Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office på Mac!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-11-08 18:08

På jobbet använder jag Office för PC och det funkar perfekt. Nu köpte jag Officepaketet för Mac oj vad annorlunda och knöligt det är. Om jag tänkt till innan köpet skulle jag valt Office för pc och kört den versionen på min Mac. Vad tycker ni? Är det någon som tycker att Office för Mac är bättre?

Ursprungligen av oriel:

På jobbet använder jag Office för PC och det funkar perfekt. Nu köpte jag Officepaketet för Mac oj vad annorlunda och knöligt det är. Om jag tänkt till innan köpet skulle jag valt Office för pc och kört den versionen på min Mac. Vad tycker ni? Är det någon som tycker att Office för Mac är bättre?

Det är nog ingen som tycker att Office för Mac är bättre än motsvarande i Windows. Däremot är det ganska betydligt fler som inte kan tänka sig att köpa Windows-versionen bara för den sakens skull - och där är jag inräknad. Man får helt enkelt acceptera att Mac-versionen är något sämre, och vänja sig vid att det är så.

Imo så går det inte heller att jämföra iWorks (Apples version av Office) med Office. Enligt mig så klår Office för Windows det mesta.

Jag köpte Office 2011 och det var inget annat än bortkastade pengar. Slött, buggigt, och allmänt kass. iWork räcker till det absolut mesta jag behöver göra, ByWord eller iA Writer till resten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-08 21:09

Personligen tycker jag att Macversionen av microsoft office är bättre än windowsversion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 21:10

Office för Mac är kanske inte lika bra som Windowsversion men så dåligt tycker jag ändå inte det är. Dock har jag själv har jag gått över till Pages och Numbers och tycker det funkar riktigt bra.

Hur fungerar det med utskrifter på iA Writer? Kan man välja något annat typsnitt än Courier *typ. Eller är det export till annat program som gäller?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-08 21:14

Jo, efter iworks intåg är det bara de programmen som gäller nu mera.

Vad är det som är så dåligt? Jag använder Office 2011, älskar det. Men klart. Jag skriver mycket vetenskapliga texter också!

Ursprungligen av oriel:

På jobbet använder jag Office för PC och det funkar perfekt. Nu köpte jag Officepaketet för Mac oj vad annorlunda och knöligt det är. Om jag tänkt till innan köpet skulle jag valt Office för pc och kört den versionen på min Mac. Vad tycker ni? Är det någon som tycker att Office för Mac är bättre?

hej! jag är också van vid office för PC och kör sedan några månader med officepaketet för Mac. Med de senaste version är det ganska annorlunda i programmen när det gäller utseendet. Kanske att det därför det känns annorlunda? Det är i princip samma funktioner som på gamla versioner men de har möblerat om / lagt upp annorlunda i menyerna och på verkstygsfälten. Man kan hämta de knapparna/funktionerna (t ex i Word) man saknar via: enligt bilderna nedan. I flik kommandon kan man dra med musen den funktion man vill ha på verktygsfältet.

Annorlunda och annorlunda... Då skall man inte börja diskutera hur menyer, knappar och "ribbon" ser helt olika ut mellan varje windowsverion av powerpoint 97-2000-2003-2007-2010...

Jag håller med om att MS Office för Mac är sämre än motsvarande för Window. Segare, funktionellt rumphugget och tårta på tårta-gränssnittet för 2011 för Mac är en kompromiss som inte är helt lyckad.

Men som van mac-användare känns det ändå mycket enklare att jobba med än med Office för Windows. Och det finns idag inget alternativ på mac för avancerade användare.

Jag använder Office för mac varje dag men tvingas ibland växla till Windowsversionen för att kunna använda xml-funktioner, Access och vissa macron som inte fungerar i macversionen.

Ursprungligen av oriel:

På jobbet använder jag Office för PC och det funkar perfekt. Nu köpte jag Officepaketet för Mac oj vad annorlunda och knöligt det är. Om jag tänkt till innan köpet skulle jag valt Office för pc och kört den versionen på min Mac. Vad tycker ni? Är det någon som tycker att Office för Mac är bättre?

Vad menar du för bättre......i vilket användningsområde menar du?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-11-14 20:50

Bättre eller inte? Vad jag förstår så finns alla funktioner i både pc och mac versionen, men ändå så olika. Några exempel på pc versionen heter fliken "start" och på mac heter den "hem". Fliken "visa" finns på båda versionerna men med olika innehåll. Jag skulle önska att meny/flik innehål vore mer lika i de båda versionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 20:54

Lite konstigt att Microsoft inte har samma menyer och funktioner för Mac och Win. Även om det är ett Mac-team som gör Macversionen så borde de sträva efter att det ska vara så lika som möjligt. Det skulle underlätta för dem som t.ex. använder Mac hemma och Win på jobbet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-14 21:39

Personligen tycker jag att Officepaketet för Mac är mer logiskt än det för PC... men det är mer nivåer i helvetet.

Det stora problemet jag ser med Office för Mac är att även om 2011 har stöd för VB så funkar inte många makron som är gjorda i Excel för Windows på Mac. Jag har en ganska komplicerad priskalkylator från en leverantör för maskiner som kostar från en halv miljon upp til 15 miljoner där man matar in värden i ett Excel-ark och ska få ut 2 filer med prisuppgifter och kostnadskalkyl. Enkom för att kunna köra detta tvingas jag ha VMWare Fusion och Windows på min Mac. Om jag kunde köra makrot i Excel 2011 skulle jag kunna skaka av mig den sista skärvan av Windows och jag skulle vara fri.

1
Bevaka tråden