Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill etablera Bonjour som industristandard

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 09:23

Intressant, får se om det verkligen blir något av detta.

En observation i artikeln - routning. Nej. Routing i så fall.

Ursprungligen av zinned:

Intressant, får se om det verkligen blir något av detta.

En observation i artikeln - routning. Nej. Routing i så fall.

Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-12 09:47
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Tack för hjälpen.

Vet inte om det bara är jag men. Skulle ni kanske kunna skriva "korrigerad" eller liknande på artiklar. När ni bara rättat till stavfel osv. När det står uppdaterad så tror iallafall jag att det har kommit någon ny information och därför är artikeln uppdaterad. Det blir lätt missförstånd bland många tror jag gör många andra sidor skriver bara uppdaterad om det har kommit ny info tex.

Ursprungligen av zOlid:

Vet inte om det bara är jag men. Skulle ni kanske kunna skriva "korrigerad" eller liknande på artiklar. När ni bara rättat till stavfel osv. När det står uppdaterad så tror iallafall jag att det har kommit någon ny information och därför är artikeln uppdaterad. Det blir lätt missförstånd bland många tror jag gör många andra sidor skriver bara uppdaterad om det har kommit ny info tex.

Du har helt rätt i det. Stavfel och dylikt borde ändras utan att vi lägger till UPPDATERAD. Det sparar vi för när vi ändrat rena faktafel eller lagt till helt ny information. Bra poäng!

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-11-12 15:03

Vareviga gång man läser en artikel så handlar dom första inläggen alltid om felstavning, felskrivning osv. Ge upp språknazister! Förstår ni inte innebörden av texten så börja träna på läsförståelse istället.

Ber om ursäkt för att ytterligare en meningslös kommentar som inte hade ett dyft med ämnet att göra tillades.

Ursprungligen av Pimmp:

Vareviga gång man läser en artikel så handlar dom första inläggen alltid om felstavning, felskrivning osv. Ge upp språknazister! Förstår ni inte innebörden av texten så börja träna på läsförståelse istället.

Ber om ursäkt för att ytterligare en meningslös kommentar som inte hade ett dyft med ämnet att göra tillades.

Jag är av åsikten att redaktionell text skall vara språkligt korrekt. Därför är det bra när fel påpekas. Det handlar inte om att man inte förstår innehållet.

Ursprungligen av Pimmp:

Vareviga gång man läser en artikel så handlar dom första inläggen alltid om felstavning, felskrivning osv. Ge upp språknazister! Förstår ni inte innebörden av texten så börja träna på läsförståelse istället.

Ber om ursäkt för att ytterligare en meningslös kommentar som inte hade ett dyft med ämnet att göra tillades.

Vi försöker korrekturläsa allt innan det hamnar på sajten, men ibland missar vi något och då är vi glada när vi får hjälp av er läsare.

Men jag kan hålla med om att det borde finnas ett bättre system än att behöva skriva en kommentar. Vet inte om det är på gång till nästa version av sajten, men tills vidare får vi leva med det här på de texter där vi inte fått det rätt från början.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Men jag kan hålla med om att det borde finnas ett bättre system än att behöva skriva en kommentar.

Det enda alternativet är väl PM till artikelförfattaren. Men det är inte bra, för då är det kanske 20 personer som skriver PM om samma stavfel, och det är nog inte så kul för artikelförfattaren att få en massa PM om samma sak. Det är bättre om det står en kommentar här, så vet man att det redan är rapporterat.

Men ni skulle ju kunna städa bland kommentarerna här, efter hand som felen rättas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det enda alternativet är väl PM till artikelförfattaren. Men det är inte bra, för då är det kanske 20 personer som skriver PM om samma stavfel, och det är nog inte så kul för artikelförfattaren att få en massa PM om samma sak. Det är bättre om det står en kommentar här, så vet man att det redan är rapporterat.

Men ni skulle ju kunna städa bland kommentarerna här, efter hand som felen rättas.

Hm, tål att funderas på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 15:19
Ursprungligen av Pimmp:

Vareviga gång man läser en artikel så handlar dom första inläggen alltid om felstavning, felskrivning osv. Ge upp språknazister! Förstår ni inte innebörden av texten så börja träna på läsförståelse istället.

Ber om ursäkt för att ytterligare en meningslös kommentar som inte hade ett dyft med ämnet att göra tillades.

Jag säger som pmarriott, artiklarna ska vara språkligt korrekta och är de inte det så ska de korrigeras. Man kan säga att vi användare är de korrekturläsare som annars kan saknas.

Ursprungligen av zinned:

Jag säger som pmarriott, artiklarna ska vara språkligt korrekta och är de inte det så ska de korrigeras. Man kan säga att vi användare är de korrekturläsare som annars kan saknas.

Som Ida svarade tidigare så korrar vi varandras artiklar men fel slinker igenom emellanåt och vi är tacksamma för varje sådant fel som påpekas. I nästa version av 99mac kommer det att finnas ett rapporteringssystem för detta där alla medlemmar kan påpeka om något är fel vilket sedan hamnar i ett särskilt system i där vi kan hantera dem på ett bättre sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 21:04
Ursprungligen av Joacim Melin:

Som Ida svarade tidigare så korrar vi varandras artiklar men fel slinker igenom emellanåt och vi är tacksamma för varje sådant fel som påpekas. I nästa version av 99mac kommer det att finnas ett rapporteringssystem för detta där alla medlemmar kan påpeka om något är fel vilket sedan hamnar i ett särskilt system i där vi kan hantera dem på ett bättre sätt.

Kanon ju

Ursprungligen av Pimmp:

...Förstår ni inte innebörden av texten så börja träna på läsförståelse istället...

Ibland kan felen faktiskt göra att det blir svårt att förstå, men oftast handlar det inte alls om förståelse. Det handlar oftast bara om att man vill att redaktionell text ska vara korrekt.

Ursprungligen av Pimmp:

...Ge upp språknazister!...

Jag tycker att det är mycket värre att kalla folk för nazister, än att i all välmening påpeka lite stavfel och faktafel.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-11-12 22:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ibland kan felen faktiskt göra att det blir svårt att förstå, men oftast handlar det inte alls om förståelse. Det handlar oftast bara om att man vill att redaktionell text ska vara korrekt.

Jag tycker att det är mycket värre att kalla folk för nazister, än att i all välmening påpeka lite stavfel och faktafel.

Nu använde jag mig av ordet språknazist/grammarnazi på engelska vilket syftar till personer på t ex forum vars inlägg alltid syftar till språkfel, felstavningar eller fel meningsuppbyggnad. Urban Dictionary: Grammar Nazi förvisso inte svenska akademins ordlista men en förklaring till ordvalet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 22:40
Ursprungligen av Pimmp:

Nu använde jag mig av ordet språknazist/grammarnazi på engelska vilket syftar till personer på t ex forum vars inlägg alltid syftar till språkfel, felstavningar eller fel meningsuppbyggnad. Urban Dictionary: Grammar Nazi förvisso inte svenska akademins ordlista men en förklaring till ordvalet.

Fel. Du använde dig av ett uttryck på svenska, inte på engelska. Men jag är ju "språknazist" så vad vet jag...

För övrigt tycker jag det är ett oerhört klumpigt sätt du väljer att uttrycka dig på med ett sådant ordval, speciellt när vi redan förklarat varför det är viktigt med korrekt språkbruk.

Väldigt spännande det här! Jag har tidigare jobbat som IT-tekniker på medelstora gymnasieskolor, och Bonjour (eller Rendezvous som det hette en gång i tiden) gjorde verkligen livet lättare för dom få Mac-användarna som fanns då. Om teknologin får ännu mer fäste, speciellt om den inkluderas i Windows, så minskar kraven på IT-tekniker på t ex 1:1-skolor. (1 laptop på 1 elev)

Ursprungligen av irrelogical:

Väldigt spännande det här! Jag har tidigare jobbat som IT-tekniker på medelstora gymnasieskolor, och Bonjour (eller Rendezvous som det hette en gång i tiden) gjorde verkligen livet lättare för dom få Mac-användarna som fanns då. Om teknologin får ännu mer fäste, speciellt om den inkluderas i Windows, så minskar kraven på IT-tekniker på t ex 1:1-skolor. (1 laptop på 1 elev)

De skolor vi pratat med upplever att Bonjour och bristen på stöd över flera subnät är vad som håller tillbaka ännu större satsningar och investeringar på exempelvis Apple TV och en projektor i varje klassrum.

Minns också att det hette RendezVous - har för mig att Apple fick byta namn på grund av något varumärkesproblem.

1
Bevaka tråden