Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur köpa 10.6 eller nyare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 17:43

P.g.a att jag är helt okunnig och även lite språkförbistring så har jag lyckats klanta till det för en kompis med bristfällig engelska och svenska.

Han ville dels uppdatera till 10.6 nånting, dels ha Windows xp på sin mac, är en mac från 2009 med datorn i skärmen.

Efter att försökt installera xp utan att den ville boota på nått Os kom jag på att jag fick ta bort all partsioner och bara ha en, då kunde jag installera Win XP. Så han gamla mac os rök med andra ord.

Hur går jag vidare nu? Nån Orginalskiva för macen finns inte, fick tydligen inte med nån när han köpte. Kan man köpa OSX-skivan på den där pc-shoppen bukten eller vad den heter? Kan jag isf ha kvar xp och trycka pil upp om jag får tag i rätt skiva vilken det nu är.

Fråga på om jag är luddig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-01 17:53

2009 fick man med skivor när man köpte en Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 17:56

Han köpte den beg.

Det borde gå att få tag i 10.6 begagnat på Blocket eller så men annars borde såväl 10.7 (Lion) som 10.8 (Mountain lion) funka i den datorn o dessa finns att köpa från Apple. Jag tror det ska funka att kontakta apple för att få hem operativet på en usb-sticka.

Sedan när ni ska återinstallera MacOS så följer ni instruktionerna som följer med. För att återinstallera XP måste en separat partition skapas, verktyg för detta samt för att installera XP på Mac'en finns i MacOS X. Programmet som hjälper till med att installera XP på en separat partition heter "Bootcamp assistant". När man har en Mac med både MacOS X och XP installerat på respektive partition o vill ha möjlighet att välja vilket OS som ska laddas vid uppstart så håller man ner "Alt"-tangenten under uppstarten av datorn. Då får man en valmöjlighet att välja vilket OS man datorn ska starta ifrån - på skärmen visas två diskikoner för MacOS X respektive Win XP.

Ett alternativ till att köra Bootcamp är att använda ett virtualiseringsprogram för att skapa en miljö åt Windows på Mac'en o då behöver man inte skapa en egen partition för det. Exempel på sådana program är Parallels och WM Ware Fusion. Det går också att kombinera Bootcamp o virtualiseringsprogram

Senast redigerat 2012-11-01 19:13

10.6 går att köpa från Apple om man ringer till dem. Kanske finns även 10.7 på USB om man ringer, men 10.6 är billigare och kan ändå uppgraderar direkt till 10.8, så det är ett bättre val. 10.8 finns enbart i Mac App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 19:33

Ok tack för svar! Känns som det blir ett dyrt misstag det här. Om jag köper en beggaad cd är det bara att köra in den och nått liknande Windows installationsprogram kommer upp antar jag?

Ja. Men du måste köpa en retailskiva och inte en skiva som följde med en dator, den fungerar oftast bara på den modell den skickades med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 19:43

Ajaj då, kanske kan gå på drulleförsäkringen

Hehe knappast.

1
Bevaka tråden