Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskdocka som klarar 3tb?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder. Använder mig av en Deltaco-docka sen tidigare för att göra backup till 3,5 diskar. Men när jag nu köpte mig en på 3TB blev jag varse att dockan enbart klarar av Max 2TB diskar (3TB kommer upp som 800gb). Så jag undrar om någon känner till en HDD-docka som klarar 3TB? Har letat överallt jag kan komma på och kollat olika märken men det verkar som de flesta dockstationerna inte klarar mer än just 2TB.
Eller om det finns någon annan vettig lösning för att koppla in en 3TB disk externt?
Funderar på om det skulle gå att dra en sladd från ett av de två extra SATA uttagen på moderkortet som jag helt enkelt låter hänga lös utanpå datorn? Inte så snyggt men det borde väl funka?
Men som sagt, söker ju helst efter en finare lösning. Tacksam för hjälp.

Ja, jag har sett men de ger ingen lösning. Bara samma problematik. Och sen hade jag frågan om det finns någon annan lösning, t.ex. att dra en sladd från ett av de extra SATA uttagen på moderkortet.. Men jag har hakat på den andra tråden också.
Lösningen där verkar dock vara att ha en kabinett vilket inte känns lika smidigt som en docka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-07 10:51
Ursprungligen av Json_81:

Ja, de är fina men vad jag vill komma åt är att kunna koppla in en enda 3,5'' disk för att snabbt göra backupp till denna och sen ta den med mig hem. Den där lösningen är ju mer tänkt som en stationär backup vid datorn men jag tar backup både vid min arbetsplats och har en "brandbackup" hemma. Det är alltså den här brandbackup disken jag snabbt ska kunna koppla in över en dag för att sen ta med mig hem igen. Har funkat superbra med min docka hittills men som sagt inte med 3TB diskar. Det blir då lite overkill med ett chassi för 5 diskar.

Jag har en av fabrikatet Raidon som klarar 3TB. Den har portar för FW800, FW800, FW400, e-sata och USB3.0

Det låter ju precis som något jag är ute efter! Är det en docka eller en kabinett? Har du någon koll på vad modellen kan tänkas heta?

Raidon externt lagringskabinett, GT1650-WBS3

AHhh.. Tack, kabinett dock :/ Då måste du skruva fast disken i en släde varje gång du ska sätta in den eller?

Med en släde till varje disk kan du byta disk i kabinettet på några sekunder.

Den här dockan funkar med 3TB, har en själv och är nöjd. Snygg är den också

ICY BOX IB-120StU3-Wh - sökning på Prisjakt

Det finns fler varianter också om du bara vill ha dock för 1 hd eller med kloningsfunktion också.

Senast redigerat 2012-11-07 13:17
Ursprungligen av panther:

Den här dockan funkar med 3TB, har en själv och är nöjd. Snygg är den också

ICY BOX IB-120StU3-Wh - sökning på Prisjakt

Det finns fler varianter också om du bara vill ha dock för 1 hd eller med kloningsfunktion också.

Nu jäklarns börjar det likna något. Men är det alltså så att det krävs USB3 för att det ska funka med 3TB diskar? Är det helt enkelt det jag ska söka efter? Det tråkiga där är ju i så fall att jag har en Early -08 vilket innebär att jag bara har USB2 Kan ju vara lite trisst när det är upp emot 500Gb som ska överföras.
Det där med en släde på varje disk håller jag med om att det är en snygg lösning men samtidigt förtar det ju lite att det är just väldigt billigt att enbart köpa vanliga interndiskar när jag samtidigt måste köpa slädar.

Såg nu att det hade en likadan med FW800 också. Precis på pricken vad jag letar efter. Tack Panther!
http://www.raidsonic.de/en/products/external-cases.php?we_objectID=7868

1
Bevaka tråden