Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X skrivbordet/ikoner

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
Jag har frågor ang. skrivbordet.

Ang. "skrivbordet"? - varför kan man inte dra/skapa genväg av sina ikoner (som fins på DOCK-fältet) där?

mvh/marie

Vanligtvis så ska man inte behöva det. Men om du vill så går det:

How to Make a Desktop Shortcut in Mac OS X

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vanligtvis så ska man inte behöva det. Men om du vill så går det:

How to Make a Desktop Shortcut in Mac OS X

Superbra tips! Jag ska prova. Varför ska man inte behöva göra det? Anledningen att jag vill ha det så är att det är för många ikoner på Dock-fältet att det tar tid att hitta.

Ursprungligen av marie-claire:

...varför kan man inte dra/skapa genväg av sina ikoner (som fins på DOCK-fältet) där?...

Det låter som att du försöker dra direkt från Dock. Det går inte. För det som ligger i Dock är redan en typ av genväg. Det går inte att skapa en genväg av en genväg.

Men det går ju att lösa på annat sätt (se barbapappa_86s länk)

Men varför i hela världen vill man ha genvägar på skrivbordet, när det finns så många andra bättre sätt att hantera sina program och mappar? Det känns så väldigt mycket Windows att göra så...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

det finns så många andra bättre sätt att hantera sina program och mappar? Det känns så väldigt mycket Windows att göra så...

Vilket sätt menar du? "Launchpad" och "mission control" det verkar som de är förlängningen av själva skrivbordet. Det behövs bara 1 st.

Låter som ett klassiskt försök att göra om OS X till Windows. Har när jag tänker efter aldrig sett någon ha genvägar till program på skrivbordet, så det var en nyhet för mig att man vill göra så.

Ursprungligen av Capeman:

Låter som ett klassiskt försök att göra om OS X till Windows. Har när jag tänker efter aldrig sett någon ha genvägar till program på skrivbordet, så det var en nyhet för mig att man vill göra så.

Helt korrekt.

Marie-Claire: Nu vet jag inte riktigt varför du vill ha genvägar på skrivbordet men testa appen Alfred. Den låter dig öppna dokument och program snabbt och smärtfritt. Alfred App

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den verkar för avancerad för mig. Fast tack i alla fall för tipset.

Ursprungligen av marie-claire:

Den verkar för avancerad för mig. Fast tack i alla fall för tipset.

Det är det den inte är Du vänjer dig väldigt snabbt.

Jag har den kopplad till tangenterna cmd + mellanslag. Då dyker det upp ett fält där jag anger namnet på programmet eller filen jag vill öppna och sedan knappen retur. Busenkelt och går riktigt snabbt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 19:14

Slå på förstoring av Docken, då ryms det mycket fler ikoner och de blir ändå lätta att hitta.

Ursprungligen av kenjon:

Slå på förstoring av Docken, då ryms det mycket fler ikoner och de blir ändå lätta att hitta.

Jag vill undersöka detta...hur gör man det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 14:14
Ursprungligen av marie-claire:

Jag vill undersöka detta...hur gör man det?

Äpplet - Systeminställningar - Dock - Förstoring

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-07 21:50

Jag har lärt min rara mor ett sätt, och bara ett sätt att starta program, öppna dokument eller inställningar: Spotlight.

Ursprungligen av reboot81:

Jag har lärt min rara mor ett sätt, och bara ett sätt att starta program, öppna dokument eller inställningar: Spotlight.

Spotlight är definitivt ett bra sökverktyg och användbar variant. Dock tar det längre tid att ta sig dit man vill eftersom man ska skriva i sökfältet.

Ursprungligen av marie-claire:

Spotlight är definitivt ett bra sökverktyg och användbar variant. Dock tar det längre tid att ta sig dit man vill eftersom man ska skriva i sökfältet.

Tycker det funkar blixtsnabbt. Man kör kortkommandot (vad är det nu, ctrl+space?) och skriver in "pa" när man vill starta pages. "Kal" för kalkylatorn. Tar bråkdelen av en sekund för mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-08 10:30
Ursprungligen av pmarriott:

Tycker det funkar blixtsnabbt. Man kör kortkommandot (vad är det nu, ctrl+space?) och skriver in "pa" när man vill starta pages. "Kal" för kalkylatorn. Tar bråkdelen av en sekund för mig.

Håller med. Jag använder Alfred på samma sätt. CMD+SPACE följt av 1-2 första bokstäverna i programmet. Detta sätt går mycket snabbare och smidigare än att använda musen.

Senast redigerat 2012-11-08 10:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-08 13:29
Ursprungligen av marie-claire:

Spotlight är definitivt ett bra sökverktyg och användbar variant. Dock tar det längre tid att ta sig dit man vill eftersom man ska skriva i sökfältet.

För att kanske förtydliga alla som skrivits i tråden: du bör lära din några av de sk. kortkommandonen så slipper du använda musen i tid och otid. Gör du det kommer du att spara tid varje dag!

Ursprungligen av frazze:

För att kanske förtydliga alla som skrivits i tråden: du bör lära din några av de sk. kortkommandonen så slipper du använda musen i tid och otid. Gör du det kommer du att spara tid varje dag!

Jag håller på att lära mig alla snabbkommandon......min lista börjar bli lång!

Drag program-mappen till dockan så får du en enda genväg till alla program du har, sedan är det bara att navigera m piltangenterna tills du kommer till det program du vill ha för stunden, slå ner "enter" o voilá -programstart!

Senast redigerat 2012-11-07 22:27
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Drag program-mappen till dockan så får du en enda genväg till alla program du har, sedan är det bara att navigera m piltangenterna tills du kommer till det program du vill ha för stunden, slå ner "enter" o voilá -programstart!

Kan du förklara hur du menar. Var finns program-mappen?

Ursprungligen av marie-claire:

Kan du förklara hur du menar. Var finns program-mappen?

Se bifogade bilder.

Den första bilden visar Programmappens läge (dra den till dockan för att skapa en genväg)

Den andra bilden visar hur det kan se ut när mappen ligger i dockan. Du kan välja flera olika vyer, mitt exempel visar listvyn. Genom att högerklicka på ikonen i dockan kan du välja din vy

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Se bifogade bilder.

Den första bilden visar Programmappens läge (dra den till dockan för att skapa en genväg)

Den andra bilden visar hur det kan se ut när mappen ligger i dockan. Du kan välja flera olika vyer, mitt exempel visar listvyn. Genom att högerklicka på ikonen i dockan kan du välja din vy

[ATTACH="CONFIG"]36306[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]36305[/ATTACH]

Detta ser intressant ut.......Var öppnar man för att få den första bilden där man kan välja (devices)?

Ursprungligen av marie-claire:

Detta ser intressant ut.......Var öppnar man för att få den första bilden där man kan välja (devices)?

Dubbelklicka på hårddiskikonen på skrivbordet så kommer du dit exemplet visar

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Dubbelklicka på hårddiskikonen på skrivbordet så kommer du dit exemplet visar

Kan det vara detta? har jag kommit rätt?. Det finns då inget program som heter "dockan" i listan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-07 22:27

Programikoner/genvägar behövs det inga av alls - Spotlight räcker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 15:09

Du drar Programmappen till din Dock och släpper den där (listen du har längst ner på skärmen). "Aktivitetsfältet"....

Ursprungligen av kenjon:

Du drar Programmappen till din Dock och släpper den där (listen du har längst ner på skärmen). "Aktivitetsfältet"....

ok! tack, det fungerar.

1
Bevaka tråden