Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Microsoft lägger ner Messenger

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-05 20:04

Fråga kolon. Hur förhåller sig Messenger till Lync? Kommer sig av att jag fått intrycket av att Lync ersatt just Messenger för IM, närvaro, audio och video.

Tyvärr så envisas mängden att finnas bara tillgängliga på Fejan

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-06 09:35
Ursprungligen av madeinswe_91:

Tyvärr så envisas mängden att finnas bara tillgängliga på Fejan

Ja, det är ju det som är problemet. Vill jag chatta så är det via ett dedikerat program som är ändamålsenligt, inte via någon hemsida som fläker upp både reklam och annat oväsentligt, onödig skärmyta, m.m. m.m. ....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-11-06 10:52
Ursprungligen av mattem:

Ja, det är ju det som är problemet. Vill jag chatta så är det via ett dedikerat program som är ändamålsenligt, inte via någon hemsida som fläker upp både reklam och annat oväsentligt, onödig skärmyta, m.m. m.m. ....

How to Setup Messages + Facebook Chat in OS X Lion [Quicktip]
Har provat det tidigare och det fungerade helt ok.
Notera: Detta gäller givetvis bara om man har ett FB-konto, har man inte det så hjälper detta.

Microsoft bekräftar nu att Windows Live Messenger läggs ned till förmån för Skype:
Microsoft confirms Windows Live Messenger retirement in favor of Skype | The Verge

Lite tråkigt kan jag tycka, men utgår från att Microsoft flyttar över alla bra funktioner från Live Messenger till Skype. En rejäl uppdatering inom ett halvår lär komma.

Ursprungligen av Chaosstar:

Lite tråkigt kan jag tycka, men utgår från att Microsoft flyttar över alla bra funktioner från Live Messenger till Skype. En rejäl uppdatering inom ett halvår lär komma.

Vilka funktioner anser du behöver flyttas över som inte redan finns? Kan inte se att Live messenger har något övertag alls.

Ursprungligen av maskh:

Vilka funktioner anser du behöver flyttas över som inte redan finns? Kan inte se att Live messenger har något övertag alls.

Utseendet och själva chatten är ju helt överlägset (i alla fall om man tar bort reklamen, men det gör man ju).
Funkar riktiga offline meddelanden i senaste Skype?

Ursprungligen av Chaosstar:

Utseendet och själva chatten är ju helt överlägset (i alla fall om man tar bort reklamen, men det gör man ju).
Funkar riktiga offline meddelanden i senaste Skype?

För mig så är utseendet i Live Messenger plottrigt och oerhört omständigt. Även om Skype för Mac blev något sämre i och med att de släppte det senaste utseendet på klienten så tycker jag ändå att det utan tvekan är enklare och renare och därmed mer funktionellt.

Nej, "riktiga" offline-meddelanden fungerar fortfarande inte i Skype. Personligen tycker jag att den funktionen är överskattad. Om jag skickar ett meddelande till en vän som är offline så kommer jag ändå inte att se svaret han skickar när jag själv inte är online. Det kommer ändå krävas att vi är uppkopplade samtidigt för att vi ska kunna ha en vettig konversation.

Jag hoppas att Microsoft öppnar Skype för fyra samtal samtidigt utan att man behöver betala för tjänsten. Fler än fyra samtal samtidigt kan fortfarande vara en betaltjänst.

MS lär fixa riktiga offline-meddelanden i Skype vilket som. Rätt många som gillar den funktionen.
Och andra sidan så har väll MSN-chattandet nästan uteslutande gått över till Facebook-messenger nuförtiden.
Att lägga ner Widnos Live Messenger och satsa stort på Skype är nog vettigt på lång sikt. Men Microsoft måste lyssna på WLM-användarna och göra dem till lags också i nästa version av Skype om de inte ska fly helt till Facebook-messenger.

Ursprungligen av Chaosstar:

MS lär fixa riktiga offline-meddelanden i Skype vilket som. Rätt många som gillar den funktionen.
Och andra sidan så har väll MSN-chattandet nästan uteslutande gått över till Facebook-messenger nuförtiden.
Att lägga ner Widnos Live Messenger och satsa stort på Skype är nog vettigt på lång sikt. Men Microsoft måste lyssna på WLM-användarna och göra dem till lags också i nästa version av Skype om de inte ska fly helt till Facebook-messenger.

Det lär också vara väldigt många som inte saknar eller känner ett behov av den funktionen. Jag tror inte att användarna lämnar Skype till fördel för Facebook-messenger bara för att funktionen kanske inte läggs till. Skype är fortfarande bättre mer och funktionellt när det kommer till videosamtal, både med en och flera personer.

Nej jag tror inte heller att nån lämnar Skype till förmån för FBM, men det kanske finns de som väljer att inte börja börja använda Skype istället för WLM då det beger sig. FBM är vinnaren.

Nu då Microsoft officiellt har sagt att Windows Live Messenger stängs ner den 15 mars så har jag börjat köra Skype med mitt WLM-konto. Tidigare har jag bara använt Skype till konferenser och liknande, inte till vanligt chattande i så stor utsträckning.

Så här är mina tankar och frågor…

Jag stör mig något fruktansvärt på att inte riktiga offline-meddelanden fungerar och utseendet är jag inte helt bekväm med än heller. Jag stör mig också på att Skype inte har funktionen att jag får meddelande då jag får mail som i WLM.

Och så lite frågor

1. Hur slår jag ihop Skype och WLM-konton om jag inte fick förfrågan i början?

2. När jag loggar in med mitt WLM-konto så är alla kontakter jag tidigare har blockat (men inte tagit bort) plötsligt synliga (jag får dessutom meddelanden om de loggar in osv). Hur blockar jag folk i Skype, jag gillar att visa mig offline för vissa användare ibland eller alltid. Men jag vill se dem ändå som vanligt och kunna skicka meddelanden till dem. Dvs precis som det är i WLM idag.

3. Hur får jag så att Skype aldrig kommer ihåg mitt användarnamn, jag vill inte hålla på att radera manuellt i någon mapp om jag loggar in på någon annans dator.

4. Hur bjuder jag in någon att visa webcam om jag själv inte har webcam eller stängt av den?

5. Sen förutom ”Messenger plus for Skype”, finns det några andra Skype plugins som ger extra funktioner eller liknande? Hur får jag t.ex. möjlighet att ha flera Skype igång samtidigt eller möjlighet att dölja Skype med kortkommando?

För att slå ihop konton så loggar man ur och därefter finns alternativet vid inloggningsrutan.

Ursprungligen av illerG:

För att slå ihop konton så loggar man ur och därefter finns alternativet vid inloggningsrutan.

Inte hos mig, jätte konstigt jag vet. Men borde man inte kunna göra det på annat sätt?

1
Bevaka tråden