Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskar till NAS

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:01

Vad skall man tänka på när det gäller diskar att stoppa i en NAS? Jag hittade en lååååång kompabilitetslista på Synology, men var skall man börja?

Seagate var bra när jag senaste brydde mig om datorkomponenter runt 2005, är de fortfarande vettiga? T.ex.
Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB , eller är enterprise-diskar vad som behövs?

Det är mest fillagring och backup jag tänkte använda NASen till, så jag har inga extrema prestandakrav. Svalt, tyst och hållbart känns mer prioriterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:12

Eller kanske Western Digital Red WD30EFRX 64MB 3TB
Red-serien är tydligen anpassad för NAS-bruk.

Köp diskar med någon form av "grön" märkning. Ofta har de en rotationshastighet på 5400rpm och drar därför mindre ström, avger mindre värme, är tystare och har potential att hålla längre. NAS:en i sig blir en liten flaskhals så du tjänar i mitt tycke lite på att stoppa i snabbare och dyrare diskar. Jag har satt WD-diskar i min Synology DS1511+ och de har snurrat utan problem i ett år nu.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Köp diskar med någon form av "grön" märkning. Ofta har de en rotationshastighet på 5400rpm och drar därför mindre ström, avger mindre värme, är tystare och har potential att hålla längre. NAS:en i sig blir en liten flaskhals så du tjänar i mitt tycke lite på att stoppa i snabbare och dyrare diskar. Jag har satt WD-diskar i min Synology DS1511+ och de har snurrat utan problem i ett år nu.

Varnas det inte överallt för green-diskar tex WD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:50

Ja, det låter vettigt. Jag kör nog ett par Red-diskar.

Jag kör 5 st Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB, funkar bra.

Hade nog kört på Western Digital Red om jag skulle köpt idag men de fanns inte när jag köpte mina.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-07 22:33

Gröna diskar i en NAS? Är du från vettet?

Gröna diskar, WD speciellt, ska ALDRIG användas i en NAS. Har man inte haft diskproblem innan så får man det troligtvis då. Inga diskar är sämre och löper större risk att ramla ur en RAID än dessa. WD generellt hade jag hållit mig ifrån, dock kan jag inte uttala mig om deras Red-serie som påstås vara bra.

Det finns en del bra diskar att välja på, själv kör jag Samsung Spinpoint-diskar och är absolut nöjd.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 22:50
Ursprungligen av zinned:

Gröna diskar i en NAS? Är du från vettet?

Gröna diskar, WD speciellt, ska ALDRIG användas i en NAS. Har man inte haft diskproblem innan så får man det troligtvis då. Inga diskar är sämre och löper större risk att ramla ur en RAID än dessa. WD generellt hade jag hållit mig ifrån, dock kan jag inte uttala mig om deras Red-serie som påstås vara bra.

Det finns en del bra diskar att välja på, själv kör jag Samsung Spinpoint-diskar och är absolut nöjd.

Har kört med Gröna diskar i snart 2 år utan probelm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-07 22:58
Ursprungligen av lappen71:

Har kört med Gröna diskar i snart 2 år utan probelm

Givetvis finns det de som har tur, det finns alltid, dock finns det ingen som helst anledning att chansa när det gäller diskar till en NAS. Green-diskar i en NAS är ALDRIG ett bra val.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 23:06
Ursprungligen av zinned:

Givetvis finns det de som har tur, det finns alltid, dock finns det ingen som helst anledning att chansa när det gäller diskar till en NAS. Green-diskar i en NAS är ALDRIG ett bra val.

Ja då har jag väl haft tur med alla 8 diskar i 2 år då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-08 10:06
Ursprungligen av lappen71:

Ja då har jag väl haft tur med alla 8 diskar i 2 år då

Bevisligen har du det eftersom du säger att du inte haft problem

Det är mer eller mindre allmän kännedom att man ska hålla sig ifrån WD-diskar, speciellt de gröna, i NAS'ar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-08 14:46
Ursprungligen av zinned:

Bevisligen har du det eftersom du säger att du inte haft problem

Det är mer eller mindre allmän kännedom att man ska hålla sig ifrån WD-diskar, speciellt de gröna, i NAS'ar.

Att hänvisa till allmän kännedom är likvärdig bevisform som rykten som sprids.
Betvivlar inte att det är dom som haft problem men det kan man få med vilken hdd som helst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-08 16:16
Ursprungligen av lappen71:

Att hänvisa till allmän kännedom är likvärdig bevisform som rykten som sprids.
Betvivlar inte att det är dom som haft problem men det kan man få med vilken hdd som helst.

Otur kan man ha med vilken HDD som helst, ingen tvekan. Likadant kan man ha tur med WD-diskar, ingen tvekan.

Men...

Om man är intresserad av en NAS, kanske ligger i pipen att skaffa en, så läser man ju på inom ämnet. När man gör det, och då i synnerhet vilka diskar som rekommenderas, då kommer man att förstå att WD (i synnerhet de gröna) inte är något att satsa på.

Jag har läst tonvis av information kring detta inför mitt köp av NAS, sök informationen så ska du se. Dock kommer jag inte att lägga ner tid här för att slänga upp massa länkar med denna informationen, det ligger i personens intresse att själv ta reda på detta. Tills dess får ni hålla till godo med mitt ord, eller välja att inte tro på mig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-08 16:42
Ursprungligen av zinned:

Otur kan man ha med vilken HDD som helst, ingen tvekan. Likadant kan man ha tur med WD-diskar, ingen tvekan.

Men...

Om man är intresserad av en NAS, kanske ligger i pipen att skaffa en, så läser man ju på inom ämnet. När man gör det, och då i synnerhet vilka diskar som rekommenderas, då kommer man att förstå att WD (i synnerhet de gröna) inte är något att satsa på.

Jag har läst tonvis av information kring detta inför mitt köp av NAS, sök informationen så ska du se. Dock kommer jag inte att lägga ner tid här för att slänga upp massa länkar med denna informationen, det ligger i personens intresse att själv ta reda på detta. Tills dess får ni hålla till godo med mitt ord, eller välja att inte tro på mig.

Jag har sökt information om det innan jag köpte min första NAS och min uppfattning är att det är en storm i ett vattenglas.
Hittar information om att andra modeller av hdd också går sönder och väger jag pris,vad jag lagrar på mina NAS:ar,hur värdefull den informationen är så är valet enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 06:55

Dåliga diskar brukar väl "komma i vågor". Ett år är t.ex. IBM-diskar de bästa, nästa år är de skräp osv. Se bara på Seagate-utbytet på iMac som pågår nu. Och likadant kan det vara med olika modeller från en viss tillverkare. Det är lite orsaken till frågan.

För den som vill fördjupa sig lite kring WD Red. 3 TB-varianten är betydligt snabbare än 1TB-varianten.
Western Digital Red 3TB & 1TB Hard Drives | silentpcreview.com
Western Digital Red NAS Hard Drive Review [WD30EFRX] | StorageReview.com - Storage Reviews
AnandTech - Western Digital Red Review: Are NAS-optimized HDDs Worth the Premium?
Western Digital Red: NAS-Specific SATA 6Gb/s Drives, Reviewed : NAS-Oriented Hard Drives, With A Twist

Men Red är en ny modell, så hur de funkar på längre sikt vet vi inte än. Förhoppningsvis rasar inte bägge samtidigt.:'(

Jag har som sagt fem stycken såna i mitt NAS, och tre stycken i min Xserve, och ytterligare några stycken i diverse andra externa diskar. Ingen har packat, åtminstone inte än.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-08 17:08

När du nu också tar upp priset så är det ju också en aspekt och med den i minnet så finns det ännu mindre anledning att köpa WD, någon större skillnad mot andra konventionella diskar är det inte. Givetvis är de riktiga prestandadiskarna dyrare men de behöver man ju inte köpa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-08 17:19
Ursprungligen av zinned:

När du nu också tar upp priset så är det ju också en aspekt och med den i minnet så finns det ännu mindre anledning att köpa WD, någon större skillnad mot andra konventionella diskar är det inte. Givetvis är de riktiga prestandadiskarna dyrare men de behöver man ju inte köpa.

När jag köpte min diskar kostade dom ca 650-680:- och dom ni nämner fanns inte ens då så göra en jämförelse haltar lite.
Men jag ser alla fall ingen fördel att köpa dom dyrare eftersom jag inte haft några problem och jag anser detta vara som jag skrev en storm i ett vattenglas.
Lite ungefär som snacken om vilka högtalarkablar som är bäst
För mig som lagrar rippade Dvd-filmer,alla mina musik cd och blueray för att spela upp med min medispelare så ser jag ingen vinst i att köpa det dyrare alternativet.
Kraschar det så kraschar det och då får jag lösa det då.

Det kanske är som med Corsair-minnena?
En hel del här påstår att de mer eller mindre inte funkar på Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 20:51

Ok, jag fattar. Inga Green-diskar.

1
Bevaka tråden