Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macbook pro 13 tum med retinaskärm en succé

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ähem: "... Intressant nog väger standardmodellen av 13” Macbook pro nästan lika hög som 15 tums-modellen av Macbook pro med retinaskärm..."

Väger lika hög? Jag vet inte hur gammal min brevlåda heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 12:19

IG SVENSKA B!

Bra genomgång men "prestanda problemet" borde framlyfts mer. Maskinen blir piskad av MacBook Air och är många gånger slöare än en MBP15" i ex. Photoshop. Jag undrar lite vad som är "pro" i MacBook Pro 13"… Anywhoooo…

Ni borde verkligen se över utseendet på de där diagrammen någon hittade i sin "iClipArt App" och råkade vrida till i 3D… Väldigt dåliga.

GOOD BOY - YOU GET A CRACKER!

BAD BOY - GO TO YOUR ROOM AND THINK ABOUT WHAT YOU DID YOUNG MAN!

Ursprungligen av Erik.dv:

IG SVENSKA B!

Bra genomgång men "prestanda problemet" borde framlyfts mer. Maskinen blir piskad av MacBook Air och är många gånger slöare än en MBP15" i ex. Photoshop. Jag undrar lite vad som är "pro" i MacBook Pro 13"… Anywhoooo…

Ni borde verkligen se över utseendet på de där diagrammen någon hittade i sin "iClipArt App" och råkade vrida till i 3D… Väldigt dåliga.

GOOD BOY - YOU GET A CRACKER!

BAD BOY - GO TO YOUR ROOM AND THINK ABOUT WHAT YOU DID YOUNG MAN!

Numbers, för att vara exakt. Men vi tar till oss detta och funderar ett varv till inför nästa test.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-07 12:21

"så rycker textscrollningen på exempelvis en webbsida eller i Pages", prestanda som en gammal Macbook air, går ej att uppgradera efter köp, max minne 8GB. Är det inte dags att plocka bort "pro" ur namnet och bara kalla den Macbook. Eller vad är det som är "pro" nuförtiden?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 13:40
Ursprungligen av niki:

"så rycker textscrollningen på exempelvis en webbsida eller i Pages", prestanda som en gammal Macbook air, går ej att uppgradera efter köp, max minne 8GB. Är det inte dags att plocka bort "pro" ur namnet och bara kalla den Macbook. Eller vad är det som är "pro" nuförtiden?

Skärmen är ju helt klart av pro-klass plus att den är tåligare än de flesta bärbara datorer. Kort sagt så duger den mer än väl för en stor andel proffs. De som vill ha mer kraft köper en 15" Retina eller en stationär.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-07 14:19
Ursprungligen av Gordy:

Skärmen är ju helt klart av pro-klass plus att den är tåligare än de flesta bärbara datorer. Kort sagt så duger den mer än väl för en stor andel proffs. De som vill ha mer kraft köper en 15" Retina eller en stationär.

Skärmen är toppklass och förmodligen bäst i världen. Men när jag tänker pro tänker jag möjlighet till prestanda. Den möjligheten har man inte längre på Mac tyvärr. Ta arkitekter tex, de behöver mycket minne för att klara stora modeller, snabb processor, bra 3D hantering för att kunna arbeta i modellen. Gamla Macbook pro med separat grafikkort och uppgraderbart minne var bra. Apple hade gärna fått fortsätta de produkterna och kalla dem pro men uppdatera dem. De skulle varit tjockare och ha kortare batteritid än dagens Macbook pro. Dagens nya promodeller kunde de gjort och kallat Macbook, precis som det var för några år sedan.

Även folk som arbetar med foto, video och liknande kan jag tänka mig vill ha mer prestanda. De vanligaste programmen inom dessa tre segment finns ju på pc-plattformen också så prestandaproffs drar sig väl dit istället.

Jag håller med om att det finns en massa andra proffs, som manegementkonsulter, säljare mm och för dessa är det naturligtvis utmärkta datorer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 14:45
Ursprungligen av niki:

Även folk som arbetar med foto, video och liknande kan jag tänka mig vill ha mer prestanda. De vanligaste programmen inom dessa tre segment finns ju på pc-plattformen också så prestandaproffs drar sig väl dit istället.
.

Eller så köper de som sagt en kraftfullare 15" MBP alternativt gör tyngre jobb på en Mac Pro eller annan stationär dator. Nästa generation av 13" MBP Retina kommer säkert ha möjlighet till mer minne och ha kratfullare grafik. Att Apple inte fick in det nu berodde säkert på vikt och batteri.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-07 15:51
Ursprungligen av Gordy:

Eller så köper de som sagt en kraftfullare 15" MBP alternativt gör tyngre jobb på en Mac Pro eller annan stationär dator. Nästa generation av 13" MBP Retina kommer säkert ha möjlighet till mer minne och ha kratfullare grafik. Att Apple inte fick in det nu berodde säkert på vikt och batteri.

15" MBP har bara integrerad grafik den med och Mac pro är ju stationär.
Den går göra laptops med bra prestanda, Apple gjorde det förr och det jag stör mig på att de nu lämnar den vägen. En dator blir inte pro bara för man kallar den det, det kallas dekaltrimmning

Jag gillar 13" formatet men vill ändå ha lite mer prestanda och kan ta att datorn blir lite tjockare. Vill jag ha en ultratunn köper jag en MB air (med retina såklart om det fanns).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 16:09
Ursprungligen av niki:

15" MBP har bara integrerad grafik den med

Nej den har ett separat grafikkort också.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-07 18:19
Ursprungligen av Gordy:

Nej den har ett separat grafikkort också.

Japp, jag missade det. Skönt att det finns åtminstone en modell med prestanda.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 18:22
Ursprungligen av niki:

Japp, jag missade det. Skönt att det finns åtminstone en modell med prestanda.

13" har också prestanda som väldigt många klarar sig på för tro det eller ej men inte alla tokmaxar sina datorer dygnet runt. De flesta inklusive proffs sätter ofta tillförlitlighet och portabilitet före maxprestanda. Om så inte var fallet så skulle ingen köpa bärbara datorer överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 19:19
Ursprungligen av niki:

Japp, jag missade det. Skönt att det finns åtminstone en modell med prestanda.

13" modellen har ofta fått ta "smällen" och inte bli något "prestanda monster". Apple är lite dumma så. Man kan ex. bara köpa iMac med en underdimensionerad GPU. Jag tror en 21" dator med snabb GPU vore intressant precis som en 13" dator med bra prestanda. Nu måste man köra 27" iMac eller 15" MacBook. På MacBook sidan blir det skumt när man redan har en "low end" (MacBook Air) så kommer "värsting" 13" och är ungefär lika snabb som förra årets low-end maskin men med en bättre skärm.

Very very weird.

Ursprungligen av Erik.dv:

13" modellen har ofta fått ta "smällen" och inte bli något "prestanda monster". Apple är lite dumma så. Man kan ex. bara köpa iMac med en underdimensionerad GPU. Jag tror en 21" dator med snabb GPU vore intressant precis som en 13" dator med bra prestanda. Nu måste man köra 27" iMac eller 15" MacBook. På MacBook sidan blir det skumt när man redan har en "low end" (MacBook Air) så kommer "värsting" 13" och är ungefär lika snabb som förra årets low-end maskin men med en bättre skärm.

Very very weird.

Ja, jag kommer bara att ha 1 dator. Alltid. Den ska jag ha på stranden, på kontoret, på flyget, i bilen, på hotellet osv. Alltså måste den vara liten, kompakt och ha vettiga prestanda. Nu är jag ingen användare av tyngre applikationer, däremot har jag ofta 20 olika program öppna samtidigt, eftersom jag sysslar med en mängd olika och återkommande arbetsuppgifter under en arbetsdag. Jag känner ofta att prestandamässigt skulle jag ha en 15" MBP(r) men storleksmässigt kan jag inte ha en större än 13". Har ni försökt fälla upp locket på en 15" på ett intra-EU flyg på sistone? Helt omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:18
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, jag kommer bara att ha 1 dator. Alltid. Den ska jag ha på stranden, på kontoret, på flyget, i bilen, på hotellet osv. Alltså måste den vara liten, kompakt och ha vettiga prestanda. ...
Jag känner ofta att prestandamässigt skulle jag ha en 15" MBP(r) men storleksmässigt kan jag inte ha en större än 13"...

Samma här!
Jag vill absolut bara ha en dator. Och den är med överallt. Jag vill verkligen maxa den med prestanda och minne. Men framförallt ska den vara lätt och portabel. 15" är för stort för mig.

Ofta får jag intrycket att en 13" dator anses vara för dem som inte har råd med en riktig 15". Och att 13" SKA betyda att man snikar lite för att få ner priset. Detta är helt värdelöst för mig.

Om en 13" och 15" har samma prestanda och kostar lika mycket så väljer jag 13". Tveklöst. Varför ska jag kompromissa med portabiliteten? Externa skärmar har jag flera då de behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 23:20
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, jag kommer bara att ha 1 dator. Alltid. Den ska jag ha på stranden, på kontoret, på flyget, i bilen, på hotellet osv. Alltså måste den vara liten, kompakt och ha vettiga prestanda. Nu är jag ingen användare av tyngre applikationer, däremot har jag ofta 20 olika program öppna samtidigt, eftersom jag sysslar med en mängd olika och återkommande arbetsuppgifter under en arbetsdag. Jag känner ofta att prestandamässigt skulle jag ha en 15" MBP(r) men storleksmässigt kan jag inte ha en större än 13". Har ni försökt fälla upp locket på en 15" på ett intra-EU flyg på sistone? Helt omöjligt.

Exakt. Du vill ha en MacBook Pro Retina i 13" format. Inte som nu, en MacBook Air med Retina skärm fast tygnden av MacBook Pro. Jag tror inte du är ensam. Men det kan mycket väl vara svårt att få in både quad core och dedicerad gpu i 13" formatet. I can't say anything about that.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 19:35
Ursprungligen av Erik.dv:

13" modellen har ofta fått ta "smällen" och inte bli något "prestanda monster". Apple är lite dumma så. Man kan ex. bara köpa iMac med en underdimensionerad GPU. Jag tror en 21" dator med snabb GPU vore intressant precis som en 13" dator med bra prestanda. Nu måste man köra 27" iMac eller 15" MacBook. På MacBook sidan blir det skumt när man redan har en "low end" (MacBook Air) så kommer "värsting" 13" och är ungefär lika snabb som förra årets low-end maskin men med en bättre skärm.

Very very weird.

Inte så weird för vad du verkar glömma är att en kraftigare GPU i iMac/MBP skulle öka ljudnivån priset energiförbrukningen storleken och troligen minska livslängden så inte så konstigt att Apple gjort det smarta valet att prioritera rätt speciellt med tanke på att de flesta inte behöver eller ens märker skillnaden i slutändan.

MacBook Air är inte direkt Low End och 13" MBPR är generellt kraftfullare än motsvarande Air-modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 23:28
Ursprungligen av Gordy:

Inte så weird för vad du verkar glömma är att en kraftigare GPU i iMac/MBP skulle öka ljudnivån priset energiförbrukningen storleken och troligen minska livslängden så inte så konstigt att Apple gjort det smarta valet att prioritera rätt speciellt med tanke på att de flesta inte behöver eller ens märker skillnaden i slutändan.

MacBook Air är inte direkt Low End och 13" MBPR är generellt kraftfullare än motsvarande Air-modell.

Precis, jättebra avvägning.

Det är i mina ögon lite för liten skillnad mellan 13" MBPR och MacBook Air. Det låter som du pratar om en MacBook AIr - inte PRO. Det är två olika linjer.

PRO = Maximal prestanda / utbyggnad.
AIR = Maximal portabilitet, godkänd prestanda och utbyggnad

Men, går det inte så går det inte. Apple går dock hellre på ultra-slim kontra "lite större, mycket kraftfullare". Du kan få in samma prestanda i MacBook Pro 13" Retina som MacBook Pro 13". Släng ut DVD-spelaren i MacBook Pro 13" - du har MASSOR av utrymme för mer disk och kraftfullare GPU.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 16:16
Ursprungligen av niki:

15" MBP har bara integrerad grafik den med och Mac pro är ju stationär.
Den går göra laptops med bra prestanda, Apple gjorde det förr och det jag stör mig på att de nu lämnar den vägen.

Apple gör fortfarande datorer med bra prestanda den dator du klagar på nu är kraftfullare än de flesta bärbara datorer som folk använder idag och är dessutom väldigt välbyggd och tålig med en av de bästa skärmarna (på en bärbar) som finns på marknaden.

Ursprungligen av Gordy:

Apple gör fortfarande datorer med bra prestanda den dator du klagar på nu är kraftfullare än de flesta bärbara datorer som folk använder idag och är dessutom väldigt välbyggd och tålig med en av de bästa skärmarna (på en bärbar) som finns på marknaden.

Var får du allt ifrån, några fakta/undersökningar som resten av världen missat?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 16:28
Ursprungligen av keptang:

Var får du allt ifrån, några fakta/undersökningar som resten av världen missat?

Keptang det är inte så svårt att räkna ut att den nya 13" Retinan är kraftfullare än de flesta bärbara datorer som folk använder idag. eftersom de flesta datoranvändare sitter med äldre bärbara datorer med vanliga hårddiskar långsammare processorer minnen och bussar dessutom använder de flesta Windows som ofta inte utnyttjar hårdvaran i datorn lika bra som OSX gör.

Ursprungligen av Gordy:

Keptang det är inte så svårt att räkna ut att den nya 13" Retinan är kraftfullare än de flesta bärbara datorer som folk använder idag. eftersom de flesta datoranvändare sitter med äldre bärbara datorer med vanliga hårddiskar långsammare processorer minnen och bussar dessutom använder de flesta Windows som ofta inte utnyttjar hårdvaran i datorn lika bra som OSX gör.

Vad som används och säljs är olika saker såklart, vet inte så många som använder MBPr 13 idag.
Däremot finns det produkter med bättre prestanda att köpa än MBPr 13.

Att OS X skulle utnyttja hårdvaran bättre kan det diskuteras om, men tror detta är fel tråd.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-07 23:42
Ursprungligen av Gordy:

Apple gör fortfarande datorer med bra prestanda den dator du klagar på nu är kraftfullare än de flesta bärbara datorer som folk använder idag och är dessutom väldigt välbyggd och tålig med en av de bästa skärmarna (på en bärbar) som finns på marknaden.

Ursprungligen av Gordy:

Keptang det är inte så svårt att räkna ut att den nya 13" Retinan är kraftfullare än de flesta bärbara datorer som folk använder idag. eftersom de flesta datoranvändare sitter med äldre bärbara datorer med vanliga hårddiskar långsammare processorer minnen och bussar dessutom använder de flesta Windows som ofta inte utnyttjar hårdvaran i datorn lika bra som OSX gör.

Men man kan ju inte sitta och jämföra den med gamla datorer och säga att eftersom folk sitter på gamla datorer som är dåliga så gör apple datorer med bra prestanda och denna är bra.
Man får ju jämföra med motsvarande datorer som säljs med windows tex.
Och att säga att hårdvaran utnyttjas bättre i en Mac stämmer inte...
Det är snarare tvärt om i många fall.

Ursprungligen av Gordy:

Det tror inte jag, de som köper en 13" MBP Retina nu gör det för skärmen och sett till den så är MBPR billig och i princip helt utan konkurrens i sin viktklass och med massvis av andra lagringsmöjligheter över TB, USB3, Molnet etc. så tror jag många nöjer sig med 128GB för att sedan eventuellt uppgradera senare.

Den har MASSOR med konkurans framförallt på ultrabook marknaden där det finns gott om datorer som springer cirklar runt MBPR 13".
Och samtidigt kostar 5-10k mindre beroende på konfiguration. Det ända denna dator har mot dom är skärmen och TB.

Personligen tycker jag denna dator är ett skämt faktiskt.
15" förstår jag att folk kan betala premium för.(Och jag funderade länge på att köpa en själv) Men denna har jag svårt att förstå varför någon skulle köpa när den är så klen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 23:54
Ursprungligen av zOlid:

Men man kan ju inte sitta och jämföra den med gamla datorer och säga att eftersom folk sitter på gamla datorer som är dåliga så är denna bra.

Den är bättre i många fall.

Ursprungligen av zOlid:

Man får ju jämföra med motsvarande datorer som säljs med windows tex.
Och att säga att hårdvaran utnyttjas bättre i en Mac stämmer inte....

Jo det stämmer i många fall,. Apple har lite lättare att optimera eftersom de gör både mjuk och hårdvara.

Ursprungligen av zOlid:

Den har MASSOR med konkurans framförallt på ultrabook marknaden där det finns gott om datorer som springer cirklar runt MBPR 13".
Och samtidigt kostar 5-10k mindre beroende på konfiguration. Det ända denna dator har mot dom är skärmen och TB.

Som sagt 13" MBPR saknar konkurrens när det gäller skärmen och det är den många köper datorn för. Ultrabooks är inte speciellt billiga heller.

Ursprungligen av zOlid:

15" förstår jag att folk kan betala premium för.(Och jag funderade länge på att köpa en själv) Men denna har jag svårt att förstå varför någon skulle köpa när den är så klen.

Den är inte klen. Men inte heller något prestandamonster duger som sagt mer än väl för de flesta som behöver en bra bärbar dator. Vill man ha något kraftfullare så finns som sagt 15 tummaren.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-08 00:14
Ursprungligen av Gordy:

Den är bättre i många fall.

Va? Det var väll inte ett svar på vad jag skrev.

Ursprungligen av Gordy:

Jo det stämmer i många fall,. Apple har lite lättare att optimera eftersom de gör både mjuk och hårdvara.

Vilken hårdvara som har något över huvud taget med prestanda att göra gör apple själva?

Ursprungligen av Gordy:

Som sagt 13" MBPR saknar konkurrens när det gäller skärmen och det är den många köper datorn för. Ultrabooks är inte speciellt billiga heller.

Den är inte klen. Men inte heller något prestandamonster duger som sagt mer än väl för de flesta som behöver en bra bärbar dator. Vill man ha något kraftfullare så finns som sagt 15 tummaren.

Jo men nu sa du inte att det bara var skärmen dom saknade konkurans i utan vikt osv också.
Ultrabooks kanske inte är billiga nej. Men jämfört med denna så är dom det definitivt.
Det är inte 15 tummaren vi pratar om nu heller. För den har verkligen noll med denna dator att göra.
Bara för att många vanliga svenssons inte behöver med prestanda så gör det inte denna till en prisvärd och bra dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 16:37
Ursprungligen av niki:

15" MBP har bara integrerad grafik den med och Mac pro är ju stationär.
Den går göra laptops med bra prestanda, Apple gjorde det förr och det jag stör mig på att de nu lämnar den vägen. En dator blir inte pro bara för man kallar den det, det kallas dekaltrimmning

Jag gillar 13" formatet men vill ändå ha lite mer prestanda och kan ta att datorn blir lite tjockare. Vill jag ha en ultratunn köper jag en MB air (med retina såklart om det fanns).

Ovan stämmer inte alls för 15" MBP eller MBPR. Dessa har bland de snabbare intel CPU:erna som finns för mobila plattformar. Apple har aldrig varit "ultimate cutting edge" vad gäller prestanda då det ofta innebär att man måste göra en större maskin. Man har i ALLA 15" MBP och MBPR både intergrerad och dedikerad GPU.

MacBook Pro 15" Retina
Intel HD Graphics 4000 + NVIDIA GeForce GT 650M med 1GB minne

MacBook Pro 15"
Intel HD Graphics 4000 + NVIDIA GeForce GT 650M med 512MB eller 1GB minne

Här tycker jag Apple gjort helt rätt. Det vore häftigt om man även här kommer med ex. GT680MX-kretsen som kommer i nya iMac men det är kort som inte ens fanns när dessa maskiner släpptes.

MacBook Pro 13" är dock en helt annan historia och här har Apple delvis misslyckats.

- Medelmåttig CPU prestanda
- Värdelös GPU prestanda
- Ganska dyr maskin

Dock har den en fantastisk skärm men jag tycker inte resten av datorn håller måttet mot skärmen. Alls. 128GB SSD som standard är dumt och det borde inte kosta 3000 spänn att få 256GB. 256GB borde om något vara standard. Höj priset till 16 995 kr om det så behövs men ge användarna lite bättre specs. Dedikerat krafikkort borde också vara självklart i denna typen av maskin.

Som sagt finner jag det konstigt att det fanns lite kritik. För detta är skulle jag säga en av de konstigare laptops i Apples serie idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt finner jag det konstigt att det fanns lite kritik. För detta är skulle jag säga en av de konstigare laptops i Apples serie idag.

Vi konstaterar i artikeln att ett dedikerat grafikkort hade tillfört enormt mycket och att cpu-prestandan inte direkt var något att skyta om. Vi rekommenderar heller inte maskinen till de som ska arbeta med mer intensiva saker utan konstaterar att det är en bra allround-maskin för de flesta men inte alls för de som verkligen behöver ha rejält med pulver.

Personligen gillar jag den enbart på grund av skärmen. Den känns inte mycket rappare än min Macbook Air (som fått stå som jämförelse i testet) och väger drygt ett halvt kilo mer men skärmen är förförisk, det ska verkligen sägas. Kanske gjorde Apple ett misstag när de en gång i tiden tog 13" Macbook och döpte om den till Macbook Pro, vad vet jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 12:22
Citat:

Macbook pro med 13-tums retinaskärm levereras i två olika baskonfigurationer. Instegsmodellen har en 2,5 gigahertz core i5-processor med stöd för turbo boost (vi återkommer till det strax) som har en inbyggd nivå-3-cache på tre megabyte. Som standard sitter det en 500 gigabyte traditionell sata-hårddisk i instegsmodellen med en rotationshastighet på 5400 varv per minut som standardkonfiguration, och orkar man dras med en långsammare disk så kan man även få en 750 gigabyte sata-disk inmonterad för 980 kronor extra. Baspriset för denna 13” Macbook pro med 500 gigabyte sata-disk och fyra gigabyte interminne är 11 795 kronor. Fullt utbyggd med åtta gigabyte interminne och 512 gigabyte ssd-disk kostar denna maskin 22 575 kronor inklusive moms.

Jag förstår inte ovan paragraf alls.

Macbook pro med 13-tums retinaskärm levereras aldrig med HDD, endast SSD. Baspriset är 16 495 kr och Apple tar 3 000 kr (!?) för 128GB extra SSD.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-07 12:34
Citat:

Macbook pro med 13-tums retinaskärm levereras i två olika baskonfigurationer. Instegsmodellen har en 2,5 gigahertz core i5-processor med stöd för turbo boost (vi återkommer till det strax) som har en inbyggd nivå-3-cache på tre megabyte. Som standard sitter det en 500 gigabyte traditionell sata-hårddisk i instegsmodellen med en rotationshastighet på 5400 varv per minut som standardkonfiguration, och orkar man dras med en långsammare disk så kan man även få en 750 gigabyte sata-disk inmonterad för 980 kronor extra. Baspriset för denna 13” Macbook pro med 500 gigabyte sata-disk och fyra gigabyte interminne är 11 795 kronor.

Här måste det väl blivit fel?
MBP retina levereras varken med vanlig eller hårddisk eller finns från 11 795:-

Ursprungligen av Json_81:

Här måste det väl blivit fel?
MBP retina levereras varken med vanlig eller hårddisk eller finns från 11 795:-

Ja det blev fel. Helt fel. Texten är uppdaterad. Tack för påpekande.

Bevaka tråden