Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extrahera clip source tags från realfil (.rm) med Applescript.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 23:48

Jag har skrivit ett enkelt skript som hämtar hem ett radioprogram i rm-format. Skriptet daterar filen genom att döpa den till "KX june 21st.rm" t. ex. (programmet heter klartext).

Datumet är helt enkelt det datum när scriptet körs.

Nu är det så att jag gärna vill ha datumet till det datum då programmet sändes, inte det när jag låter skriptet hämta filen.

Datumet finns i filen som source tag, och går att läsa genom att välja Clip Source i Viewmenyn i RealOne Player. Då skickas informationen och läggs in i webbsida på Reals server.

Dessutom går det att öppna rm-filen som en textfil i Textredigerare. I denna kan jag ju söka upp datumet, men jag undrar huruvida det finns något elegantare sätt att extrahera informationen, som ju har ett format?

Jag är helfärsk på Applescript, och har ingen aning om hur Reals format fungerar.:confused:

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 18:21

Är det ingen som har en aning?:(

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 18:56

Jag kollade i Realplayer's Applescript (AS) Dictionary och det verkar inte finnas ngt kommando där som hämtar informationen du vill ha.

Återstår att göra det med ett text-baserat applescript. Hur ser filen ut när du öppnar den. Följer den ett visst format där datumet är? Klistra gärna in hur det ser ut i textfilen här så skall det nog gå att ordna ett script som hämtar sändningsdatumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 23:09

Tack,

problemet är att Apple Script, eller kanske Textredigeraren har problem med texten.

Dessutom går det inte att visa upp texten på 99mac.

Jag måste sova nu, skall upp tidigt imorgon. Men återkommer inom kort

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 22:41

Utan att ha programmerat på mycket länge har jag försökt söka igenom en textfil (ok, ingen vanlig textfil;) )

Textfilen heter KX, och finns här

Följande lilla skript ger resultatet 67!

set dokumentVar to "OS X:users:ylan:desktop:kx" as alias --filplats

tell application "TextEdit"
	
	open dokumentVar
	
	set listVar to every word of text of front document
	
	set listlength to number of items of listVar
	
end tell

display dialog (listlength)

Alltså listVar skall bli en lista över alla ord i texten. Det jag vill komma åt finns inte i listan. Antar att texten blir svårhanterlig med all nonsens.

finns det något tips?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 08:49

Jag har kollat hos Real, och det verkar som att mitt lilla problem går att lösa, men då får jag lära mig att programmera Java:rolleyes:

Tja, det är väl bara att köpa sig en bok i ämnet:)

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2003-08-05 12:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Tja, det är väl bara att köpa sig en bok i ämnet:)

Vänligen, Ylan

Är du kostnadsmedveten går du in på www.bruceeckel.com och laddar ner hans bok "Thinking in Java" alldeles gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 13:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Är du kostnadsmedveten går du in på www.bruceeckel.com och laddar ner hans bok "Thinking in Java" alldeles gratis.

Tackar allra ödmjukast för tipset!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden