Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma papperskorgen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2012-11-05 17:19

Hej alla!
Jag fick för mig att radera en drös filer på min externa Time Machine hårddisk. Inte så smart kanske. Alltså drog jag över filerna till papperskorgen, och där ligger dom än. Papperskorgen vägrar nämligen att låta sig tömmas. Jag får hela tiden felmeddelandet "Åtgärden kan inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod (felkod -8003)" Jag har försökt med att starta om datorn i "säkert läge", men till ingen nytta. Hjälp, vad göra? /S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-05 17:25

Det är mycket mycket dumt att gå in bakvägen och ta bort filer i TM. Gör inte det igen.
Vad händer om du håller ned alt-tangenten innan du väljer att tömma papperskorgen?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-11-05 20:45
Ursprungligen av acke:

Det är mycket mycket dumt att gå in bakvägen och ta bort filer i TM.

Varför är det dumt? Hade samma problem för ett tag sedan när jag ville frigöra utrymme på min disk. Alt-tangenten löste det men jag förstod att jag gjorde något fel. Hur skall man göra om man vill bli av med filerna på ett korrekt sett?

Ursprungligen av toox:

[…] Hur skall man göra om man vill bli av med filerna på ett korrekt sett?

Time Machine sköter själv "städandet" genom att kasta de äldsta filerna när disken blir full.

Varför vill du frigöra utrymme på disken? Det bästa är ju att låta TM förfoga själv över en hårddisk (eller partition) och inte använda disken för andra lagringsbehov än just TM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-11 12:03
Ursprungligen av toox:

Varför är det dumt? Hade samma problem för ett tag sedan när jag ville frigöra utrymme på min disk. Alt-tangenten löste det men jag förstod att jag gjorde något fel. Hur skall man göra om man vill bli av med filerna på ett korrekt sett?

Gå in i Time Machine, markera filen eller mappen du vill ta bort från Time Machine, gå på kugghjulet i fönstermenyn, välj radera från alla kopior (tror jag det står).

Först är filerna låsta och kan vara svåra och slänga. Sedan så "sabbar" du TMs koll på sina filer. Tar du bort fel filer bakvägen så kan det i värsta fall vara så att du inte kan göra en komplett återställning från din TM utan måste in och dra allt manuellt.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2012-11-05 17:36

Din externa disk måste vara mountad för att kunna tömma papperskorgen. Öppna upp disken på skrivbordet bara.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2012-11-05 20:41

Tyvärr "acke" och "agdor". Ingetdera tricket medförde nån förbättring. Samma gamla felmeddelande dyker upp. Fler förslag? /S

Min gissning är att Time Machine, eller ngt annat program, "använder" filerna du försöker radera. Felkoden i sig behöver faktiskt inte ha nåt att göra med det faktiska felet. Systemet kan ha valt det meddelandet e-som symptomen påminner om ngt annat.

Försökte söka på felkoden o har inte funnit något aktuellt på Apples supportsidor som ju annars brukar vara användbara. Jag stötte dock på denna adress där mängder med andra felkoder representeras, tyvärr finns dock som sagt inte din : What do all those error codes mean?

Kolla i TM om du kan få programmet att radera innehållet i papperskorgen/Tömma den

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2012-11-06 06:29

Okay kamrater! Såhär är läget. Jag matade ut TM-hårddisken, och då gick det problemfritt att tömma papperskorgen. Det visade sig dock att när jag satte i hårddisken igen så dök på nytt alla filerna upp i papperskorgen. Då fick jag spel och löste problemet på ett brutalt sätt. Jag raderade hela TM-disken med skivverktyg-programmet. Då blev papperskorgen tom igen. Sedan lät jag TM göra en ny säkerhetskopia, och nu fungerar allt som vanligt igen. Problemet är alltså löst, men jag förstår fortfarande inte varför det inte fungerade i första läget. Tack alla för visat intresse! /S

Grejen är nog - som nämnts ovan - att man inte skall vara klåfingrig och gå in och peta manuellt i TM-backupen.

Nicht pillen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-06 20:15

Varje volym har sin egen Papperskorg. Så när du matade ut TMdisken tog du även bort dess Papperskorg. Så när du därefter tömde Papperskorgen, tömde du den bara på den/de monterade volymerna, inte TMs Papperskorg. Därför dök den upp igen när du monterade TM-volymen.
Jag skulle nog ha provat med Lägg tillbaka...

1
Bevaka tråden