Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läs / skrivprobelm med en Synology RS2212+ samt RX2211

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 13:16

Vi installerade precis en Synology RS2212+ samt RX2211 och har ett lite märkligt problem.

- Läsa går fort. Vi har mätt upp över 110 MB/s från en MacPro och en MacBook Pro som samtidigt läser från enheten.
- Skriva går fort. Vi har mätt upp ungefär samma siffror som ovan, kanske något lägre men i samma ball-park.

Vad som är ett problem är dock om man läser och skriver filer samtidigt. Skriv-hastigheten till Synology går ner till ungefär 1/5 om man gör det.

På vår äldre RS2211+ upplevs inte alls detta problem. Jag kollade även RAM och CPU usage på RS2212+ som uppvisar problemen och det verkar inte vara så att dessa drar iväg något ohanterbart långt. Bägge enheterna kör även dual gigabit link aggregation genom samma switch.

En skillnad är att RS2211+ kör DSM 4.0 och RS2212+ kör DSM 4.1.

Någon som vet vad ovan kan bero på eller har några tips på lösningar?

Kör ni NFS, AFP, SMB eller iSCSI?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 14:13

AFP till bägge två enheter.

Nu visar en annan klient helt absolut dålig prestanda till maskinen. 2-3 MB/s över gigabit ethernet i skriv till enheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 14:34

Vi har även testat att köra med och utan jumbo-frames. Ingen skillnad.

Startat om NAS:en? Byt port i switchen? kolla nätverkskablar, mm också. Starta om switchen och se om nåt blir bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 14:47

Användaren med extremt låg skrivprestanda är löst. Tydligen valde OSX Airport framför Gigabit ethernet.

Original-problemet kvarstår dock.

Testa att köra utan länkaggregering och se om det blir nån skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 16:29

Nu startade jag om NAS och Switch samt ställde in alla inställningar på nytt (link aggregation, jumbo frames etc) och saker verkar mycket bättre. Nedan prestanda är clockade fil-kopieringar i Finder.

Mac Pro > Synology RS2212+: c:a 87 MB/s
Synology RS2212+ > Mac Pro: c:a 119 MB/s

Mac Pro > Synology RS2211+: c:a 91 MB/s
Synology RS2211+ > Mac Pro: c:a 117 MB/s

All good so far. Då gör jag samma sak medan en MacBook Pro läser en 15GB fil från NAS:en.

Mac Pro > Synology RS2212+: c:a 97 MB/s
Synology RS2212+ > Mac Pro: c:a 80 MB/s

Summerat verkar prestandan växla lite men nu verkar den i vart fall bättre än de 15-20 MB/s jag fick i morse av någon oförklarig anledning.

En kontroll med Blackmagics test-verktyg visar även c:a 90 MB/s läs och skriv från MacBooken Drar jag igång en kopiering till MacPro:n parallet går detta ner en aning men ligger ändå mellan 50-80 MB/s.

Ett par funderingar:

- Flow control, ska man ha det aktiverat eller ej?
- Jumbo frame: finns någon nackdel att köra detta om vi primärt jobbar med stora film-filer?

Arbetar man främst med stora filer ska jumbo frames vara en bra grej men det beror också helt på om din switch kan hantera det och hur bra den är på att hantera det.

Flödeskontroll för ethernet har jag aldrig pillat på öht om jag ska vara ärlig.

Lite nyfiken Erik, vilka diskar kör du i din Synology-NAS?

Och när du skriver och läser till/från dina lokala maskiner använder du då SSDer för att minska att det är dessa disksystem som
blir flaskhals?

Min Synology har ju en resursskärm, som har den något märkliga valet "Hårddisk" och "Utnyttjande" som ju kan tyckas lite märkligt
om nu NASet har en så pass bra uppfattning om vad som är 100% utnyttjande av hårddiskarna, eller ej.

Jag läser just nu 20MByte/s stadigt från mitt NAS och det är ca 120 IOPS men bara 4% Utnyttjande av hårddiskarna. Och nog tror jag att jag
kan få ut mycket mera umpf ur mitt NAS, men sååå mycket som 96% till kan jag nog inte frömma om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 12:05

I dressa lådor kör vi WD RE-4 2TB.

På klienterna kör vi Samsung 830 256GB SSDer samt att MacPron kör en extern e-sata RAID-5.

Nu verkar saker frid och fröjd. Läs / skriv över AFP ligger kring 100 MB/s. Backup med Retrospect till NASen går med ca 40 MB/s från två MacPro och en iMac över gigabith. Problemet kvar att lösa är backning av material på själva NASen.

1
Bevaka tråden