Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scott Forstalls uppgång och fall

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adrian, du får lära dig att man kan skriva "han" istället för Forstall hela tiden

Ursprungligen av PeeMaN:

Adrian, du får lära dig att man kan skriva "han" istället för Forstall hela tiden

Eller så ser man att artikeln faktiskt är korrekt skriven. Och vem som faktiskt har skrivit den.
Red: Misstag av mig, kritiken är ju riktad rätt iaf.

Senast redigerat 2012-11-03 14:19
Ursprungligen av maskh:

Eller så ser man att artikeln faktiskt är korrekt skriven. Och vem som faktiskt har skrivit den...

Öhh?
För mig stå det: "Skrivet av Adrian B" iallafall?

Ursprungligen av PeeMaN:

Öhh?
För mig stå det: "Skrivet av Adrian B" iallafall?

Vet du, jag måste ha läst jävligt tokigt för det står faktiskt så. Ber om ursäkt

Ursprungligen av PeeMaN:

Adrian, du får lära dig att man kan skriva "han" istället för Forstall hela tiden

Jag ska tänka på det (det var några ställen där jag ville vara säker på att "han" inte misstogs för t.ex. Jobs eller Mansfield i vissa stycken, så jag körde nog på med Forstall av bara farten nästan hela tiden).

Och ja, det är jag som skrivit artikeln

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 13:36

Intressant artikel!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-03 13:55

At avpollettera en sådan som Forstall kan visa sig vara ett stort misstag för Apple. Apples framgångar har ju inte bara kommit av att jasägare myst fram produkter och idéer. Forstalls trackrecord är formidabelt och han borde nog ha blivit Apples CEO istället för Cook som visserligen är en mycket duktig säljare och logistiker men verkar sakna den glöd för Apple och dess produkter/tekniker som Forstall otvivelaktligen besitter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 14:20
Ursprungligen av Gordy:

At avpollettera en sådan som Forstall kan visa sig vara ett stort misstag för Apple. Apples framgångar har ju inte bara kommit av att jasägare myst fram produkter och idéer. Forstalls trackrecord är formidabelt och han borde nog ha blivit Apples CEO istället för Cook som visserligen är en mycket duktig säljare och logistiker men verkar sakna den glöd för Apple och dess produkter/tekniker som Forstall otvivelaktligen besitter.

Jag håller med om att man inte kan ha en massa jasägare, det behövs personer som Jobs och Forstall för att nå framgång och Scotts resultat är som du skriver formidabelt. Forstall var en mini Jobs och oerhört kompetent och viktig för Apple. Frågan är dock hur det gått om Forstall fått ta över istället för Cook samtidigt Mansfields, Ives m.fl. lämnat Apple.

Edit: Bra artikel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-03 14:29
Ursprungligen av stile:

Jag håller med om att man inte kan ha en massa jasägare, det behövs personer som Jobs och Forstall för att nå framgång och Scotts resultat är som du skriver formidabelt. Forstall var en mini Jobs och oerhört kompetent och viktig för Apple. Frågan är dock hur det gått om Forstall fått ta över istället för Cook samtidigt Mansfields, Ives m.fl. lämnat Apple.

Mansfield skulle väl ändå sluta och Ive skulle nog inte vara svår att ersätta, pretentiösa duktiga designers (som ändå mest lånar sina idéer från andra) finns det 17 på dussinet.

Ursprungligen av Gordy:

Mansfield skulle väl ändå sluta och Ive skulle nog inte vara svår att ersätta, pretentiösa duktiga designers (som ändå mest lånar sina idéer från andra) finns det 17 på dussinet.

Med största sannolikhet ville Mansfield bara sluta p g a Forstall. När det var klart att Forstall skulle gå valde Mansfield att stanna. Och att säga att det inte vore svårt att ersätta Ive är bara löjligt och säger mer om dig än Ive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 14:35
Ursprungligen av Gordy:

Mansfield skulle väl ändå sluta och Ive skulle nog inte vara svår att ersätta, pretentiösa duktiga designers (som ändå mest lånar sina idéer från andra) finns det 17 på dussinet.

Att Ive är en i mängden av designers som man ersätter i en handvändning tror jag inte. Då hade Apple haft fler konkurrenter som gjort bättre prylar (när det gäller design) men fortfarande är det få som kommer upp i Apples nivå.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-03 14:47
Ursprungligen av stile:

Att Ive är en i mängden av designers som man ersätter i en handvändning tror jag inte. Då hade Apple haft fler konkurrenter som gjort bättre prylar (när det gäller design) men fortfarande är det få som kommer upp i Apples nivå.

Nu är det ju inte bara Ive som ligger bakom Apples produkters design även om det är han som får äran.Apple har ju mängder av andra duktiga designers anställda en del som jobbat väldigt länge där så länge att de t.o.m. jobbat på Powerbookdesignen som lagt grunden till hur de flesta av Apples datorer ser ut i dag.
Sen var nog Jobs mer drivande än Ive själv när det gäller mycket av Apples produkters design.
HP, ASUS, Samsung, Sony, Lenovo med fler har idag ( i Sonys fall sedan lång tid tillbaka) väldigt snygga och välbyggda datorer etc. i sina sortiment så att Ive skulle vara svår att ersätta tror jag inte. Däremot är en sådan som Forstall mer svårersatt.

Jag tror absolut Forstall varit bra för Apple, precis som Jobs kunde vara en skitstövel och ändå vara bra för Apple. Men jag tror också inre strider och konflikter kan vara förödande för ett företag om det får pågå under en lång tid. Så det måste vara en balansgång och en viss harmoni i ledningen. För mycket harmoni och enbart ja-sägare är ingen väg att gå heller, men förhoppningsvis är Apple inte i det lägret bara för Forstall är borta.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror absolut Forstall varit bra för Apple, precis som Jobs kunde vara en skitstövel och ändå vara bra för Apple. Men jag tror också inre strider och konflikter kan vara förödande för ett företag om det får pågå under en lång tid. Så det måste vara en balansgång och en viss harmoni i ledningen. För mycket harmoni och enbart ja-sägare är ingen väg att gå heller, men förhoppningsvis är Apple inte i det lägret bara för Forstall är borta.

Ptja, de sparkade ju en "jobbig" kille från Apple där 1985... Gick "sådär" bra för företaget den gången

Ursprungligen av PeeMaN:

Ptja, de sparkade ju en "jobbig" kille från Apple där 1985... Gick "sådär" bra för företaget den gången

Som tur är har vi bättre folk kvar vid rodret den här gången

Mycket intressant artikel Adrian.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-03 23:17

Ives design handlar om mer än bara ytan. Det är lätt att tro att han bara härmar gamla Braun. Men vore det så enkelt hade fler företag kommit ifatt Apple. Ives är en jävel på helheten. Från hur produkten ser ut inuti, hur den ska tillverkas, och hur materialet känns i handen osv. Ytlig design är Samsung. Kvalitetskänslan mellan Samsung och Apples produkter är skillnaden mellan vanliga designer och Ive.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-04 00:09
Ursprungligen av ibish:

Ives design handlar om mer än bara ytan. Det är lätt att tro att han bara härmar gamla Braun.

Ja det är det verkligen eftersom han gjort det till stor del och även Brauns design handlade självklart inte bara om ytan.

Ursprungligen av ibish:

Men vore det så enkelt hade fler företag kommit ifatt Apple. Ives är en jävel på helheten. Från hur produkten ser ut inuti, hur den ska tillverkas, och hur materialet känns i handen osv. Ytlig design är Samsung. Kvalitetskänslan mellan Samsung och Apples produkter är skillnaden mellan vanliga designer och Ive.

Du hyllar Ive lite väl oreserverat skillnaden mellan Apples produkter och dess konkurrenters ligger väl mest i att Apple tillverkar en majoritet av sina produkter i Aluminum och glas och det valet ligger nog Jobs mer bakom än Ive.
Tycker själv Ive är duktig men han verkar vara en sådan som ofta låter design gå före funktion. Att låta tunnhet gå före adekvat kylning och tokpolerad utsida gå framför tålighet t.e.x. är egentligen inte så lyckat.
Samsung har en hel del produkter som är lika välbyggda och faktiskt snyggare än Apples på utsidan. De senaste iPhonedesignerna har ju faktiskt inte varit särskilt snygga utan mest sett ut som något Nokia gjort för 5 år sedan.

Apples största styrka ligger i operativsystemen och de är Forstall till stor del ansvarig för.

  • Medlem
  • 2012-11-04 10:19
Ursprungligen av Gordy:

Apples största styrka ligger i operativsystemen och de är Forstall till stor del ansvarig för.

Apples styrka är att de har fokuserat på att bygga snygga och användbara användargränssnitt som tilltalar en stor del av konsumenterna. Dock har det som nackdel att features som saknar konsumentvänliga komponenter i GUIt ofta prioriteras ner. Det finns problem i både iOS och OS X som gör det direkt olämpligt för vissa användningsområden. Bland annat ett riktigt filsystem och virtualisering; saker som var acceptabelt att sakna under 80- och 90-talet, men knappast för ett modernt OS på 2010-talet. Till skillnad från Steve Jobs har Tim Cook i alla fall till viss del erkänt att detta är områden där Apple brister, och chansen att de åtgärdas är lite större nu när han börjar ta över Apple på allvar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-04 10:00

Det är tur att vi har olika tycke och smak.

Riktigt bra och välskriven artikel Adrian! Intressant läsning, mer av detta slag!

1
Bevaka tråden