Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FINDER - utveckla mappstrukturen med 1 klick/flytta filer i samma fönster

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom min mappstruktur för bl a bilderna är väldigt omfattande och består av mappar/undermappar i flera nivåer så undrar jag hur man kan se hela strukturen utan att behöva klicka sig fram via pilarna för att utveckla strukturen.
Visningsläge/kolumnknappen visar enbart 2 nivåer eller finns ett annat sätt?.
Förutom detta undrar jag hur man kan flytta filerna utan att behöva öppna ett fönster parallellt.

Ifall det inte finns någon lösning på detta så undrar om det finns ett enkelt program eller tillägg som är lämpligare.
tack på förhand, Marie

Jag använder programmet Total Finder vilket låter mig ha flikar i Finder. Sedan kan du ändra vy så att du ser olika "steg" i Finder. Se de fyra knapparna ovanför mapparna.

För övrigt så tycker jag att du ska använda dig av iPhoto som vanligtvis följer med när man köper en Mac. iPhoto hanterar alla dina bilder i album etc, allt du behöver imo Det du efterfrågar är vanligt för många användare som tidigare har använt Windows så mitt tips till dig är att våga testa Apples program, det blir så mycket smidigare iPhoto hanterar alla bilder, iTunes all musik etc.

Ursprungligen av marie-claire:

...Visningsläge/kolumnknappen visar enbart 2 nivåer...

Nej, det stämmer inte.

Kolumn-vyn kan visa hur många nivåer som helst. Det beror på hur stor skärm du har, och vilken bredd du sätter på kolumnerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-09 02:18

Köp Phase One Media Pro, bästa bästa.

Ursprungligen av Konrad:

Köp Phase One Media Pro, bästa bästa.

Tack för tipset. Du menar att programmet fungerar för att flytta bildfiler likaså även för vanliga filer?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-10 23:49
Ursprungligen av marie-claire:

Tack för tipset. Du menar att programmet fungerar för att flytta bildfiler likaså även för vanliga filer?

Alla typer av mediafiler hanterar programmet. Din fråga gällde ju bilder, det var därför jag tipsade om det.

Ursprungligen av Konrad:

Alla typer av mediafiler hanterar programmet. Din fråga gällde ju bilder, det var därför jag tipsade om det.

Tack Konrad för ditt svar.....
Absolut att det gäller främst bilder! verkar vara väldigt bra som komplement. På min PC hade jag MS Picture Manager parallelt till Utforskaren som gav mycket bra överskådlighet och att man kunde navigera mellan utforskaren/MS picture Manager. Man kunde i själva utforskaren välja vilket program man ville öppna bilderna med. Jag ska försöka installera den du rekommenderar. Har hittills inte installerat nya program på min nya Mac och vet knappast hur man gör......
Det är också så att jag har svårt att orientera mig i Finder och undrar om det finns något som är mer lik "utforskaren" från Windows eftersom jag föredrar att man ser mappstrukturen med undermapparna i vänstra fönster och att filerna syns i på högerfönster. Då kan man dra filerna direkt i valfri undermapp. Jag får inte på samma sätt i Finder.

  • Medlem
  • 2012-11-10 23:19
Ursprungligen av Konrad:

Köp Phase One Media Pro, bästa bästa.

Låter som ett nytt namn på iView Media Pro? Något samband?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-10 23:42

Först köpte Microsoft programmet, utan att ändra på något, nu har Phase One tagit över och utvecklat det en del.
Jag använder det alltid när jag varit ute och plåtat, jag tycker det är kalasbra.

photo management software

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-11 09:29
Ursprungligen av marie-claire:

Eftersom min mappstruktur för bl a bilderna är väldigt omfattande och består av mappar/undermappar i flera nivåer så undrar jag hur man kan se hela strukturen utan att behöva klicka sig fram via pilarna för att utveckla strukturen.
Visningsläge/kolumnknappen visar enbart 2 nivåer eller finns ett annat sätt?.
Förutom detta undrar jag hur man kan flytta filerna utan att behöva öppna ett fönster parallellt.

Ifall det inte finns någon lösning på detta så undrar om det finns ett enkelt program eller tillägg som är lämpligare.
tack på förhand, Marie

Det här är väl en traditionell lösning så man inte använder sig av metadata (sk. taggar) vilket bla har varit vanligt i Windows-världen. Om man istället börjar med att tag:a upp sina bilder (fast å andra sidan är jag inte i branschen, så jag vet inte om det är praktiskt i efterhand vid stora samlingar) i lämpligt program så blir det så mycket bättre (tm).

ok! Tack för tipset vad gäller bildhanteringsprogrammet. Ang. Finder- programmet så flyttar jag min fråga på ny diskussion. Få se om det blir några svar........

1
Bevaka tråden