Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro laddar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 18:32

Jag har en Macbook pro inköpt juni 2010. Allt funkar utmärkt utom följande:

Datorn vill inte ladda ordentligt samtidigt som man använder den. När jag sätter i laddaren så lyser det grönt, den laddar en stund men så fort man börjar använda datorn så slutar den ladda. Det enda som funkar att göra då är att dra ur laddaren, sätta iden igen och låta den stå och ladda medans den står orörd.

Jag har dock märkt att den går att använda med laddaren i om datorn redan har hunnit bli fulladdad eller nästan fulladdad.
Det går också bra sätta den på laddning och sätta igång en film i TV:n via datorn och ladda den samtidigt, OM man släcker ner ljuset helt på skärmen och tangentbordet. Det verkar med andra ord som att den går att använda lite grann men när det är flera energikrävande saker igång så vill den inte mer och slutar därför ladda.

Den har varit på detta sätt länge nu, började ett halvår efter inköp. Har inte orkat ta tag i det då jag tyckt att det funkade bra ändå, dvs vi laddar datorn fullt, använder den med eller utan laddare och ser till så att den sätts på laddning när den är urladdad igen. Men när den dog medan jag kollade på en film i datorn idag så fick jag nog.

Någon som varit med om liknande? Någon som har något tips på vad man kan testa?

PS. jag testade precis att resetta SMC och det funkade inte.

Tacksam för svar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-04 09:47

Testa med en annan laddare om du har tillgång till någon kompis. Det är ganska ofta de ger sej, switchade aggregat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-05 10:10

Det har jag testat en massa gånger. Oavsett laddare så är det samma sak. Det har alltså inte med laddaren att göra! :/

Verkar inte som att någon vet vad det kan vara, eller varit med om samma sak?

  • Medlem
  • 2012-11-05 19:14

En nyfiken fråga bara: Varför lämnade du inte in datorn när du upptäckte felet? Nu är det ju för sent... (Vet vad du har svarat, men varför inte ta tag i problemet på en gång? Är det nu något fel på tex DC-in på logikkortet är det bara att kasta datorn, hade du haft garanti hade det varit lugnt att byta)

  • Medlem
  • Boden
  • 2012-11-05 20:08

Om du har timemachine så testa formatera datorn och se om du har samma problem med en helt blåst dator. Återställ sen från timemachine backup. Kan kanske vara något som inte lirar riktigt som det ska och därför tar upp all kraft när datorn används.

Nu har jag ingen aning om hur laddningen funkar, men det är ju värt att testa om du har en timme till övers

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 10:34

Borde såklart fixat med det på en gång, men det blev helt enkelt inte av förrens garantin redan hade gått ut. Eller om det var så att det garantin inte gällde på just det felet. Minns iaf att jag var inne med datorn och jag hade behövt betala massa pengar för att fixa det..

Omformattering av datorn låter som en bra idé. Det kan väl datorn må bra av oavsett? har aldrig gjort det med en Mac dock. Vad är en timemachine?

Om inte omformateringen fungerar så borde det vara I/O-kortet som gett upp. Enkelt att byta och kostar inte jättemycket på Ebay eller från Kina.

1
Bevaka tråden