Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte från HHD till SSD på MBP 15" (mitten 2010)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt att byta till en SSD disk i min MBP 15" (mitten 2010) själv. Och skulle därför vilja ha tips på vilken disk (gärna exakt spec) som just nu är den bästa för detta (Intel, Samsung eller Toshiba osv?). Även tips på vad man bör tänka på när det kommer till den här typen av byte mottages tacksamt + om det är någon som haft strul med detta.

När jag hörde mig för på MacForum i Göteborg hade de bla slutat sälja/byta "vanliga" diskar till SSD (de använde sig av Corsair-diskar) på äldre macar eftersom de menade att de slutade funka efter ett tag, har någon koll om detta stämmer? Och är det något som gäller alla SSD-diskar?

(Har sufrat runt på övriga trådar ang detta men diskussionerna har tendens att börjat komma in på sidospår i ämnet.)

Jag beställde precis en SSD till min MBP mitten 2010. Det fick bli en Samsung. Jag köpte den på komplett.se, tog "bara" en 128 Gb eftersom jag ska bygga Fusion Drive. 800 kr.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 15:26
Ursprungligen av Machacker:

Jag har tänkt att byta till en SSD disk i min MBP 15" (mitten 2010) själv. Och skulle därför vilja ha tips på vilken disk (gärna exakt spec) som just nu är den bästa för detta (Intel, Samsung eller Toshiba osv?). Även tips på vad man bör tänka på när det kommer till den här typen av byte mottages tacksamt + om det är någon som haft strul med detta.

När jag hörde mig för på MacForum i Göteborg hade de bla slutat sälja/byta "vanliga" diskar till SSD (de använde sig av Corsair-diskar) på äldre macar eftersom de menade att de slutade funka efter ett tag, har någon koll om detta stämmer? Och är det något som gäller alla SSD-diskar?

Du måste nog ha missförstått dom. SSD diskar är generellt mer tillförlitliga än vanliga hårddiskar men det finns väl några undantag. Har själv installerat SSD av märken som OCZ, Samsung, Intel Patriot, PNY och Corsair på både nyare och äldre macar och det har funkat klockrent.

Det här intresserar mig också (MBP 15'' 2010)! Jag hoppades däremot kunna köpa disken separat och få Digital Inn att montera den åt mig innan garantin löper ut (har köpt till Applecare). Om de bara ville svara i telefon/över mail...

Kan man ens bygga en fusion drive utan att göra sig av med den där behändiga "klicka fast hårddisken"-grejen som MBP har? Nu låter jag sjukt okunnig, men jag vet inte vad det heter, det där som skyddar hårddisken vid hastiga rörelser. Är själv inne på att antingen ha operativsystemet på en SSD eller skippa HDD helt. Kan man klona disken och peta tillbaks allt på SSD:n, eller får man återskapa från kopia? Hur funkar det i sådant fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 17:21

Jag kör en Vertex4 från OCZ som jag är sjukt nöjd med i min MBP och nu ska jag precis byta ut min DVD-brännare mot en till SSD på 256GB

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-22 17:42
Ursprungligen av Parre:

Jag kör en Vertex4 från OCZ som jag är sjukt nöjd med i min MBP och nu ska jag precis byta ut min DVD-brännare mot en till SSD på 256GB

Vilken FW kör du med?
Har själv 1.30 i min, senaste är 1.5.

1
Bevaka tråden