Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iPad som följer dig vart du än går

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bliden med Chrome-ikonen var inte snäll.
Skärmen är betydligt bättre än en iPad 1/2.

Nyare display, högre PPI än iPad 1/2.
iPad mini Vs iPad 4 Vs iPad 2 - Displays Compared Under A Microscope [VIDEO] | Redmond Pie

Ursprungligen av keptang:

Bliden med Chrome-ikonen var inte snäll.
Skärmen är betydligt bättre än en iPad 1/2.

Nyare display, högre PPI än iPad 1/2.
iPad mini Vs iPad 4 Vs iPad 2 - Displays Compared Under A Microscope [VIDEO] | Redmond Pie

Du har helt rätt. Ikonen är mindre än på ipad 1/2 och blir därmed skarpare än här när alla ikonerna är ungefär lika stora.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-06 10:48
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Du har helt rätt. Ikonen är mindre än på ipad 1/2 och blir därmed skarpare än här när alla ikonerna är ungefär lika stora.

Ganska lustigt... På jobb (HP med Windows) ser ikonen på iPad mini helt OK ut (bättre än iPad gen 1), hemma på min iMac ser den hemsk ut.

Ursprungligen av AndyK:

Ganska lustigt... På jobb (HP med Windows) ser ikonen på iPad mini helt OK ut (bättre än iPad gen 1), hemma på min iMac ser den hemsk ut.

Hm, det var spännande. I verkliga livet ser mini ungefär samma ut som iPad 1/2 i alla fall.

Ursprungligen av AndyK:

Ganska lustigt... På jobb (HP med Windows) ser ikonen på iPad mini helt OK ut (bättre än iPad gen 1), hemma på min iMac ser den hemsk ut.

Kan bero på att iMac:en och Windowsdatorn (kanske browsern?) använder olika algoritmer för att förminska bilden på preview:en. Testa att maximera bilden (tryck på den så du får upp den i rätt pixelstorlek) så borde det se likadant ut på båda maskinerna.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Du har helt rätt. Ikonen är mindre än på ipad 1/2 och blir därmed skarpare än här när alla ikonerna är ungefär lika stora.

Då bevisar den bilden ingenting och är helt ointressant att visa upp...

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Har läst ett antal recensioner om iPad mini nu och det som alla verkar vara överens om är att den är aningen för dyr för att på en seriös nivå få över folk som inte tidigare använt iOS och att skärmen verkar inte hålla måttet om man använt retina anpassade produkter tidigare. Frågan är då... ska man skaffa en? Har ju 4s och en Macbook Air 2011, men som sagt det som känns mest synd med Minin är nog att den inte har just retina, men batteriet hade väl lidit.

Har haft iPhone 2G/3GS/4/4S och nu 5 sen den släpptes i england.
Gått från iPad 2 (redan bortskänkt ~12 timmar senare) till iPad mini.

Det är så här iPad skulle sett ut från början.
Tål man inget annat än iPad retina så blir man nog besviken, kika på en mini för att avgöra.

Displayen på mini ser betydligt bättre ut än iPad 1 eller 2.

Ursprungligen av timothy:

Då bevisar den bilden ingenting och är helt ointressant att visa upp...

Precis.

Ursprungligen av timothy:

Då bevisar den bilden ingenting och är helt ointressant att visa upp...

Nexus 7-ikonen och iPad mini-ikonen är ungefär lika stora på riktigt och båda två alltså förstorade i min bild. Det syns väsentlig skillnad. Nexus 7 har en väldigt mycket trevligare skärm. Men visst, det är svårt att göra sådana här jämförelser.

Underbart vad 4an glänser! Vore spännande och höra om ni vet ifall 4an har samma goa färgåtergivning som iphone 5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 06:55

Tack för bra test och jämförelsebilder. Bilden med iPhone, iPad mini och iPad visar tydligt hur mycket man ändå får med på iPad mini (skärmytan). Jag tror att den på sikt kommer sälja mer än vanliga iPad, men det dröjer tills den kommer med retinaskärm.

Ursprungligen av stile:

Tack för bra test och jämförelsebilder. Bilden med iPhone, iPad mini och iPad visar tydligt hur mycket man ändå får med på iPad mini (skärmytan). Jag tror att den på sikt kommer sälja mer än vanliga iPad, men det dröjer tills den kommer med retinaskärm.

Tack tack. Ja, retinaskärmen kommer göra stor skillnad. Det sista som saknas, pricken över i och allt sånt där. Väntade privat med att köpa iPad tills tredje generationen kom bara för att jag tyckte retina krävs för att njuta av läsning.

Okej okej. Ni har övertygat mig. Jag ska gå ner på mStore på lunchen och klämma på en mini. Men jag ska INTE köpa en.

Nu har jag klämt på en svart hos mStore i Malmö.

Trevlig och lite småsöt men inget för mig.

Bra skrivet och filmat i stort, men... Är det inte lite hårt att säga att "den verkligen inte är gjord för text"? Har visserligen inte fått min än så jag kan inte avgöra hur man upplever skärmen, men ändå.
Sen både skriver du och säger att det är nytt att stereohögtalarna sitter i botten av iPaden. Mig veterligen har högtalaren alltid suttit i botten (eller?) och det har väl aldrig varit stereo tidigare?

Ursprungligen av wendefors:

Bra skrivet och filmat i stort, men... Är det inte lite hårt att säga att "den verkligen inte är gjord för text"? Har visserligen inte fått min än så jag kan inte avgöra hur man upplever skärmen, men ändå.
Sen både skriver du och säger att det är nytt att stereohögtalarna sitter i botten av iPaden. Mig veterligen har högtalaren alltid suttit i botten (eller?) och det har väl aldrig varit stereo tidigare?

Högtalaren sitter på baksidan på de större iPadarna och ja stereo är nytt.

Jag tycker inte att den här skärmen är gjord för att läsa på som jag tycker att iPad 3 eller 4 är. Tycker det krävs retina för att det ska vara behagligt, men visst, formuleringen är lite klantig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-11-08 01:31
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Högtalaren sitter på baksidan på de större iPadarna och ja stereo är nytt.

Jag tycker inte att den här skärmen är gjord för att läsa på som jag tycker att iPad 3 eller 4 är. Tycker det krävs retina för att det ska vara behagligt, men visst, formuleringen är lite klantig.

Hej vars kan man ladda ner bakrundsbilden som ni ha på ipad mini på kortet här ovan med iPhone ipad mini och ipad 4 på samma kort?:)

Ursprungligen av iTobiaz:

Hej vars kan man ladda ner bakrundsbilden som ni ha på ipad mini på kortet här ovan med iPhone ipad mini och ipad 4 på samma kort?:)

2048pixels - Greenflow by Duckfarm

Kan det vara den här du menar?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-11-09 00:57
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

2048pixels - Greenflow by Duckfarm

Kan det vara den här du menar?

Tack så jätte mycket!

Retina i all ära, men den här skärmen blir lite MiniRetina i alla fall. Eftersom storleken är mindre än iPad 2, men med samma upplösning. Har inte testat så länge. Klämde på en häromdan på Macforum. Tyckte den var lite för lätt bara..

Har läst ett antal recensioner om iPad mini nu och det som alla verkar vara överens om är att den är aningen för dyr för att på en seriös nivå få över folk som inte tidigare använt iOS och att skärmen verkar inte hålla måttet om man använt retina anpassade produkter tidigare. Frågan är då... ska man skaffa en? Har ju 4s och en Macbook Air 2011, men som sagt det som känns mest synd med Minin är nog att den inte har just retina, men batteriet hade väl lidit.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Har läst ett antal recensioner om iPad mini nu och det som alla verkar vara överens om är att den är aningen för dyr för att på en seriös nivå få över folk som inte tidigare använt iOS och att skärmen verkar inte hålla måttet om man använt retina anpassade produkter tidigare. Frågan är då... ska man skaffa en? Har ju 4s och en Macbook Air 2011, men som sagt det som känns mest synd med Minin är nog att den inte har just retina, men batteriet hade väl lidit.

Vilket kanske säger mer om folkgruppen teknikrecensenter än verkligheten

Jag tycker det verkar som att iPad Mini är iPaden för de som inte tyckt sig ha behov av en iPad förut, t.ex. de som har en MacBook Air och snarare vill ha en lätt liten pryl för när man inte har datorn med sig. Eftersom jag fortfarande är student och använder skiten ur min iPad 3 dagarna i ända så hör jag inte till målgruppen, men tänker mig att det kanske blir något jag byter till när jag börjat jobba.

Jag tycker hemknappen sitter lite snett på ipad mini, inte sant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 10:28

Kände på en iPad Mini och 4th Gen igår och ja… 4th Gen har ju en så sjukt mycket trevligare skärm men väger mycket mer, verkar bli varmare och kändes "klumpig". Minin kändes perfekt så när som avsaknad av retina…

Vilka val man måste göra vid köp nu!

Ursprungligen av Erik.dv:

Kände på en iPad Mini och 4th Gen igår och ja… 4th Gen har ju en så sjukt mycket trevligare skärm men väger mycket mer, verkar bli varmare och kändes "klumpig". Minin kändes perfekt så när som avsaknad av retina…

Vilka val man måste göra vid köp nu!

Jo håller med i det du skriver.
Minin blir inte varm under den tiden jag provade medans 4th Gen blir väldigt varmt. Gillar storleken skarpt (har 1st gen iPad just nu) så för mig skulle det inte vara någon nerköp... men visst vill man ha retina.
Visst kommer det retina förr eller senare, denna lansering känns nästan som ett test ifrån apples sida. Vill vi ha en mindre? är kunderna villiga och betala för dessa specar?
Ja de är villiga men inte i lika stor utsträckning då det inte är retina.
Som ni skriver, mycket att tänka på vid köp. Användningsområdet lär avgöra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 18:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Kände på en iPad Mini och 4th Gen igår och ja… 4th Gen har ju en så sjukt mycket trevligare skärm men väger mycket mer, verkar bli varmare och kändes "klumpig". Minin kändes perfekt så när som avsaknad av retina…

Vilka val man måste göra vid köp nu!

Val? Köp en av varje

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-11-07 17:35

Grymt nöjd med min mini.
Storleken var direkt avgörande och skärmen fungerar alldeles utmärkt för mitt användande.

Senast redigerat 2012-11-07 20:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 17:58
Ursprungligen av chubben:

Grymt nöjd med min mini.
Storleken var direkt avgörande och skärmen fungerar i alldeles utmärkt för mitt användande.

Instämmer.

Ursprungligen av chubben:

Grymt nöjd med min mini.
Storleken var direkt avgörande och skärmen fungerar i alldeles utmärkt för mitt användande.

Ursprungligen av iMats.r:

Instämmer.

Vad exakt är det ni använder den till då? Frågar för att jag är genuint intresserad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-11-08 17:16

Reser en del i jobbet, så storleken är av yttersta vikt.
Formatet är som "handen i handsken", och jag kan göra allt på den jag kan göra på en vanlig iPad.

Bevaka tråden