Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusion Drive MacPro, i väntan på version 2013

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-10 10:53

Någon som provat.

Fusion Drive (DIY) in a 2010 Mac Pro

Känns som ett snabbt enkelt, hyggligt billig upphettning av en arbetsmaskin.

  • Medlem
  • 2012-11-11 20:37

Jag kunde inte låta bli att testa. Har en Mac Pro 3.1 (tidig 2008) och har redan en SSD som systemdisk och användarfilerna på en vanlig hårddisk så jag är redan bortskämd med snabba programstarter m m.

De kommandon som man behöver använda är:

diskutil cs create Fusion disk1 disk2
där disk1 och disk2 är de två diskar som man vill skall ingå i Fusion.

diskutil cs list
för att få systemet att beskriva den "logical volume group" som skapas.

diskutil coreStorage createVolume <Logic Volume Group ID> jhfs+ "FusionHD" 330G
för att skapa den volym (d v s skiva på skrivbordet). I mitt fall FusionHD som är 330GB stor.

Om man ångrar sig går det att ta bort volymerna med kommandona
diskutil cs deleteVolume <volume ID>
diskutil cs delete <logical group ID>

När FusionHD ligger på skrivbordet är det bara att installera Mountain Lion, men...
Hämta ned den senaste version av "Installera OS X Mountain Lion", version 1.3.19, annars fungerar inte installationen. När väl Mountain Lion är installerad så får man möjlighet att kopiera alla filer från den förra systemdisken.

Jag skriver detta inlägg med systemet på FusionHD och med mina användarfiler på en separat hårddisk. Det är inte så det är tänkt men konceptet är i alla fall testat. Jag har inte haft några kernel panics (ännu) under processen. Jag får väl erkänna att jag har baserat min Fusion Drive på en vanlig hårddisk och en USB-hårddisk, men det är vad jag hade till hands.

Intressant! Jag har också en Mac Pro 3,1 med system m.m. på SSD (2 x 128 GB RAID 0) och ett par vanliga hårddiskar.

Undrar om det innebär problem för Fusion Drive om SSD-komponenten består av två raidade SSD?

Har inte tid att testa nu, särskilt inte om det går åt skogen. Man det vore kul.

  • Medlem
  • 2012-11-11 21:07

En liten varning!

Efter det att jag satt Macen i vila så kunde jag väcka den från vilan men inte logga in. Jag fick gå så långt att jag tog bort både den hårdisk som satt i Macen och USB-hårddisken för att den skulle starta upp på min SSD igen.

  • Medlem
  • 2012-11-12 06:04

Det vore intressant om någon kunde testa att skapa en Fusion Drive med två interna diskar i en Mac Pro. Det är ju det som är Apples koncept i de nya Macarna. Kanske är det för mycket att begära att det fungerar fullt ut med en extern USB-disk som en av fysiska diskarna i en "Fusion Drive".

Som sagt, jag skulle gärna prova. Men nu är jag i behov av en fungerande Mac Pro med Snow Leopard och måste försöka avhålla mig från experiment som både tar tid och kan gå åt h-e.

Men det lär väl dyka upp fler och fler rapporter ute på nätet.

  • Medlem
  • 2012-11-12 21:10

Jag har en iMac med SSD och en vanlig hårddisk. Undnrar om det fungerar att göra en Fusion Drive av den?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-12 21:56
Ursprungligen av MP:

Jag har en iMac med SSD och en vanlig hårddisk. Undnrar om det fungerar att göra en Fusion Drive av den?

Detta kanske är till hjälp?
Ska testa själv i helgen när jag får min optibay och ssd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 22:42

Förutom att det kan vara kul att testa, har ni någon annan egentlig vinst med att få igång en FD istället försatt fortsätta köra det upplägg ni har nu med SSD+HDD?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-12 23:18
Ursprungligen av zinned:

Förutom att det kan vara kul att testa, har ni någon annan egentlig vinst med att få igång en FD istället försatt fortsätta köra det upplägg ni har nu med SSD+HDD?

Den vinst som jag ser det är att jag slipper hålla reda på flera enheter utan det blir bara en hårddisk.

Fördelar är att man slipper fundera var man ska lägga filer och att SSD-disken utnyttjas maximalt. Kanske lättare att administrera back-up och återställningar. Men nej, jag förväntar mig ingen dramatisk prestandaökning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 15:13
Ursprungligen av M. Sundbom:

Fördelar är att man slipper fundera var man ska lägga filer och att SSD-disken utnyttjas maximalt. Kanske lättare att administrera back-up och återställningar. Men nej, jag förväntar mig ingen dramatisk prestandaökning.

Precis, Jag "fusionerade" min SSD och HDD just för att slippa behöva hålla reda på var jag bäst la filerna. Kör MacBook Pro mid 2010 med en 120GB SSD samt en 1TB HDD

  • Medlem
  • 2012-11-14 18:47
Ursprungligen av Bob:

Precis, Jag "fusionerade" min SSD och HDD just för att slippa behöva hålla reda på var jag bäst la filerna. Kör MacBook Pro mid 2010 med en 120GB SSD samt en 1TB HDD

Fungerar det stabilt vid uppstart, omstarter, uppstart från vila m m?

Har du testat med Time Machine? Den "fusionerade disken" kommer ju upp på samma sätt som vanliga diskar när man skall välja vilka filer man vill utesluta från TM backup så det borde ju gå smärtfritt. Men en test skulle inte skada.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 15:14

Nu har jag installerat en Fusion Drive på min MacPro mitten 2010, och det verkar som det funkar fint.
En grej verkar inte så kul, provade att starta med alt-tangenten för att jag ville vara säker på att datorn startade upp från rätt startskiva, den gamla satt också i (kopiera massa dokument).

Då uppstår något märkligt, får fyra hårdiskar att välja mellan:
"Macintosh HD", "Macintosh HD", "Macintosh HD 2013-03-14 (den gamla)" och "Återskapa Macintosh HD 2013-03-14"
Det borde rimligt vis var
"Macintosh HD", "Återskapa Macintosh HD", "Macintosh HD 2013-03-14" och "Återskapa Macintosh HD 2013-03-14".

Tog ut den gamla startskiva och startade om och "Macintosh HD", "Macintosh HD".
Ingen är "Återskapa Macintosh HD" någon annan Fusion Drive testare som fått samma problem.

1
Bevaka tråden