Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsida, email samt SMTP server...allt i ett??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Vill ordna en server ur min gamla dock trogna 350MHz G3 (80gb HD). På denna vill jag ha en hemsida, email samt göra den till en SMTP server ty jag har fått nog med sökande av en SMTP server som inte kollar IP nummer för att tillåta att skicka mail. (Dock vill jag att den kollar användare id samt lösenord.) Som uppkoppling vill jag använda bostreams scream.

Nu kommer frågorna:

1. Kan man använda samma dator för hemsida/epost + SMTP server?

2. Finns det någon bra handbok som kan hjälp mig med konfigurationen av detta (har ca 6mån att fixa detta och ja, jag kan inget om server konfiguration)?

3. Bostream scream som uppkoppling, är detta en god lösning? Det finns inga LAN eller kabel TV alternativ annars…

Tack för hjälpen
Adam

Hur mycker RAM har du i maskinen?

Du kan lösa din uppgift med tre helt olika operativsystem. OS9, Mac OS X, eller Linux.

Om du inte är erfaren så blir Linux antagligen lite för hårigt, om du inte tycker det är roligt att lära dig nya saker.

Vad menar du med epost? POP3? IMAP? Webmail?

Är du fattig, men tycker det är kul att lära dig nya saker, eller är du rik och vill få saker att funka så snabbt som möjligt?

SMTP och webbsida är busenkelt i alla operativsystem. En bra epostserver med bra kontohantering och webbmail är lite kluriga. Dom enkla/bra kostar ofta pengar. Dom bra/svåra kan vara gratis, men inte alltid enkla att konfigurerar.

Senast redigerat 2003-07-14 13:57

Du har vad som behövs. Det är inga problem att sätta upp såväl hemsida som e-post-, ftp- och i stort sett vilken server som helst. Frågan är bara hur besvärligt man vill göra det för sig.

Macosx har i stort sett allt inbyggt, men sendmail, som är den medföljande smtp-servern kan vara knölig att konfigurera. Känner man sig någorlunda hemma i terminalen och kan tänka sig att böka runt i textfiler för att göra inställningar skulle jag rekommendera exim som smtp. Har inbyggt stöd för autentisering och kan även köra krypterad sådan. Konfig-filen innehåller mycket information om hur man ställer in saker.
Postfix är också trevlig, men kräver att man först kompilerar något som heter sasl för att funka med autentisering. Postfix ska därefter kompileras med sasl-stöd.

Handbok har jag dock aldrig hittat någon som passar det jag gjort. Men genom att snoka runt på nätet lyckades jag få igång postfix på knappt en vecka. När jag sen bytte till exim tog det två dagar med den erfarenheten jag hade med mig sen postfix.

Annars finns det ytterligare en tråd som behandlar e-postservrar där Björnström rekommenderar en som tydligen sköts grafiskt rakt igenom och ska vara lättskött.

Scream kommer nog att räcka lång om du inte räknar med högtrafik. Jag har än så länge bara xstream och en imac 266 vilket funkar utmärkt (hade tidigare en SE/30 som gjorde samma jobb som du tänker låta din 350 sköta, plus lite till, och det var inga problem -- om än lite långsamt)

Har 640MB i ram. Vidare skulle MacxOSX vara trevligt att ha som op. Epost är POP3.

Fattig är jag inte, dock vill jag lära mig detta genom att göra det själv.

Köpa ett epost program skulle inte vara något problem (hur mycket kostar dom??).

Har ca 6mån att fixa allt detta, Var börjar jag??

Tack för hjälpen!

Kan tillägga att jag har aldrig programmerat, kompilerat. Har använd macar, gillar att fördjupa mig samt vill lära!

Jag skulle börja med att installera Macosx. Därefter ta reda på vilka e-postservrar som finns tillgängliga och läsa in dig på dem så att du kan väga för- och nackdelar mot varandra, exempelvis hur man konfigurerar, vilka möjligheter du har till inställningar, vad andra användare säger i olika forum på nätet, etc. Kör du en traditionell unixserver så blir det ju bökigare att ställa in, men när du väl lärt dig det har du möjlighet att göra ändringar med ssh i terminalen, utan att ens vara i närheten av datorn. Och ju mindre grafiska program du har igång, desto mindre kraft går åt till serverfunktioinerna. Men samtidigt underlättar det för den oerfarne, och är mera macigt, att peka och klicka igång servern.

Har ju nämnt sendmail, postfix och exim tidigare. Titta också på cyrus imap och imap-uw, som ger dig imap och pop3-möjligheter. Andra kan säkert tipsa om fler alternativ.

När du sen fastnat för en som verkar passa dig är det dags att sätta sig in i hur man praktiskt går till väga.

Gör samma sak med webmail, om du vill ha det. De flesta kräver dock att webservern klarar php för att visa dynamiska sidor. Några du kan kika på: Squirrelmail, Open Webmail, Horde och prayer.

Vad gäller webservern så finns apache inbyggd och startas via systemnställningarna. Behöver sällan konfigureras något alls om man vill köra enklare hemsidor. Bara att lägga filerna i /Library/WebServer/Documents.

Har du riktigt gott om pengar så kan du ju kika på macosx server så får du grafiskt gränssnitt till allt du vill ha. Squirrelmail följer också med till server, men behöver uppdateras för att funka med smtp-autentisering.

Edit: Några sex månader ska nog inte behövas för att allt ska rulla. La till lite annat också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 09:39

Är också intresserad av en liknande lösning.
Men jag saknar nog vissa fundamentala kunskaper.

För det första: om jag vill göra en dator till en mailserver, hur knyter jag mitt domännamn till den, så att jag får mittnamn@domänen.com?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-31 21:40

För att koppla en mailserver till en viss domän måste du sätta upp ett så kallat MX-record (Mail eXchange) i den DNS-server som svarar för din domän.

Är det du själv som administrerar DNS för domänen ifråga eller är det någon ISP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-01 11:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Är det du själv som administrerar DNS för domänen ifråga eller är det någon ISP?

DNS:en sköter operatören (Bostream) om.
Hos min domänleverantör kan jag dock ställa in så att alla mail som skickas till min domän tas hand om av mig valfri mailserver.
Hjälper det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
DNS:en sköter operatören (Bostream) om.
Hos min domänleverantör kan jag dock ställa in så att alla mail som skickas till min domän tas hand om av mig valfri mailserver.
Hjälper det?

Japp. Det du beskrivit är just MX-posten, så då är det din domänleverantör som hanterar den biten. Ange bara in din epostservers ip-adress i MX-posten (eller vad din domänleverantör kallar det - antar att de har någon sorts webb-gui för det hela) så kommer det att fungera.

DNS:en som Bostream sköter verkar inte ha något med saken att göra i det här fallet - det är bara de utgående dns-förfrågningarna från din dator som de hanterar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-01 12:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Japp. Det du beskrivit är just MX-posten, så då är det din domänleverantör som hanterar den biten. Ange bara in din epostservers ip-adress i MX-posten (eller vad din domänleverantör kallar det - antar att de har någon sorts webb-gui för det hela) så kommer det att fungera.

DNS:en som Bostream sköter verkar inte ha något med saken att göra i det här fallet - det är bara de utgående dns-förfrågningarna från din dator som de hanterar.

Misstänkte nästan att det var så.
Så vad är nästa steg då?
Jag funderar på att leta reda på någon gammal Macburk och använda som mailserver.
Fördelar/nackdelar?
Vad behöver jag?

Hur får man PHP och MySQL att fungera i sin server?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Eriksson
Hur får man PHP och MySQL att fungera i sin server?

http://www.entropy.ch/software/macosx/

att sätta ihop sin egen hemmaserver är skitkul!

oavsett vilket os du väljer (själv kör jag debian på en gammal pentium133 som står i hallen) rekommendera jag följande:

mailserver: exim eller qmail
webbbserver: apache (vad annars!) med php/mysql
webmail: horde/imp, har ven hört bra saker om ISMail, men aldrig kört det själv.

sen blir allting mycket lättare om du har fast ip, men jag antar att det ingår i scream.

vad gäller böcker osv finns det nog en uppsjö av, men du behöver egentligen inte det, det brukar finns gott om tutorials, artikler och forumsinlägg som kah hjälpa, säg hej till din nya kompis google

lycka till!

1
Bevaka tråden