigt.

Angående Samsung vs. Apple. Så ersätter Apple alltmer Samsungkomponenter mot komponenter från LG, Toshiba, Sharp, Hynix och de är på väg att byta ut Samsung även som processorleverantör.

Ursprungligen av Gordy:

OK du har ett litet företag som säljer till storföretag för mindre belopp jag antar att du inser att om det gällde större belopp och större leveranser så skulle du inte kunna sälja till dom om ni inte ingått ordentliga avtal som reglerade nästan allt i er affärsrelation. Jag antar också att dessa företag som ni inte har avtal med kan köpa liknande produkter fran alternativa leverantörer om ni inte kan leverera, stämmer inte det så beter sig era kunder väldigt oproffsigt.

Angående Samsung vs. Apple. Så ersätter Apple alltmer Samsungkomponenter mot komponenter från LG, Toshiba, Sharp, Hynix och de är på väg att byta ut Samsung även som processorleverantör.

Det är faktiskt inte så lätt för kunderna att hitta alternativa leverantörer. Om våra kunder av någon anledning inte skulle kunna få tag på slitdelar till våra produkter så finns det inte någon annan leverantör. Man kan så klart byta ut utrustningen till något från en konkurrent, men det innebär ofta större ombyggnationer av produktionsutrustningen och nyinvesteringar. Så ja, det är ibland ganska oproffsigt och ogenomtänkta av våra kunder. Vi protesterar däremot inte eftersom det kostar pengar att ha jurister att granska avtalen, plus att de stora företagen ofta använder just sin storlek till att försöka diktera villkoren.

Och, angående ditt andra stycke, återigen - källa på det?

När man vill göra gällande att något är fakta så får man också redovisa dessa fakta. Punkt slut.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 22:00
Ursprungligen av pmarriott:

När man vill göra gällande att något är fakta så får man också redovisa dessa fakta. Punkt slut.

Kända fakta brukar generellt accepteras som just fakta. Men det är klart om man är helt oinsatt i hela Apple vs. Samsung-fighten (trots att ni hänger på ett Apple-forum) så kanske det inte är så lätt att hänga med men då kan man ju själv ta och läsa in sig angående detta istället för att gnälla på en som redan är insatt.

Bevaka tråden