Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sid Meiers Railroads för OS X en liten besvikelse

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-11-08 15:14

Tråkigt med de höga systemkraven. Jag ser inget i spelet som tycks kräva en kraftfull GPU. Kan det vara någon sorts slött konverteringsjobb till Mac som ligger bakom och spökar? Ungefär som hur Guild Wars för Mac i själva verket sitter och emulerar DirectX, som ett extra lager komplexitet.

Hade trott och hoppats att grafikkraven tvärtom skulle vara ovanligt låga. Det är ju inte precis ett nytt spel, och borde ha rekommenderade systemkrav som på sin höjd motsvarar de hos ungefär en MacBook Pro 2008. Inte ens ett Intel HD Graphics 4000 borde väl vara så illa? Jag tänkte mig att det skulle flyta på som smör med knivskarp grafik på en MacBook Pro Retina, men även det låter ju inte som en självklarhet då.

Det var samma sak med deras portering av Pirates. Den var slö som sirap, vilket var riktigt trist. Intels HD Graphics 4000 är inget direkt underverk när det gäller hög prestanda, dock, men i min MBP 15" med ett Nvidia-kort (se testet ovan) så borde det fungerat bättre men även där gick fläktarna oavbrutet.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det var samma sak med deras portering av Pirates. Den var slö som sirap, vilket var riktigt trist. Intels HD Graphics 4000 är inget direkt underverk när det gäller hög prestanda, dock, men i min MBP 15" med ett Nvidia-kort (se testet ovan) så borde det fungerat bättre men även där gick fläktarna oavbrutet.

Det låter ju mer som spelet emuleras inuti i programmet än ren portning.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det låter ju mer som spelet emuleras inuti i programmet än ren portning.

Jag misstänker det också, att de sätter någon form av wrapper runt windowsfilen. Spelet är ju inte nytt direkt, och grafiken är inte särdeles tung heller så det är lite trist faktiskt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-11-11 12:34
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag misstänker det också, att de sätter någon form av wrapper runt windowsfilen. Spelet är ju inte nytt direkt, och grafiken är inte särdeles tung heller så det är lite trist faktiskt.

Inte helt ovanligt att man använder sig av Cider ( Cider | TransGaming Inc. ) för sådant. Kanske så är fallet här med?

Grafiken inte så viktig.

Grafiken är inte så viktig i den här typen av spel. OpenTTD är fortfarande spelet som gäller för mig och det lirar fint på en vilken Mac som helst. Numera har de skapat all grafik själv också så man behöver inte några originalfiler från Transport Tycoon Deluxe längre.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-11-09 07:35
Ursprungligen av danielnord:

Grafiken är inte så viktig i den här typen av spel. OpenTTD är fortfarande spelet som gäller för mig och det lirar fint på en vilken Mac som helst. Numera har de skapat all grafik själv också så man behöver inte några originalfiler från Transport Tycoon Deluxe längre.

OT: Men håller med om OpenTTD, tokigt bra spel

Laddade ned demot efter att jag läst denna recension och hoppsan vad roligt. Tycker spelet funkar bra på en Mac Mini 2011 2.5Ghz med AMD grafikkort och då kör jag 1920*1200. Riktigt kul spel, hoppas på att SimCity dyker upp snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-16 00:21

Har också laddat ner det av ren nyfikenhet (gammal 'Märklin-fantast' som man är ;)...)!
Rullar på ganska bra, men tenderar att hänga sig efter några timmars spelande - ganska irriterande om man inte nyligen fått spelfilen autosparad... Sitter dock på en iMac 2.55GHz Intel Core i5 med 8GB arbetsminne och 512MB grafik, så det BORDE rulla på hyfsat. Håller dock med om att de hade kunnat passa på och uppdatera något efter över 6 år...

Hursomhelst - det är kul att bygga järnvägar! Kanske man skulle plocka fram sin gamla Märklinjärnväg igen... Den kräver ju inte så mycket vare sig av arbetsminne eller grafikkort, enbart 220V växelström

Jag har själv också en Fleichmann modeljärnväg... är sedan länge intresserad av att plocka fram den, men har ingen plats. Får vänta tills jag får en större bostad.

Sid Meyers Railroad kan vara en temporär lösning...

Fördelen med tåg i datorn är att man inte behöver plocka ihop allt efteråt sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 19:12

Plocka ihop?! Jag ville alltid ha mitt Märklin framme. Morsan ville annorlunda.
Å andra sidan (40 år senare) tar inte ens morsan i en dator. Det gör gärna jag.

1
Bevaka tråden