Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om skeumorfism?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket snack om Forstalls avgång på den senaste tiden och vad det kommer att betyda för Apple. Mer eller mindre skeumorfism? Vem designar vad? osv osv...

Men vad tycker vi här i forumet egentligen om skeumorfism rent generellt? Både på webben, iOS och Mac OS.

Släpp lös tankarna och säg DIN mening!

Det är avskyvärt, helt enkelt.

Saknar uppfattning i frågan. Har i grund och botten inget alls emot hur kalendern och adressboken ser ut i OS X. Det ser snyggt och hemtrevligt ut, tycker jag. Om det är gjort att likna en riktig inbunden bok eller inte spelar inte någon roll för mig.

Bort med skiten. En riktig bok är en riktig bok, ett datorprogram är ett datorprogram.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-05 17:50

Det är vedervärdigt.

Jag tycker det är hemskt och nu ska jag ringa Ive och berätta det. Sedan kommer han att göra så allt blir fint och bra igen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 18:16

Skeuomorfism är ofta att föredra framför alternativet men ibland ser det ju inte så roligt ut. De som helt dömmer ut skeuomorfism vet nog inte vad det är. Skeuomorfism är en stor anledning till Macens iPhones och iPads etc. framgångar så att helt frångå SM vore vansinne av Apple

Ursprungligen av Gordy:

Skeuomorfism är ofta att föredra framför alternativet men ibland ser det ju inte så roligt ut. De som helt dömmer ut skeuomorfism vet nog inte vad det är. Skeuomorfism är en stor anledning till Macens iPhones och iPads etc. framgångar så att helt frångå SM vore vansinne av Apple

Personer som inte gillar det tänker nog på t.ex. Game Center, kalender, adressbok i Apples fall, vilket jag antar folk i denna tråd kopplar det till.

Den som tycker att Game Center ser bra ut, ja...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 18:31
Ursprungligen av keptang:

Personer som inte gillar det tänker nog på t.ex. Game Center, kalender, adressbok i Apples fall, vilket jag antar folk i denna tråd kopplar det till.

Den som tycker att Game Center ser bra ut, ja...

Den duger nog för målgruppen.
Du skrev att du tyckte skeuomorfism var avskyvärt men den åsikten kan du väl knappast basera bara på de exemplen? Skeumorfism är ju så mycket mer och som sagt utan det så tror jag Apples produkters dragningsskraft och framgångar skulle varit betydligt mindre.

Ursprungligen av Gordy:

Den duger nog för målgruppen.
Du skrev att du tyckte skeuomorfism var avskyvärt men den åsikten kan du väl knappast basera bara på de exemplen? Skeumorfism är ju så mycket mer och som sagt utan det så tror jag Apples produkters dragningsskraft och framgångar skulle varit betydligt mindre.

Som jag skrev så menade jag hur Apple använt det i vissa appar, eller var Forstall ansvarig för något annat än mjukvara?

Det första jag tänker på kring detta är Apples läder/roulette-designs.

Kanske TS menar något annat, diskutera det isåfall. Ge din åsikt.
Vilken är målgruppen som gillar designen i Game Center?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 19:38
Ursprungligen av keptang:

Kanske TS menar något annat, diskutera det isåfall. Ge din åsikt.

Kanske ? TS skrev ju så här "Men vad tycker vi här i forumet egentligen om skeumorfism rent generellt? Både på webben, iOS och Mac OS."

Varpå du skrev "Det är avskyvärt, helt enkelt."

Men så enkelt är det ju inte.

Ursprungligen av keptang:

Vilken är målgruppen som gillar designen i Game Center?

Troligen de som spelar mycket och är vana vid den typen av design från spelautomater och andra spel.

Ursprungligen av Gordy:

Kanske ? TS skrev ju så här "Men vad tycker vi här i forumet egentligen om skeumorfism rent generellt? Både på webben, iOS och Mac OS."

Varpå du skrev "Det är avskyvärt, helt enkelt."

Men så enkelt är det ju inte.

Troligen de som spelar mycket och är vana vid den typen av design från spelautomater och andra spel.

Vad är din åsikt i frågan?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 19:52
Ursprungligen av keptang:

Vad är din åsikt i frågan?

'Som jag skrev ovan det är ofta att föredra. Bland annat för att det är enklare att förstå programmets funktioner och det blir ofta snyggare, minimalism är ok i vissa sammanhang men blir ofta rätt tråkigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-05 18:31

Jag har numera vant mig vid kalendern och anteckningar. Kontakter använder jag ytterst sällan. GameCenter har jag aldrig startat upp.

Eftersom jag är van numera, så behöver de inte gå tillbaka till den gamla kalendern, som också var mycket tråkig. Skall något nytt lanseras så måste det vara en mycket stor förbättring av användargränssnitt för att jag skall se det som nödvändigt.

Som med allting annat - ibland bra - ibland sämre. Jag håller mest med PMarriot

Hittills verkar det vara mest motstånd mot skeumorfism (hädanefter SM). Intressant.

Personligen är jag stark motståndare till allt vad SM är. Det blir bara konstigt, krystat, fult och allt som oftast opraktiskt. Game Center är väl det bästa exemplet på avskyvärd SM. Men nog tycker jag att iCal och Adressboken i MacOS är ganska vedervärdiga också.

Historiskt sett har ju Microsoft lett ligan över hemska användargränssnitt. Men nu på slutet har jag märkt att jag sitter och beundrar den rena, snygga och praktiska användarupplevelsen som ibland kan skymtas på Android och Windows Phone.

Det är något osunt att sitta och efterlikna den analoga världens motsvarigheter i den digitala världen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 20:02
Ursprungligen av iTiger:

Det är något osunt att sitta och efterlikna den analoga världens motsvarigheter i den digitala världen.

Snarare så är det väl rätt sunt att människan bygger digitala gränssnitt delvis på grunder från tidigare tekniker och erfarenheter? Skeuomorfism är ett sätt att föra traditioner vidare och är dessutom oftast varmare och mjukare än minimalistiska gränssnitt.

Ursprungligen av Gordy:

Snarare så är det väl rätt sunt att människan bygger digitala gränssnitt delvis på grunder från tidigare tekniker och erfarenheter? Skeuomorfism är ett sätt att föra traditioner vidare och är dessutom oftast varmare och mjukare än minimalistiska gränssnitt.

Mmm... det är klart att en del visuell återkoppling till det analoga kan vara på sin plats. I vissa situationer kanske det till och med är att föredra. Jag är absolut inte absolutist i frågan. Det finns gråzoner.

Men jag nog inte dra mig till minnes ett enda exempel där SM gjort användarupplevelsen bättre... hmmm... (tänker ännu hårdare)... Nej. Jag kan inte komma på ett enda exempel. Hjälp mig gärna här att överkomma SM-aversionen jag har.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 20:26
Ursprungligen av iTiger:

Mmm... det är klart att en del visuell återkoppling till det analoga kan vara på sin plats. I vissa situationer kanske det till och med är att föredra. Jag är absolut inte absolutist i frågan. Det finns gråzoner.

Men jag nog inte dra mig till minnes ett enda exempel där SM gjort användarupplevelsen bättre... hmmm... (tänker ännu hårdare)... Nej. Jag kan inte komma på ett enda exempel. Hjälp mig gärna här att överkomma SM-aversionen jag har.

Finns hur många exempel som helst de flesta grafik och musikprogram t.e.x.

Här är några exempel från "fienden" som tilltalar mig:

Nya outlook på webben:

Lite från nya Nokia Lumia:
http://msftkitchen.com/img/windows-phone-8-nokia-lumia-prototypes-th.png
(Ursäkta... men det gick av någon anledning inte att ladda upp bilden)

Lite från Android:
http://i.imgur.com/anZhq.png

Snyggt och prydligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-05 20:20
Ursprungligen av iTiger:

Här är några exempel från "fienden" som tilltalar mig:

Nya outlook på webben:
[ATTACH="CONFIG"]36222[/ATTACH]

Lite från nya Nokia Lumia:
http://msftkitchen.com/img/windows-phone-8-nokia-lumia-prototypes-th.png
(Ursäkta... men det gick av någon anledning inte att ladda upp bilden)

Lite från Android:
http://i.imgur.com/anZhq.png

Snyggt och prydligt.

Knappast några lysande exempel speciellt inte eftersom du säger dig vara motståndare till allt vad Skeuomorfism är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-05 22:08

Visserligen gillar jag själv oftast tråkiga, avskalade, gråa interface. Där färg används för att kommunicera något, inte för att vara grällt.

Men jag hatar inte SM som princip som en del här verkar göra. Om ett program ofta används på ett sådant sätt att det "tar över" hela datorn (t.ex. i fullskärmsmode) så kan det vara en fördel att den har en egen "look" som skiljer sig från andra program.

T.ex. många spel. De flesta program för att skapa musik. Dessa program har använt SM sedan länge och jag tror att det ofta är till en fördel. För många år sedan provade jag en mjukvarusynt som hade vanliga standard GUI-kontroller för olika parametrar. Det såg inte kul ut!

Program som har ett litet fönster som delar skärm med andra program på en dator (adressbok, kalender, etc) vill jag helst att de följer standard GUI. Annars blir helheten gräll och rörig.

Program på en iPhone som ju är fullskärm har jag mer överseende om de använder SM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-05 22:25

Pianotangenterna i Garageband är fet skeumorfism.

Kan någon av er som tycker att SM är avskyvärt kolla in Apples senaste reklamfilm och förklara hur Garageband kan förbättras genom att ta bort SM och ersätta det med ett traditionellt GUI?

Apple - iPad mini - TV Ad - Piano - YouTube

Utan skeumorfism ingen Mac / Mac OS - eller hur?
Folklore.org: Macintosh Stories: Desk Ornaments

Och då jag letade efter bilden ovan stötte jag på den här:
Off the screen and onto your desk: Mac OS X Calculator app done in atoms, not bits | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Snacka om att cirkeln är sluten...

Sedan undrar jag vad folk har för böjelser här på 99mac - ett himla snack om SM hit och dit:
"… ett enda exempel där SM gjort användarupplevelsen bättre …"
"… Men jag hatar inte SM som princip …"
"… Hjälp mig gärna här att överkomma SM-aversionen jag har… "

Jag menar, vad har Svenska Mästerskap att göra med datorns operativsystem egentligen? Och vilken sport är det frågan om?

Vår slutsats hittills skulle kunna vara att skeumorfism har sin plats i vissa situationer, men att Apple får vara vaksamma så att det inte går överstyr. Ibland har det sin givna plats (ex Garageband) och ibland blir det helt fel (iCal och Adressboken i OSX).

Johan: Tack för länkarna! Intressant läsning

Det funkar ibland. I iOS (iPad) tycker jag att både Calendar och Address Book ser helt okej ut. I OS X ser det inte bra ut alls.

  • Medlem
  • 2012-11-07 14:49

Skeumorfism är bra när det är snyggt. När det är fult blir det dåligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 18:37

Det gäller ju för all design...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-07 18:53

Men i fallet med bland annat kalendern och adressboken har de förstört de tidigare fina fönstren som passade in i UI´t utan någon som helst nytta, bara förstörelse. Lika nödvändigt som klotter på en fin byggnad.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-07 20:35
Ursprungligen av joakimo:

Men i fallet med bland annat kalendern och adressboken har de förstört de tidigare fina fönstren som passade in i UI´t utan någon som helst nytta, bara förstörelse. Lika nödvändigt som klotter på en fin byggnad.

Jag håller med. Kontakter i OSX har t.ex. blivit mycket sämre än tidigare. Jag kan tipsa om Cobook som alternativ, den är dessutom gratis.

Tittar man på miniräknarappar så tycker jag att det är ett slående exempel för hur Skeumorfism har hämmat utvecklingen i 30år. En dator är ju en fantastisk räknemaskin och ändå väljer Apple m.fl. att tillvarata miniräknarens svagheter.

Bevaka tråden