Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript för server status

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-01 14:18

Hej!
Söker lite tips som kan peka mig i rätt riktning för att få till ett script (som jag sen kommer köra i geektools) för övervakning av min OS X Server som jag kommer sätta upp i dagarna nu.

Vad kan man få med? Vill gärna se CPU, HDD's, RAM och självklart Nätverkstrafik. Desto mer desto bättre.

Några förslag hur man via script kopplar upp sig på en server och hämtar hem den typen av information? OBS! Inte inom samma Wi-Fi.

Suddgummi, du har varit vass på att hjälpa mig med kod innan (Tack!), några förslag på även detta?

Tack på förhand alla!

Du kan läsa ut mycket via SNMP, men SNMP och OS X är verkligen inte roligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-01 14:34

Okej, tack för ditt svar.

Det måste gå att koppla upp sig mot en annan dator (i detta fallet en server) och sedan plocka hem datan jag söker. Att få fram siffrorna väl uppkopplad på serven bör inte vara några konstigheter, utan det är kopplingen dit jag söker. Väl kopplad borde det väl gå att koda precis som koden på en lokal maskin?

Sitter och funderar lite på om det är möjligt att köra scriptet på serven direkt och för min andra dator att live hämta informationen. Frågan är bara hur det isf. skulle se ut...

Du kan ju exekvera script via ssh så den vägen kan du göra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-01 15:05

och sen köra en osascript från GT till serven för att köra scriptet där men visa datan på arbetsdatorn..? Kan kanske fungera! Ska testa och återkomma, tack!

P.S om någon annan har andra förslag hur man kan göra detta, skriv gärna

Senast redigerat 2012-11-01 15:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-01 15:55
Citat:

ssh root@MachineB 'echo "rootpass" | sudo -Sv && bash -s' < local_script.sh

kan va ngt på spåren .. men måste få chansen att testa.. orkar inte sitta kvar på jobbet mer :/

1
Bevaka tråden