Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkorten i PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Går lite i tankar att köpa mig en G5:a senare i höst, och funderar då lite på vilket grafikkort man ska välja. Som information kan jag meddela att jag inte är någon gamer så jag är inte ute efter det bästa "spel-grafikkortet".

Räcker det då med NVidia kortet eller ska man välja till ett ATI? Det är ju ingen direkt prisskillnad mellan de två billigare korten, men jag skulle istället kunna lägga de pengarna på att få inbyggd blåtand.

Och rent generellt, vad är det egentligen för skillnad mellan korten?

Tacksam för åsikter.

GeForce FX 5200 är ersättaren för GeForce 4MX hos nVidia och presterar sämre än Radeon 9000Pro. På pc i alla fall men samma borde gälla på macen. Jag skulle utan att tveka byta till ett Radeon 9600 för att det är SÅ mycket bättre utan kosta så våldsamt mycket mer.

Håller med. Lägg till 400:- och byt till Radeon 9600 Pro.
Tycker det är underligt att detta kort inte sitter i G5/1,6 som default, när det är så liten prisskillnad.

En del mer specialliserade program kan strula med vissa specifika grafikkort (detta problem var iof vanligare förr). Om du är beroende av ett 100% system och om känner dig osäker, gå in på support-forum eller motsv för de program du använder och sök på grafikortens namn för att se om några problem har rapporterats.

Hur viktigt är det att grafikkortet är tyst/går att byta till tyst kylning? Moderna grafikort kan låta en hel del....

För spel skulle jag välja ATI-kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 00:34

Ska vi hoppas på att Apple skärper sig och fixar bättre drivrutiner till korten som kommer med deras datorer?

Kommer nVidia eller ATI någonsin göra drivrutiner så man kan köra Diablo 2 måttligt bra med sin dator?

Att en dubbel 1.25ghz G4 max får 25fps och går ner till -15 fps då monster kommer på skärmen är ett skämt.

  • Medlem
  • 2003-07-16 12:31

Det där är inte Apples fel. På PC-versionen har jag kört spelet på en 1,2G Athlon med 384 Mb DDR minne och ett GeForce3-kort. Med den hårdvaran SKA Diablo2 ligga på stadigt 70fps i alla upplösningar tom 1280*1024. Dessutom går väl det bara i 800*600 har jag för mig. Men Blizzard har supit och det spelet verkar alltid gå att hacka, oavsett vilken hårdvara man har.

Jämför: Diablo 1 har sämre grafik än 2:an, men inte otroligt mycket sämre. Borde inte kräva mer än motsvarande en faktor 4, när man kör den "platta" grafiken och en faktor 6 när man kör den "3D-aktiga", men nej. För att det ska funka hyffsat behövs en faktor 9 på CPUn, en faktor 8-16 på minnet och förmodligen en faktor 1000 på grefiken (kan inte nog om antika grafikkorts prestanda för att kunna göra en generell jämförelse).

Synd, för det är ett coolt spel.

/hpe

1
Bevaka tråden