Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Mini vägrar bluetooth-tangentbord…

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, jag blir tokig på detta… Startar Minin första gången, inga som helst problem med styrplattan, men bluetoothtangentbordet får jag inte att funka – dvs, datorn hittar det, jag skriver in parkopplingskoden, det snurrar ett tag – och kräver koden på nytt… om och om igen, tills den bara lägger av.

Prövat två gånger från scratch, sen bytte jag till ett annat BT-tangentbord (båda Apple-original) och samma sak där – den hittade det snabbt och frågade om koden, jag skrev in den, och datorn frågade igen…

Nu handfallen. Jag behöver använda BT-tangentbord, och har dessutom inget trådbundet hemma.

Vad kan man göra nu?

Egen uppföljning: får inte kontakt med det ena, första, tangentbordet på min MBA heller – antar att signalerna trasslat ihop sig på nåt vis…

Dock kan jag koppla upp det andra på MBA:n. Har lånat det av min son. Försöker med detta igen på Minin, går fortfarande inte där.

En detalj – när parkopplingssiffrorna kommit upp på skärmen från Minin, och jag trycker ner dem på tangentbordet, så markeras/highlightas inte dessa siffror i blått som det brukar…

Som sagt, nu är jag handfallen. Vad återstår – köpa ett splitternytt BT-tangentbord utan gammal historia? (Det första tangentbordet har jag kört lite med en iPad.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 15:05

Just det här hände mig med min nya Mini för någon vecka sedan. Det visade sig att Caps Lock var på av default (lampan i tangenten lyste) och inte gick att stänga av. Genom att hålla inne shift när jag slog in koden så fungerade det. Kanske är det samma sak för dig?

Ha ha, nej, tyvärr inte det felet hos mig. Lyckades nu nämligen även parkoppla det första tangentbordet med både en ny iPad och en iPhone utan minsta problem. Så nu börjar jag med att låta "signalerna vila" ett tag, med Minin avstängd, innan jag gör nytt försök.

Men funkar det inte då heller vetefan… fler tips mottas tacksamt!

// edit: Och nu lyckades jag parkoppla även det första tangentbordet med MBA:n… inget fel på något av tangentborden, alltså. //

Problem solved!

Det fanns en enkel liten workaround: om man trycker in powerknappen på tangentbordet direkt när setupen börjar, även under tiden man klickar sig igenom språkinställningen med trackpaden, så funkar parkopplingen med tangentbordet i nästa steg! Skönt som fan att få detta löst till helgen…

  • Medlem
  • Arboga
  • 2012-12-29 17:32

Tack Stinky!! Denna tråd räddade min kväll

1
Bevaka tråden