Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppges överväga byte från Intel-processorer

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Test av kommentar.

Vi har en bugg som ibland genererar flera kommentarstrådar till en artikel och något gick snett idag när detta skulle hanteras, så tyvärr verkar alla kommentarer på Intel-artikeln ha försvunnit permanent. Vi är hemskt ledsna för detta, normalt sett brukar vi kunna flytta inlägg till rätt tråd, vet inte varför det blev fel denna gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-06 12:38

Det är väl samma sak som alltid sker, när forumet spammas ner med massa likadana trådar....

Ursprungligen av zinned:

Det är väl samma sak som alltid sker, när forumet spammas ner med massa likadana trådar....

Syftar du på artikel-buggen nu eller allmänt på när medlemmar skriver likadana trådar?

Vi brukar normalt sätt kunna plocka bort dubletterna utan att förlora inlägg, och vi brukar kunna flytta inlägg till rätt tråd, men något gick snett idag vid modereringen och de gamla trådarna och inläggen finns inte ens kvar "mjukt" raderade vilket de normalt sett gör (dvs bara dolda utåt) utan de försvann permanent.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-06 14:45

Nej, jag syftar på alla de tillfällena på senare tid när forumet översvämmas av identiska trådar.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag syftar på alla de tillfällena på senare tid när forumet översvämmas av identiska trådar.

Som vi förklarat några gånger tidigare i feedback-forumet så är detta en bugg i vårt nuvarande publiceringssystem. Oftast lyckas vi fånga upp detta i tid men idag missade vi det.

Om användare postar trådar som handlar om samma saker som tidigare diskuterats så har vi rutiner för detta som moderatorerna arbetar efter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-06 23:23
Ursprungligen av Joacim Melin:

Som vi förklarat några gånger tidigare i feedback-forumet så är detta en bugg i vårt nuvarande publiceringssystem. Oftast lyckas vi fånga upp detta i tid men idag missade vi det.

Om användare postar trådar som handlar om samma saker som tidigare diskuterats så har vi rutiner för detta som moderatorerna arbetar efter.

Var det otydligt att mitt inlägg var ett svar på Adrians fråga?

Jag antar att det enda som är säkert baserat på ovanstående rykte (aka läcka) är att Apple just nu förhandlar priser med Intel...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:25
Ursprungligen av ace4711:

Jag antar att det enda som är säkert baserat på ovanstående rykte (aka läcka) är att Apple just nu förhandlar priser med Intel...

Apple förhandlar nog med Intel konstant men det är klart att Intel gärna vill behålla Apple som storkund en lång tid än, men Intel inser säkert att ARM-processorer är det som kommer alltmer Intel tillverkar ju faktiskt en del sådana själv och nu ska ju även AMD satsa hårt på ARM.

Ursprungligen av Gordy:

Apple förhandlar nog med Intel konstant men det är klart att Intel gärna vill behålla Apple som storkund en lång tid än, men Intel inser säkert att ARM-processorer är det som kommer alltmer Intel tillverkar ju faktiskt en del sådana själv och nu ska ju även AMD satsa hårt på ARM.

Hur stor andel av Intel's försäljning står Apple för idag?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:43
Ursprungligen av keptang:

Hur stor andel av Intel's försäljning står Apple för idag?

Skullle tippa på 15-20% vilket är en hyfsat stor andel. Apple säljer runt 20 miljoner datorer med Intelprocessorer årligen och de köper många premiumprocessorer så de köper säkert processorer av Intel för över 30 miljarder kronor årligen.

Ursprungligen av Gordy:

Skullle tippa på 15-20% vilket är en hyfsat stor andel. Apple säljer runt 20 miljoner datorer med Intelprocessorer årligen och de köper många premiumprocessorer så de köper säkert processorer av Intel för över 30 miljarder kronor årligen.

Ok, Apple har störst maknadsandel i USA, ca. 12%. I resten av världen har jag inte sett några siffror då man inte når upp till top 5/10-placeringar i marknadsandelar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:58
Ursprungligen av keptang:

Ok, Apple har störst maknadsandel i USA, ca. 12%. I resten av världen har jag inte sett några siffror då man inte når upp till top 5/10-placeringar i marknadsandelar.

De macar som säljs direkt genom Applestore syns nog inte i försäljningsstatistiken och som sagt Apple köper väldigt många premiumprocessorer från Intel till skillnad mot många av deras konkurrenter som köper mycket lågprisprocessorer som Celeron och i3 etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:51
Ursprungligen av keptang:

Hur stor andel av Intel's försäljning står Apple för idag?

Mindre än 10%

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:58
Ursprungligen av stile:

Det lär vara mer räknat i pengar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-06 17:34

Det har väl varit lite rykten om processorbyte även tidigare det senaste året/åren? Vet inte vad jag ska tycka om det, men en övergång till en ny arkitektur låter smärtsamt för användarna.
Detta känns mer som just ett rykte och jag hoppas att Apple håller fast vid Intel framöver också.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:22
Ursprungligen av joakimo:

Det har väl varit lite rykten om processorbyte även tidigare det senaste året/åren? Vet inte vad jag ska tycka om det, men en övergång till en ny arkitektur låter smärtsamt för användarna.
Detta känns mer som just ett rykte och jag hoppas att Apple håller fast vid Intel framöver också.

Det ligger mycket i detta Jag tror att Apple vill styra över sin egen framtid och då är det helt rätt att ha mer av egen processorutveckling/tillverkning. Att vara i händerna på Intel är ingen höjdare speciellt eftersom Intel faktiskt aktivt jobbat för att ena PC tillverkarna mot Apple = Ultrabook. Tror inte Apple kommer byta processorer i sina Books och Macs om de inte är säkra på att övergången blir ganska smärtfri.

Det skulle vara mycket trevligt med en liten ARM-baserad bärbar dator med passiv kylning. Visst det kanske inte skulle bli ett prestandamonster men för prestanda har jag en Kraftfull stationär PC.

Med egna processorer tar apple steget fult ut och dumpar allt vad proffsanvändare heter samtidigt som de helt går över till sin nya målgrupp. 30 åriga Stureplansbrats med pappas kreditkort samt bloggande 15-åriga tjejer med rosa skal på macbooken. Är det inte lika bra att göra den i rosa från början? Det blir mindre och mindre dator och mer och mer leksak för rika ungar.
/m

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 13:44
Ursprungligen av martinator:

Med egna processorer tar apple steget fult ut och dumpar allt vad proffsanvändare heter samtidigt som de helt går över till sin nya målgrupp. 30 åriga Stureplansbrats med pappas kreditkort samt bloggande 15-åriga tjejer med rosa skal på macbooken. Är det inte lika bra att göra den i rosa från början? Det blir mindre och mindre dator och mer och mer leksak för rika ungar.
/m

Vem säger att Apple inte kommer tillverka även riktigt kraftfulla processorer? Intel försöker sig ju slå in på ARM's spelhalva och ARM + licenstagarna inkl. Apple satsar nu hårt på att utmana Intel och de har goda förutsättningar att lyckas.

Ursprungligen av Gordy:

Vem säger att Apple inte kommer tillverka även riktigt kraftfulla processorer? Intel försöker sig ju slå in på ARM's spelhalva och ARM + licenstagarna inkl. Apple satsar nu hårt på att utmana Intel och de har goda förutsättningar att lyckas.

Deras nya målgrupper (angivna i mitt tidigare inlägg) har inte behov av kraftfulla datorer.
Återigen så tror jag många missar vad en MacPro är och vad den är tänkt att användas till. Som jag tidigare sagt så finns det människor med andra (arbets-)uppgifter än att skriva mial, lyssna på spotify och slösurfa. Denna grupp är dock väldigt liten och genererar i förhållande till leksaksavdelningen på Apple ganska lite pengar.
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 10:59

Varför tror ni att den nya ARM64-arkitekturen inte kan bli kraftfull och att produkter baserade på denna bara är leksaker?

Jag tror att den kommande ARM64 (kanske inte de första generationerna, men de efterföljande) kommer att bli en farlig konkurrent till Intel. ARM64 kommer att ha en viktig fördel som många efterfrågar:

  • Mycket låg strömförbrukning i förhållande till prestanda

  • Mycket låg värmeutveckling i förhållande till prestanda

När ARM skruvar upp prestandan kommer strömförbrukningen självklart att öka, men genom att man redan ligger mycket bättre till i watt/prestanda, så borgar det för en god framtida utveckling där ARM en dag kommer att ha lägre strömförbrukning och värmeutveckling än Intels dito på samma prestanda… Klart att Intel är nervösa…

Det bästa Intel kan göra är att börja förbereda sig genom att utveckla en helt ny processor arkitektur där x86 inte längre är med och temporärt erbjuda en mjukvaru x86 översättare i stil med Mac OS X "Rosetta" i 2-3 år så att alla program hinner skrivas/kompileras om…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 13:03
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att den kommande ARM64 (kanske inte de första generationerna, men de efterföljande) kommer att bli en farlig konkurrent till Intel. ARM64 kommer att ha en viktig fördel som många efterfrågar:

  • Mycket låg strömförbrukning i förhållande till prestanda

  • Mycket låg värmeutveckling i förhållande till prestanda

...

Jag har ingen egen uppfattning om troligheten att vi får en ARM-baserad Mac.

Men just de punkter du nämner är de största faktorerna som begränsar antalet cores på ett chip. Har du för många cores så blir chipet för varmt. Därför är det enklare att använda den enorma transistorbudgeten på state-of-the-art-chips till feta cachear istället för cores.

Men om man har en kall core kan man ha många.

Om några år kanske vi har en situation där man kan få ett riktigt billigt ARM-chip med fler cores än vad intel klarar att matcha. Detta kan bli intressant för en del tillämpningar.

  • Medlem
  • 2012-11-08 11:49

Ingen mer Boot Camp.

Ursprungligen av Zepto:

Ingen mer Boot Camp.

Microsoft uppges även vara intresserad av ARM, så framtida Windows versioner kommer troligtvis köras i datorer med ARM CPU, så Boot Camp behöver nödvändigtvis inte vara borta… (däremot kan det bli lite mer problematisk att köra äldre version av Windows program…, men det skulle man kunna eventuellt lösa med x86 översättaren som jag skrev i mitt inlägg # 24).

  • Medlem
  • 2012-11-08 12:09
Ursprungligen av The Real Viking:

Microsoft uppges även vara intresserad av ARM, så framtida Windows versioner kommer troligtvis köras i datorer med ARM CPU, så Boot Camp behöver nödvändigtvis inte vara borta… (däremot kan det bli lite mer problematisk att köra äldre version av Windows program…, men det skulle man kunna eventuellt lösa med x86 översättaren som jag skrev i min förra tråd).

Både iPad och Surface är ARM, men iPad kan ändå inte köra Windows för ARM.
Byter Apple till ARM på Mac så lär de se till att man inte kan köra annat än OS X.

Ursprungligen av Zepto:

Både iPad och Surface är ARM, men iPad kan ändå inte köra Windows för ARM.
Byter Apple till ARM på Mac så lär de se till att man inte kan köra annat än OS X.

Sant att iPad inte kan köra Windows för ARM.

Jag tror att Apple har mer att förlora på att stänga in framtida ARM Macar än på iPad, så helt låst tror jag inte det blir med framtida ARM baserade Macar.

Den nuvarande öppenheten har gjort att man har kunnat få Windows folk att köpa Mac och ändå kunna köra program som bara finns i Windows (t.ex. genom Boot Camp eller virtualiseringsprogram såsom Parallels/VMware) - och flera har börjat lämna Windows i Macarna tack vare att flera Windows program som bara fanns i Windows har börja dyka upp som rena Mac versioner (t.ex. AutoCad). Av det skälet tror jag att ARM baserade Macar inte kommer att bli lika inlåsta som iPad.

Att Apple gärna vill går över till ARM har mest med att få bättre kontroll över watt/prestanda än att låsa in datorn i deras marknad. Apples verkliga mål är att ligga riktigt långt framme när det gäller CPU/GPUs watt/prestanda, att datorerna drar mycket mindre ström än konkurrenterna på så vis kunna en dag kunna erbjuda en riktigt snabb ARM MacBook Pro 20 timmar batteridrift medan konkurrenterna kämpar ihärdigt om att nå 15 timmars batteridrift…

  • Medlem
  • 2012-11-08 12:36

Vad man också måste beakta när det gäller ARM är att X86 är mycket mer standardiserad än ARM. Så när Apple har all kontroll så kommer de att göra ännu mer modifieringar som gör att det i praktiken blir komplicerat att köra andra OS. BIOS är inget att hurra över idag, men när det blev populärt så var det en stor sak jämfört med anarkin som rådde innan.

Bevaka tråden