Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en Mac Mini Duo 1.66Ghz

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Är det en dum ide att köpa en lite äldre Mac mini och ha som media dator? Flyter det på bra?

Hur funkar det med 1080P MKV filer?

Och hur är det med ljudet? När man lirar en HD film går det att få ut någon 5.1 PCM till recivern?

MVH Tim!

1080p klarar den. Sedan beror det på vad du ska köra på den. T.ex kör jag Plex Media Server på min MM 2010. Den har en 2,4 processor och klarar av omvandlingen till iPad eller iPhone. Då kan lite extra processorkraft vara bra att ha.

Men ska du inte använda den till det så kör hårt

Ursprungligen av barbapappa_86:

1080p klarar den. Sedan beror det på vad du ska köra på den. T.ex kör jag Plex Media Server på min MM 2010. Den har en 2,4 processor och klarar av omvandlingen till iPad eller iPhone. Då kan lite extra processorkraft vara bra att ha.

Men ska du inte använda den till det så kör hårt

dim macmini har NVIDIA GeForce 320M GPU som stöder core graphics och den bajsar cirklar runt en 1.66 core duo med intel gma 950 med 64 mb vram... ;D

Ursprungligen av palmeros:

dim macmini har NVIDIA GeForce 320M GPU som stöder core graphics och den bajsar cirklar runt en 1.66 core duo med intel gma 950 med 64 mb vram... ;D

The Intel "Core Duo" (T2300) processor includes two independent processor "cores" on a single silicon chip.
Processors: 1 (2 Cores) Geekbench: 2153 Processor Speed: 1.66 GHz

Ursprungligen av Timpolanen:

The Intel "Core Duo" (T2300) processor includes two independent processor "cores" on a single silicon chip.
Processors: 1 (2 Cores) Geekbench: 2153 Processor Speed: 1.66 GHz

Ja, den har två kärnor, men vad skulle det bevisa?

"Core Duo" är ändå en äldre modell än "Core 2 Duo".

Det är en sex år gammal dator, och det är en ganska hög ålder för den här typen av användning.

Aaah! Perfa, börjar bli trött på min stora win burk vid TV :/

Nja den ska väl bara agera musik via Spotify, iTunes, samt uppspelning av HD film på TV med surround

Kan man coda formaten i macen för min reciver är lite gammal å tar bara PCM 5.1?

Jag har en core2 duo 2 GHz macmini och det är på håret. Om jag inte missminner mig är 1.66 GHz endast core duo och inte core2duo så jag är väldigt skeptisk till något värre än 720p.

Min C2D 1,86 klarade inte riktigt det. Eftersom du nämner 1,66 är det en Core Duo, den kommer inte att orka det.

  • Medlem
  • 2012-11-08 22:37

Du kan uppgradera processorn, så får du en C2D 2,0.

Ursprungligen av alix:

Du kan uppgradera processorn, så får du en C2D 2,0.

Det gjorde jag med min, till 1,83. Den kämpade ändå med 1080p.

  • Medlem
  • 2012-11-08 22:47
Ursprungligen av Capeman:

Det gjorde jag med min, till 1,83. Den kämpade ändå med 1080p.

Jag säger som Patrik Sjöberg gjorde till Stefan Holm, 2,42 är ju ändå högre än 2,40...

Man kan ju testa att sätta i en SSD, då bör det gå bättre.

Ursprungligen av alix:

Jag säger som Patrik Sjöberg gjorde till Stefan Holm, 2,42 är ju ändå högre än 2,40...

Man kan ju testa att sätta i en SSD, då bör det gå bättre.

Att skyffla filer ja. Inte att avkoda högupplöst material. Där är processorkraft det som räknas. Det går att få en Mac Mini med 1,66 GHz att avkoda det mesta med ett Crystal HD-kort. Men det är en del pill och man mister Wi-Fi eftersom man får ersätta Airportkortet.

Jag hade en 1,83 GHz och den klarade de flesta 720p bra. Actionfilmer med mycket rörelse (= mycket information som ska avkodas) klarade den sämre. Ska man ha en Mac Mini som räcker ett tag så tycker jag att man får gå på en med NVidia GPU eftersom man då kan använda sig av hårdvaruacceleration för att koda av H.264 (med XBMC i alla fall).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 22:50

Jag tror mer på att CPU/GPU är flaskhalsen, inte hårddisken.

  • Medlem
  • 2012-11-08 22:56

Här kan man läsa lite om saken. Inga enkla svar. Men för 1920x1080* gäller Early 2009-modeller eller senare.

*(Observera att .mkv är en container som sannolikt innehåller H.264-codec för videon)

Två saker med Mac Mini med Core duo-processorn värda att nämna:

1. Den är inte en 64-bitarsprocessor så det går inte att installera OS X Lion eller senare.
2. Den klarar endast 2GB internminne.

Processorn går att uppgradera men om nån lyckats få den att gilla mer minne än 2GB så säg gärna till.

Skulle jag komma över en sån (jag har en men den är permanent utlånad) skulle jag köra linux och xbmc. Då räcker det nog till. Körde 1080p på den när jag dualbootade till Win XP men det gick inte under Tiger. Sen kan det vara problem med att få ut 5,1-ljud.

Jag köpte en nu och det visade sig vara en 1.5 Ghz, 512mb 300GB. Vilket inte är mycket att hurra över... Men jag fick med apple keyboard wireless (de nya) samt en 17" Mac skärm för 650kr.

Har läst en del på nätet och som en del skriver ovan verkar man kunna byta CPU samt minnen, någon som gjort det?
Läst att folk bytt 1.5 mot Intel Core 2 Duo T7200 2ghz, med 2Gb ram

// Tim

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-11 17:46
Ursprungligen av Timpolanen:

J
Har läst en del på nätet och som en del skriver ovan verkar man kunna byta CPU samt minnen, någon som gjort det?
Läst att folk bytt 1.5 mot Intel Core 2 Duo T7200 2ghz, med 2Gb ram

Förutsatt förstås att det är Intel-varianten. PPC-Minin fanns också som 1,5 GHz.

Ja, som jag skrev ovan har jag gjort det. Bytte en Core Solo mot en Core 2 Duo.

Ahhh, kollade och det var intel varjanten.

Macmini 1.1
Intel core solo
512mb 667mhz

Ursprungligen av Capeman:

Ja, som jag skrev ovan har jag gjort det. Bytte en Core Solo mot en Core 2 Duo.

Oki, visste inte om du hade bytt ifrån 1.66 eller 1.5.

--------------------------------------------------------------------------------
Tänkte kolla om detta är rätt prylar innan jag köper:

2x Corsair Value S. 1024MB DDR2 PC4200 533MHz (SODIMM)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/74521-corsair_value_s_1024mb_ddr2_pc4200_533mhz

Är Core 2 Duo T7600 eller T7200 att satsa på ? Är det bara Ebay som gäller då, eller finns det nått ställe i sverige som har ?

Hur stor skillnad är det mot min MBP , 2.26 GHz Intel Core 2 Duo?

Senast redigerat 2012-11-11 18:46
1
Bevaka tråden