Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns sysprep på mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I windows finns det en funktion som heter sysprep som har till uyppgift att rensa alla användarinställningar (och drivrutiner om man så vill).

Jag har igår gjort en fullständig ominstallation av mount lion och innan jag gör en ghost eller avbild, kalla det vad ni vill så vill jag rensa alla inställningar för de program jag installerar, och hade datorn haft windows så hade jag använt mig av sysprep.

Frågan är hur jag gör motsvarande på min mac dator, går det ens? eller måste jag rensa detta i samtliga program var för sig?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-08 12:37

Gör du en fullständig ominstallation på en nyformatterad disk så behövs det ingen sysprep. Det finns inte ens.
Det kan ju inte finnas några programinställningar för program som man inte har installerat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-08 13:25

Om programmen aldrig är startade efter att du har installerat dom så borde det väl vara likvärdigt med att inga (personliga) inställningar finns med? Alltså borde du kunna ghost:a efter att du har installerat allt som du vill ha.

Frågan är väl mer kanske vad syftet med din avancerade övning är? Om du vill komma till samma tillstånd som en uppackad dator är ska du bara göra en vanlig installation och sedan stänga av den när den vill starta om. Då kommer du i samma läge som när du plockar den ut kartongen.

Vet inte var du fått övning ifrån, för det är det inte.

På mina windows burkar gör jag alltid en sysprep innan jag sparar ner kopian till en ghost. Och samma syfte har min fråga på macen. Jag installerar os + programvaran + reggar keys sedan sysprepar man + ghostar.

Om man nu skulle behöva installera om använder man ghosten för att backa tillbaka, svårare är det inte, nu har jag aldrig behövt backa tillbaka någonsin.

Kolla in denna sida. Förutom själva beskrivningen finns tips på alternativ längre ner bland kommentarerna.

Sysprep for Mac OS X

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-11 11:28

Sysprep brukar man göra om man installerar åt någon annan, så denne kan lägga in sitt konto, men ändå ha programmen installerade.
Ska du använda maskinen själv finns det väl ingen anledning att syspreppa, varken i Windows eller OSX? Bara installera allt du ska göra, gör en CCC- eller SuperDuper-kopia, och du har din backup ifall något skulle hända. Då kan du backa tillbaka till det läget du hade precis efter installationen.

1
Bevaka tråden