Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckas inte kopiera filer till extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-11-02 23:28

Hej,
Försöker kopiera musik från min MAC OS 10.8.2 Mtn Lion till en extern HD WD My Passport som sedan tidigare enbart har musik från Windows 7-dators iTunesbibliotek.

Jag har lyckats kopiera musikfiler FRÅN denna externa HD till min Mac, men då jag försöker kopiera musiken jag tidigare haft på min Mac TILL externa hårddisken går det ej. I informationsfönstret till hårddisken står det i Finder under "Delning och behörigheter" "Du kan bara läsa".

Vad är fel? Inställningar på hårddisken vi inte vet om?

Din hårddisk är förmodligen NTFS-formatterad och du kan därför inte skriva på den i Mac Os X.
Det finns dock mjukvara som fixat det där, googla lite så hittar du säkert.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-11-03 08:06

problemet är att den har en hel del musik på sig redan från en windowsdator. kan man formattera bara en del av den i lämpligt filsystem (namn på detta?)

Ursprungligen av GGurk:

problemet är att den har en hel del musik på sig redan från en windowsdator. kan man formattera bara en del av den i lämpligt filsystem (namn på detta?)

Nej, du måste tyvärr blåsa om hela disken när det är NTFS, såvitt jag vet.
HFS+ heter det vanligaste filsystemet som används i Mac OS X.

Ursprungligen av GGurk:

problemet är att den har en hel del musik på sig redan från en windowsdator. kan man formattera bara en del av den i lämpligt filsystem (namn på detta?)

Kopiera över det till Macen först - disken går fint läsa även om dem är NTFS.

Formatera den sedan antingen som FAT om du vill kunna läsa/skriva på både Mac/pc.

Bra att Goflorp förtydligade där!P
Pass på för att köra FAT-formattering bara. Du kan nämligen inte kopiera filer större än typ 4GB till en disk formatterad i detta format.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-11-03 11:24

Har du en windowsdator kan du krympa primära partitionen och sedan skapa en ny HFS+-partition med din Mac.

OS X och Windows 7 kan skapa ExFAT partitioner. Utan 4GB begränsningen.

Detta fungerar mellan Windows 7 (Ej XP, men troligtvis Win 8) och OS X 10.6.+

1
Bevaka tråden