Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macbook pro 13 tum med retinaskärm en succé

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många vill ha mac, många vill ha bärbar, men behöver inte fräckaste displayen, fetaste minnet och så vidare... Utan bara en maskin att skriva, surfa och lyssna på spotify med. Inte konstigt att den billigaste säljer bra då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 23:32
Ursprungligen av PeeMaN:

…många vill ha bärbar, men behöver inte fräckaste displayen, fetaste minnet och så vidare... Utan bara en maskin att skriva, surfa och lyssna på spotify med…

Dessvärre har inte Apple någon maskin som faller in i detta. Morsan köpte precis en ny PC för 5 495 kr inkl moms. Asus laptop med iCore 5, 8GB RAM, 17" skärm, GeForce GPU. Inga värsting-saker på något sätt och maskinen är säkert mer "släpbar" än "bärbar" men Apple har inget som går att jämföra med dem som vill ha ovan.

En MacMini skulle typ kunna fungera för henne men det blir 2-3 000 kr mer om man ska ha skärm, tangentbord osv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 23:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Dessvärre har inte Apple någon maskin som faller in i detta. Morsan köpte precis en ny PC för 5 495 kr inkl moms. Asus laptop med iCore 5, 8GB RAM, 17" skärm, GeForce GPU. Inga värsting-saker på något sätt och maskinen är säkert mer "släpbar" än "bärbar" men Apple har inget som går att jämföra med dem som vill ha ovan.

En MacMini skulle typ kunna fungera för henne men det blir 2-3 000 kr mer om man ska ha skärm, tangentbord osv.

Behöver faktiskt inte kosta mer än 6600 ink. moms för en Mac Mini med en en billig 17" skärm och dito mus tangentbord och 4GB minne extra.

Frågan som är på allas hjärna just nu måste vara exakt samma sak:
Gordy, är du det minsta seriös & totalt indoktrinerad eller bara ett troll?

Jag ser inget fel i att gilla ett företag och eller deras produkter, men snälla nån...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-08 00:16
Ursprungligen av KarlAndersson:

Frågan som är på allas hjärna just nu måste vara exakt samma sak:
Gordy, är du det minsta seriös & totalt indoktrinerad eller bara ett troll?

Jag ser inget fel i att gilla ett företag och eller deras produkter, men snälla nån...

Har du provat 13" Retina MBP? Troligen inte! Gör det innan du klagar på den och mig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-08 00:24
Ursprungligen av Gordy:

Har du provat 13" Retina MBP? Troligen inte! Gör det innan du klagar på den och mig.

Har du?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-11 01:04
Ursprungligen av zOlid:

Har du?

Självklart! Det är en mycket bra dator redan i grundutförandet. Den bärbara idealdatorn för de flesta kan jag säga med gott samvete men ni som inte ens har testat den håller förstås inte med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 00:41
Ursprungligen av KarlAndersson:

Frågan som är på allas hjärna just nu måste vara exakt samma sak:
Gordy, är du det minsta seriös & totalt indoktrinerad eller bara ett troll?

Jag ser inget fel i att gilla ett företag och eller deras produkter, men snälla nån...

Så du menar att alla som gillar 13" MBPr inte är seriösa? Vi är olika, har olika preferenser och åsikter. Alla tycker inte lika, och ska inte göra det heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-08 01:30

Den utveckling jag ser som störst problem för mig är just priset de tar för hårddisken.
Jag sitter med många och stora filer, 128gb kommer jag inte långt på alls.
512gb känns som minimum och det kostar 7900:-?

"Priset kommer gå ner i framtiden" och de argumenten kan vi spara på. Jag pratar om något som finns nu och lär finnas kvar ett tag till. Just nu får jag kompromissa. En "gammal" skärm men ok prestanda som är utbyggbar med tiden, eller en ny skärm men begränsad och låst prestanda.

Ursprungligen av Patbos:

Den utveckling jag ser som störst problem för mig är just priset de tar för hårddisken.
Jag sitter med många och stora filer, 128gb kommer jag inte långt på alls.
512gb känns som minimum och det kostar 7900:-?

"Priset kommer gå ner i framtiden" och de argumenten kan vi spara på. Jag pratar om något som finns nu och lär finnas kvar ett tag till. Just nu får jag kompromissa. En "gammal" skärm men ok prestanda som är utbyggbar med tiden, eller en ny skärm men begränsad och låst prestanda.

Extern lagring (sdd) via thunderbolt bör kanske bli nästa "grej"?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Extern lagring (sdd) via thunderbolt bör kanske bli nästa "grej"?

De lär ju bli så. Tråkigt bara att ett enormt tillbakasteg ska bli nästa grej. De e väl bättre att man får ha så mycket utrymme man vill ha INNE i datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 19:45
Ursprungligen av ill_chrill:

De lär ju bli så. Tråkigt bara att ett enormt tillbakasteg ska bli nästa grej. De e väl bättre att man får ha så mycket utrymme man vill ha INNE i datorn?

Om Apple får bestämma verkar det vara så att du ska ha lite och dyr lagring internt samt lite och dyr lagring externt via thunderbolt…

Ursprungligen av Erik.dv:

Om Apple får bestämma verkar det vara så att du ska ha lite och dyr lagring internt samt lite och dyr lagring externt via thunderbolt…

Glöm inte lite och dyrt i iCloud också

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-08 08:10

Sitter med en MPB från 2009. Är lite sugen på en ny. Blev först glad över retinan när den presenterades. Men sen... med det priset... började då fundera på airen... men nu lutar det faktiskt åt den "gamla" MBP. Där kan man få en 13" med 2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, 8 GB minne, 750 GB Hårddisk för 14 795 kr. Vill man ha in SSD kan man ju lyfta ut CD:n och sätta in en SSD. Det måste väl ändå vara mest för pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 08:26
Ursprungligen av gunek:

... men nu lutar det faktiskt åt den "gamla" MBP. Där kan man få en 13" med 2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, 8 GB minne, 750 GB Hårddisk för 14 795 kr. Vill man ha in SSD kan man ju lyfta ut CD:n och sätta in en SSD...

Framförallt kan du bestycka den med 16GB minne. Dubbelt så mycket som MBPr kan ha. Du kan göra det själv och det gör att livslängden på datorn är betydligt bättre än retina-modellen.

Under 1000:- på webhallen. Retinamodellen är bestyckad med minne för under 500:- och kan inte uppgraderas. På en maskin som är "pro" och kostar nästan 20,000:-. Snålt!

Senast redigerat 2012-11-08 08:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 09:11
Ursprungligen av gunek:

Sitter med en MPB från 2009. Är lite sugen på en ny. Blev först glad över retinan när den presenterades. Men sen... med det priset... började då fundera på airen... men nu lutar det faktiskt åt den "gamla" MBP. Där kan man få en 13" med 2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, 8 GB minne, 750 GB Hårddisk för 14 795 kr. Vill man ha in SSD kan man ju lyfta ut CD:n och sätta in en SSD. Det måste väl ändå vara mest för pengarna.

En vanlig MBP 13" kan du byta disk eller DVD med en SSD. Då får du likvärdig prestanda som MacBook Pro Retina (eller kanske rent av bättre). Här kommer paradoxen med Apples mjölkande in.

Rabblade upp det i någon annan tråd men 128 GB SSD kostar kring 800 kr och 512 GB tror jag idag man får för någonstans kring 3800 kr. Eftersom maskinen har USB3 är det även ett billigt sätt att få hyfsat snabb lagring på.

Att döma av inläggen här verkar det som att de flesta är besvikna över prestandan som finns i Mbpr 13".

Jag personligen tror inte att den bärbara datorn är en succé, jag tror heller inte att den kommer att sälja så bra i längden. Dessutom tror jag Apple skjuter sig i foten med att låsa uppgraderingsmöjligheterna. Jag tänker på förstagångs-köpare nu. De kommer köpa en dator de förväntar sig ska hålla en viss kvalité och därmed livslängd. Den kvalitén kommer utmattas snabbt och datorn kommer uppfattas som seg efter något år eller så i takt med att tyngre applikationer släpps etc..

Detta kommer i sin tur leda till att man tvekar inför nästa köp av bärbar dator från Apple. (Beroende på hur uppgraderingsmöjligheterna är då)

Avslutningsvis tycker jag de borde slopa ordet "Pro" i produktnamnet och bara kalla den MacBook Retina, mer än så är den faktiskt inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 11:15

Quad-Core mini versus Quad-Core Mac Pro

Ovan sammanfattar ganska bra Apples nuvarande plattform. En modern quad-core CPU på en "liten Mac" har tagit dem till MacPro 2009's CPU prestanda. Men, relativt, ligger många maskiner - inklusive den som testas här - fruktansvärt långt efter i GPU prestanda. Det gör maskinerna ganska obalanserade skulle jag säga.

Man kan alltid hoppas på iOS-syndromet kommer till OSX-maskinerna där Apple verkligen är ledaren på mobil prestanda. Jag tvivlar dock på det.

Jag tycker att det är för mkt pengar för en 13-tum stor retinaskärm...funderar på att köpa iMac istället.

Många har säger att den är så dyr… men faktum är att när jag tittat runt (kunde inte bestämma mig mellan pc och mac) så har de flesta modeller med ungefär samma prestanda liknande pris OM man vill ha lite byggkvalitet. Typ hp's dyrare och sony Z så jag tycker faktiskt inte att priset är så fruktansvärt. Ok, jag kan hålla med om att ordet "pro" kanske borde tas bort för den känns inte så pro.

Sen det där med att det inte går att byta minne osv är nog tyvärr någonting som "går". Du lär inte kunna göra mycket alls själv på datorerna framöver… allt för att minska "skit bakom mejseln" så att säga Minns hur många skrattade åt iphone för man inte kunde byta batteri själv, hur många av androidtelefonerna kan du göra det på nu för tiden (av flaggskeppen)

Det blev en 15 retina för mig tillslut, med 16g ram. 8 hade säkert räckt till, men när jag börjat mer och mer med videoredigering tänkte jag det kanske kunde vara bra. Dyrt blev det, men jag hoppas jag blir nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 13:16
Ursprungligen av Jonas Wirsén:

Sen det där med att det inte går att byta minne osv är nog tyvärr någonting som "går". Du lär inte kunna göra mycket alls själv på datorerna framöver… allt för att minska "skit bakom mejseln" så att säga

Jag kan köpa att det inte går att mecka med datorn.

Men låt mig då för tusan bövlar få betala en tusing till så att jag får rejält med minne från början så att jag kan ha datorn i tre år!!

En fråga förresten. Är det någon som vet vilken sorts ssd som används i mac? Tänkte på t.e.x intels top-diskar är ju (var eftersom de precis blivit liiite billigare) riktigt äckligt dyra. Beror väl kanske på vilken överhypad disk dom använder?

Ursprungligen av Jonas Wirsén:

En fråga förresten. Är det någon som vet vilken sorts ssd som används i mac? Tänkte på t.e.x intels top-diskar är ju (var eftersom de precis blivit liiite billigare) riktigt äckligt dyra. Beror väl kanske på vilken överhypad disk dom använder?

Disken listas som "Apple SSD SM256E" i systemrapporten i OS X och tycks bygga på kretsar från Toshiba. Ett test finns att läsa om den här:
MacBook Air (mid-2012) MBA Review Part 2 - Samsung and Toshiba (SandForce) SSDs Go Head To Head - The SSD Review

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 14:03
Ursprungligen av Jonas Wirsén:

En fråga förresten. Är det någon som vet vilken sorts ssd som används i mac? Tänkte på t.e.x intels top-diskar är ju (var eftersom de precis blivit liiite billigare) riktigt äckligt dyra. Beror väl kanske på vilken överhypad disk dom använder?

Apple har använt Samsung 830 i retina-books tror jag. Tidigare (innan 2012-modellerna kom) har man använt sämre presterande diskar (möjligen har man då fokuserat på "reliablity" snarare än "speed" vilket är helt rimligt).

Oförskämt dyra har de dock alltid varit.

Tack för svaren angående ssdn och, ja, jag håller också med om att ramminnet mm är alldeles löjligt för dyrt.

1395 för 830n lägsta på prisjakt och det är nog inte vad apple köper de för så ta ut priser är de inte dåliga på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-11 19:16

Jag var i en affär igår och kollade in en MBPr 13" ganska grundligt och måste säga att jag blev förälskad! Kvalité rakt igenom och en design (inklusive storlek och vikt) som känns helt rätt. Problemet är, som många påpekat, priset på max minne och större SSD. Tvingas nog tyvärr vänta på en prissänkning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 11:17

Vansinnigt förvirrande test, faktiskt det sämta jag läst på 99mac på länge.

Kommentarer:

Citat:

Testresultaten från våra två testprogram, Geekbench och Cinebench, visar ett par intressanta saker. För att jämföra "nedåt" i Apples produktfamilj har vi också tagit med en 13-tums Macbook Air ur förra generationen med en Core i5-processor (kallad 3427U på Intel-språk) på 1,8 gigahertz och åtta gigabyte internminne. I Geekbench får denna maskin 6632 poäng vilket alltså piskar den nya 13-tums Macbook Pro med Retina-skärm en aning.

i5-3427U är inte från förra generationen Macbook Air utan nuvarande generationen då den är en Ivy Bridge processor (sitter i Macbook Air mid 2012 med USB3).

Hur kan en processor piska en annan "en aning" ?!?! Piska, äga eller överlägsen betyder att vara mycket bättre på något. Man kan inte vara aningen mycket bättre.

Citat:

13-tumsmodellen vi testat här endast presterade 2,82 poäng. Vår Macbook Air får i samma test en aning bättre testresultat, 2,58 poäng, vilket är intressant då den faktiskt är en aning snabbare än 13-tums Macbook Pro med Retina-skärm, åtminstone i detta testmoment.

Okej är 2,58 snabbare än 2,82? I så fall har rMBP 15 riktiga problem med hastigheten.

Citat:

Apple har i 13 tums Macbook Pro med Retina-skärm valt att använda sig av Intels Core i5-processor av modell 3210M i 13-tums Macbook Pro med Retina-skärm vilket är en modell som i Intels värld heter 3210m och är anpassad för att sitta i just bärbara datorer.

"Ovanstående mening tycker jag har en konstig uppbyggnad tycker jag."

Citat:

Här måste något blivit fel, annars är ju Macbook Air nästan dubbelt så snabb som sina retina kusiner.

"Ett dedikerat grafikkort hade också suttit som en fläskläpp men precis som i Mac Mini och båda Macbook Air-modellerna så är det ett integrerat dito som gäller i form av Intels HD Graphics 4000, vilket rimmar en aning illa med det faktum att en Macbook Pro ska vara lite mer avancerad och lite kraftfullare än en Macbook Air."

Detta vet jag inte var du har i från, det har alltid suttit grafikkort som delar minne med processorn (integrerat) i Macbook Pro 13".

Jag hade gärna sett en mer subjektiv bedömning av hur maskinen fungerar, gärna kontrasterat till den förra modellen samt mindre benchmarks. Språket lämnar mycket att önska. Det känns som vilken användare som helst här inne skulle uttrycka sig mer klart och koncist. Som tur är finns det andra tester av maskinen:
AnandTech - 13-inch Retina MacBook Pro Review (Late 2012)
13-inch MacBook Pro with Retina display review | The Verge

Ursprungligen av beh:

Vansinnigt förvirrande test, faktiskt det sämta jag läst på 99mac på länge.

Kommentarer:

i5-3427U är inte från förra generationen Macbook Air utan nuvarande generationen då den är en Ivy Bridge processor (sitter i Macbook Air mid 2012 med USB3).

Hur kan en processor piska en annan "en aning" ?!?! Piska, äga eller överlägsen betyder att vara mycket bättre på något. Man kan inte vara aningen mycket bättre.

Okej är 2,58 snabbare än 2,82? I så fall har rMBP 15 riktiga problem med hastigheten.

"Ovanstående mening tycker jag har en konstig uppbyggnad tycker jag."

Här måste något blivit fel, annars är ju Macbook Air nästan dubbelt så snabb som sina retina kusiner.

"Ett dedikerat grafikkort hade också suttit som en fläskläpp men precis som i Mac Mini och båda Macbook Air-modellerna så är det ett integrerat dito som gäller i form av Intels HD Graphics 4000, vilket rimmar en aning illa med det faktum att en Macbook Pro ska vara lite mer avancerad och lite kraftfullare än en Macbook Air."

Detta vet jag inte var du har i från, det har alltid suttit grafikkort som delar minne med processorn (integrerat) i Macbook Pro 13".

Jag hade gärna sett en mer subjektiv bedömning av hur maskinen fungerar, gärna kontrasterat till den förra modellen samt mindre benchmarks. Språket lämnar mycket att önska. Det känns som vilken användare som helst här inne skulle uttrycka sig mer klart och koncist. Som tur är finns det andra tester av maskinen:
AnandTech - 13-inch Retina MacBook Pro Review (Late 2012)
13-inch MacBook Pro with Retina display review | The Verge

Modellen av Macbook Air vi jämfört med är den senaste. Poängen med att det vore trevligt med ett dedikerat grafikkort i 13" Retina Pro är just att då skärmen har en högre upplösning och är mer anpassad för proffsanvändare. Resten av felen är åtgärdade och ett uppföljningstest är på gång.

Tack för dina synpunkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 14:36
Ursprungligen av Joacim Melin:

13-tums Macbook Air ur förra generationen med en Core i5-processor

Ursprungligen av beh:

i5-3427U är inte från förra generationen Macbook Air utan nuvarande generationen då den är en Ivy Bridge processor (sitter i Macbook Air mid 2012 med USB3).

Ursprungligen av Joacim Melin:

Modellen av Macbook Air vi jämfört med är den senaste.

Ja, det är ju det jag säger. Du skriver att den är "ur förra generationen".

Ursprungligen av Joacim Melin:

Poängen med att det vore trevligt med ett dedikerat grafikkort i 13" Retina Pro är just att då skärmen har en högre upplösning och är mer anpassad för proffsanvändare. Resten av felen är åtgärdade och ett uppföljningstest är på gång.

Jag håller helt klart med, just grafikprestandan är en av anledningarna till att rMBP 13" utgår fullständigt för mig. Processorn i rMBP 13 (i5-3210M) kör HD Graphics 4000 på 650 MHz medan U varianterna som återfinns i Air med lägre TDP (i5-3427U tex.) klockar ned till 350 MHz.

Det är ju en orsak till att iPad 3 behövde en betydlig uppgradering av grafiken för nå upp till samma bildhastighet som iPad 2, och med fasit i hand kan man säga att det inte riktigt räckte till. Men Apple har alltid snålat på Macbook Pro 13", det var samma med Powerbook 12" med sina sega GeForce 2 Go och GeForce FX Go5200. När Apple stoppar ett riktigt grafikkort i en bärbar, ska den dra runt fyra gånger fler pixlar än innan och därmed är det ingen förbättrad upplevelse vid panelens upplösning (dock ser det ju fantastiskt ut om man har en panel som inte har defekter).

Ursprungligen av Joacim Melin:

Tack för dina synpunkter.

Tack själv!

Klämde lite på en kollegas MBPr 13" igår. Otroligt underwhelmed på min ära. Upplevs precis lika tung och åbäkig som den gamla vanliga MBP. Visst är skärmen bra men inte så att man baxnar vid normalt användande. Skulle rekommendera en MBA 13" alla dagar i veckan om man har tänkt sig att bära runt den ofta.

Bevaka tråden