Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny webbsajt köper din begagnade Mac

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lustigt att det på dagen för lansering redan finns kundrekommendationer som "Från det att jag skickade in min dator till att jag hade pengarna på kontot tog det 6 dagar, då var det en helg emellan."Marit Ohlsson, 58 år, kommunalanställd.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-11-09 15:07
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Lustigt att det på dagen för lansering redan finns kundrekommendationer som "Från det att jag skickade in min dator till att jag hade pengarna på kontot tog det 6 dagar, då var det en helg emellan."Marit Ohlsson, 58 år, kommunalanställd.

Haha.. väldigt märkligt :D:p

Hej!

Vi har kört en closed beta sedan någon månad tillbaka. Tror första burken såldes för rätt precis en månad sedan, kolla vårt twitter flöde (-:

Många inne och testar sina produkter, hoppas siten håller ihop!

Hör av er om ni har några synpunkter.

piotr@mtorget.se

/P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-11 18:40

Test med riktiga skambud!

Provade först min MBP 15 i7 av Mtorget fick jag endast 4.000kr Jag hade lätt kunnat få 8- 9.000kr + för den på t.ex blocket

Sedan så provade jag min iPhone 5 då erbjöd Mtorget ENDAST 1.993kr. Av envirofone fick jag 3.991kr så det känns ju lite mer värt om jag nu skulle sälja den på ett sådant vis...

-Tufft av er att lägga upp en sådan sida när konkurrenter som Blocket och Tradera finns då de endast tar en mindre annonsavgift istället för Mtorget som verkar vilja krama oss kunder på så mycket pengar som möjligt! Kan fungera för de som har RIKTIGT dåligt pengar.

Njaa... Tanken kanske är god men den här sidan ratar vi tycker jag!

Senast redigerat 2012-11-12 16:25
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-09 15:24

Hade det inte varit bättre att vänta några veckor med att lägga ut den texten? Nu verkar det bara som bluff och båg och oseriöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-09 15:30

Sedan så är där väl ett litet Moment 22 för de som tänkbart kan vara intresserade av att sälja sin dator till Mtorget. Det finns ju inga datorer till försäljning i nuläget och dessa intresserade kan ju då inte se vad de tänkbart kan få för sin maskin.

Ursprungligen av zinned:

Sedan så är där väl ett litet Moment 22 för de som tänkbart kan vara intresserade av att sälja sin dator till Mtorget. Det finns ju inga datorer till försäljning i nuläget och dessa intresserade kan ju då inte se vad de tänkbart kan få för sin maskin.

Du läste inte artikeln va?

Ursprungligen av zinned:

Sedan så är där väl ett litet Moment 22 för de som tänkbart kan vara intresserade av att sälja sin dator till Mtorget. Det finns ju inga datorer till försäljning i nuläget och dessa intresserade kan ju då inte se vad de tänkbart kan få för sin maskin.

Som artikeln beskriver ovan så kan man mata in serienummer och få en prisuppskattning direkt från webbsajten i fråga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-10 01:22
Ursprungligen av keptang:

Du läste inte artikeln va?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Som artikeln beskriver ovan så kan man mata in serienummer och få en prisuppskattning direkt från webbsajten i fråga.

Jag har inte läst artikeln, jag bildade mig en egen uppfattning genom att besöka deras site.

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha. Kollade min MBA 11" senaste modellen med i7, 4GB Ram och 256GB Flash. Nypris 16K, på mTorget får jag 6000

Edit: Och den tror för övrigt att det är en i5!

Får de in personer som säljer datorer som din till dem för de priserna så är det inte konstigt att det finns utrymme att driva ett företag med denna affärsidén

Min 13" MBP från 2009 (MacBookPro5,5) dyker upp som en MacBook Pro "Core i5" 2.3 13" Early 2011 (MacBookPro8,1). Jag ger inte mycket för den matchningen...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-11-09 16:00
Ursprungligen av suddgummi:

Min 13" MBP från 2009 (MacBookPro5,5) dyker upp som en MacBook Pro "Core i5" 2.3 13" Early 2011 (MacBookPro8,1). Jag ger inte mycket för den matchningen...

Precis samma för mig. Har en MBP 13" mid 2009, dyker upp som MacBook Pro "Core i5" 2.3 13" Early 2011.

Ursprungligen av Valin:

Precis samma för mig. Har en MBP 13" mid 2009, dyker upp som MacBook Pro "Core i5" 2.3 13" Early 2011.

Tack att ni uppmärksammade oss, vi har nu fixat felet avseende dessa serienummer. Prova igen om det fortfarande inte funkar så kontakta mig på
piotr@mtorget.se skicka då med serienummer så slipper jag leta i låååågarna.

/P

Ursprungligen av Mtorget AB:

Tack att ni uppmärksammade oss, vi har nu fixat felet avseende dessa serienummer. Prova igen om det fortfarande inte funkar så kontakta mig på
piotr@mtorget.se skicka då med serienummer så slipper jag leta i låååågarna.

/P

Den kommer visserligen upp som rätt modell nu (MacBookPro5,5) men det är fortfarande fel hastighet på processorn. Det borde ju göra differens på priset?

Om ni nu inte har kvalitetssäkrat datat innan, kan man då lita på de produkter ni säljer? Eller går ni igenom dem grundligt och rättar eventuella fel som uppstått vid inköpet? Kompenseras säljaren om er information är felaktig, eller tvärtom, kommer ni ställa kompensationskrav mot en säljare som inte uppmärksammat att det är fel dator som listas när dennes serienummer skrivs i?

Ursprungligen av suddgummi:

Den kommer visserligen upp som rätt modell nu (MacBookPro5,5) men det är fortfarande fel hastighet på processorn. Det borde ju göra differens på priset?

Vi får upp 2 olika modeller på just din burk och väljer automatiskt den med minsta CPU. Vi körde unden betan med en dropdown så användaren själv fick välja CPU. Vi fick dock feedbacken, att när det är för många frågor att det upplevs jobbigt, speciellt sådana som man måste gå tillbaka och kontrollera. Denna fråga hade även bland den minsta påverkan på priset.

Ursprungligen av suddgummi:

Om ni nu inte har kvalitetssäkrat datat innan, kan man då lita på de produkter ni säljer? Eller går ni igenom dem grundligt och rättar eventuella fel som uppstått vid inköpet? Kompenseras säljaren om er information är felaktig, eller tvärtom, kommer ni ställa kompensationskrav mot en säljare som inte uppmärksammat att det är fel dator som listas när dennes serienummer skrivs i?

Varje dator som köpts in gås igenom med diagnostikprogram men även manuellt. Detta sker av en Premium Authorized Service Provider, digital inn.

Vi har självklart ett ansvar när vi säljer en dator att det som säljs är rätt. Som kund hos oss skall man känna sig trygg, därför lämnar vi garanti och följer distansköplagen fullt ut.

Det är tyvärr omöjligt att få 100% rätt genon "reverse engineering" av serienummer. Vi kommer inom kort slå på en funktion där man kan säga till att det inte stämmer. Då kan vi manuellt ändra priset men även "lära" prissättningsmotorn eventuella fel.

Det vi dock märkte under användartester är att produktens skick hade större påverkan på en köpares betalvilja än 0,2GHz. Självklart är ni på 99.se mer av experter och era synpunkter måste vi självklart ta till oss!

Vi har jobbat väldigt hårt och länge med prismotorn, vi hade kunna jobbat ännu mer, men vi tror att den är tillräckligt bra nu för att vara ett bra alternativ till blocket och dess nackdelar. Och vi fortsätter att finjustera varje dag!

AndyK: Med facit i hand absolut.

Webbshoppen är tom just nu men vi har produkter som kommer läggas upp under kvällen och helgen. Vi ville gärna lansera idag och då har vi inte hunnit lägga upp de produkter vi idag har i lager. Just nu försöker vi optimera siten då uppenbarligen väldigt många är nyfikna vilket är väldigt skoj!

Citat:

"...fokus för Mtorget inte är på nya produkter utan på de som är 1,5 till 2 år gamla... ...den optimala prisbilden för en säljare verkar ligga i lite äldre produkter..."

Bra idé.

Men lite märkligt att kalla 1,5-2 år gamla produkter för "lite äldre produkter". I min värld får de nog vara 3-4 år gamla innan man kan kalla dem "lite äldre". Byter folk datorer så ofta så att de är "gamla" redan efter 1,5-2 år?

Haha. Kollade min MBA 11" senaste modellen med i7, 4GB Ram och 256GB Flash. Nypris 16K, på mTorget får jag 6000

Edit: Och den tror för övrigt att det är en i5!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-09 17:15

Om man själv har uppdaterat sin dator med ssd och mer ram? Kan man lägga till det också? ( har inte provat sajten än)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-09 17:46

Man måste manuellt kunna lägga till mer ram och SSD och exakt processortyp för att få en korrekt värdering !

Framförallt när det gäller tex. "MacBook Air" som ej går att uppgradera i efterhand, eftersom minnet är fastlött liksom processortyp: icore Duo 2 - icore 5- icore7. Måste ju påverka värderingen och priset markant om det är 2 gig ram eller 4 gig ram- 8 gig ram- eller icore5 - kontra icore7 processor i nyare Macbook Air serier.

Batteriets skick skulle jag utvärdera i laddcyklar ej i allmän drifttid. Jag har haft batterier med 800 laddcyklar och 3 timmars drifttid, men som dog några veckor efter. Utmärkta "coconutbattery" visar laddcyklarna kontra drifttid.

Även om en dator anses "äldre" typ upp till 3 år så kan den ju stå under "AppleCare". Det påverkar ju värdet avsevärt. Det måste ju värderas och kunna fyllas i på er site, annars är det ej seriöst.

Senast redigerat 2012-11-09 19:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 17:52

Jag förväntar mig mer info kring företaget om jag skall ta det seriöst. Postadress (riktigt brev med frimärken) och organisationsnummer t.ex.

Ursprungligen av oskard:

Jag förväntar mig mer info kring företaget om jag skall ta det seriöst. Postadress (riktigt brev med frimärken) och organisationsnummer t.ex.

Du har rätt den informationen, finns på avtalet (som du godkänner vid försäljning). Men jag ser till att informationen även finns under kontakta oss.

Det är alltid en utmaning att som ny aktör visa sig trovärdig. Vi har därför utformat avtalet så att du äger produkten tills den dagen du fått betalt för den. Det skyddar dig mot mycket men det finns en risk att jag springer iväg och flyr landet med din produkt.

Det jag kan säga är att det måste vara väldigt dyrt produkt för att det skall löna sig att lägga ner det jobbet vi gjort. Vi är även registerade hos Polisen i och med handel med begagnade varor, det är publik information.

Att ringa brukar ge mig en känsla av trovärdighet, du är välkommen ringa oss på 08-717 9 200 mellan 9-18 på vardagarna

/P

Ursprungligen av oskard:

Jag förväntar mig mer info kring företaget om jag skall ta det seriöst. Postadress (riktigt brev med frimärken) och organisationsnummer t.ex.

Lite info finns på allabolag.se om du söker på Mtorget AB. Men jag håller med dig - lite mer sån info på hemsidan är alltid ett plus.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-11-09 22:03
Ursprungligen av Joacim Melin:

lite mer sån info på hemsidan är alltid ett plus.

Plus? Det är ett krav enligt e-handelslagen.

Senast redigerat 2012-11-09 22:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 22:06
Ursprungligen av Joacim Melin:

Lite info finns på allabolag.se om du söker på Mtorget AB. Men jag håller med dig - lite mer sån info på hemsidan är alltid ett plus.

Hade jag inte kommit till Mtorget via artikeln här hade jag avfärdat dem. Första intrycket (Knapphändig info och "recensioner" som såg fejkade ut) skulle nog avskräcka mig. Skulle jag inte vara avskräckt helt skulle jag kolla telefonnumret. Som går till ett parfymeri. Ridå.

Oj 5023kr för min mid 2009, kanske läge att sälja

Dom borde ju ha options för dom uppgraderingar man har gjort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 19:51

Såg några stavfel när, bifogar skärmdump.

Ursprungligen av stile:

Såg några stavfel när, bifogar skärmdump.

[ATTACH="CONFIG"]36349[/ATTACH]

Tackar, fixar omgående!

  • Medlem
  • 2012-11-09 20:30

Kul att ni satsar på detta och lägger ned mycket jobb! Allt kan bli bättre, men det motiverar inte surmagade och hånfulla kommentarer.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 20:45

48 kr för min iMac 2006.

Bevaka tråden