Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför är nya iMac så tunn

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 09:50

Tycker det här med nya "omöjligt" tunna Imacen är lite lustigt. Känns inte direkt som ett självändamål, som med mobila enheter - där det ju faktiskt spelar roll eftersom en större/tyngre etc enhet är jobbigare att använda och att ha med sig.

När det gäller stationära grejer känns det bara väldigt mycket som en onödig show off-grej. Är inte direkt som man tittar på datorn från sidan och även om man gjorde det, spelar det egentligen någon roll om den är 3 eller 30 mm tjock? Bortsett från att det är "coolt" dvs?

Håller med dig här zoko, om de nu kan göra den betydligt mindre så kan de istället behålla samma formfaktor och göra den betydligt kraftfullare istället.

Vad händer om säg 3 generationer när ny superhårdvara kommer som råkar vara något tjockare, de vill väl inte göra macen tjockare iallafall, så då får de kanske använda en något långsammare hårdvara istället.

Ursprungligen av KarlAndersson:

suck, nu händer det igen, jag kan inte läsa mina egna kommentarer på nyhetssidan, måste gå in i trådarna....

Jag ser dig både vid nyheten och här i tråden, men det är väl inte till någon vidare hjälp.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-11-01 12:09
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag ser dig både vid nyheten och här i tråden, men det är väl inte till någon vidare hjälp.

Skriver man i snabbkommentarfältet så måste man uppdatera sidan för att inlägget ska synas.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-01 13:01
Ursprungligen av tobbehj:

Skriver man i snabbkommentarfältet så måste man uppdatera sidan för att inlägget ska synas.

Det är inte bara det.
Ibland så uppdateras inte kommentarer på många timmar även om man uppdaterar sidan.
Går man in via forumet syns dom men klickar man via nyheterna så gör dom inte det.
Är ganska irriterande men jag antar att det är en bugg på sidan som löses så småning om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 13:23

Jag har jobbat med robotar som utförde friktionssvetsning under vattenytan på skepp. Det är ingen ny teknik, fast Apple är väl först med det inom detta område.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag ser dig både vid nyheten och här i tråden, men det är väl inte till någon vidare hjälp.

Trodde inte man tog dessa diskussioner i trådarna...

Ursprungligen av TureB:

Jag har jobbat med robotar som utförde friktionssvetsning under vattenytan på skepp. Det är ingen ny teknik, fast Apple är väl först med det inom detta område.

Trodde inte man tog dessa diskussioner i trådarna...

Jo Apple är det första företag som producerar konsumentprodukter som använder denna metod. Såg att de ska använda metoden för kylvattentankar på Forsmark eller om det var Barsebäck också.

Det finns fler aspekter som rör en tunnare dator än bara design. Den blir lättare, kräver mindre förpackningsmaterial, kräver mindre tillverkningsmaterial, tar mindre plats under transport och påverkar därmed miljön mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 15:37
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det finns fler aspekter som rör en tunnare dator än bara design. Den blir lättare, kräver mindre förpackningsmaterial, kräver mindre tillverkningsmaterial, tar mindre plats under transport och påverkar därmed miljön mindre.

Det där låter som ren och skär efterrationaliserings-bs. Jag köper att man tycker det är snyggt/häftigt/coolt.

Men att den blir lättare? Vem bryr sig - det handlar om att du en gång ska lyfta upp 5-10 kg på ett bord och sen något år senare lyfta ner det igen. Ett kilo mer eller mindre gör ingen skillnad ens om man är gammal och svag.

Att det är miljövänligare? Kom igen - miljöpåverkan är ju längst ner på listan för konsumtionshetsare (inget fel i det, men...) likt många här på 99. Skulle man *verkligen* bry sig om miljön skulle man nog tycka rätt illa om hela grejen.

Var ärlig - säg att du gillar det för att det är coolt - men skippa skitsnacket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 16:10
Ursprungligen av zoko:

Vem bryr sig

Tänker man så är det ju ingen idé att förfina något mer. Allt vi har idag funkar ju så varför bry sig? Klart att det finns en vinst i att förfina även på områden där det just nu kanske inte är av yttersta vikt. Kan tänka mig att det finns massor med saker Apple lär sig på att använda denna teknik på iMac. Lärdomar som kommer till användning på produkter där vinsten är mer självklar.

Inte som att du betalar mer för din iMac bara för att Apple använt denna teknik så det är väl i värsta värsta fall inget att bry sig om?

Ursprungligen av zoko:

Det där låter som ren och skär efterrationaliserings-bs. Jag köper att man tycker det är snyggt/häftigt/coolt.

Men att den blir lättare? Vem bryr sig - det handlar om att du en gång ska lyfta upp 5-10 kg på ett bord och sen något år senare lyfta ner det igen. Ett kilo mer eller mindre gör ingen skillnad ens om man är gammal och svag.

Att det är miljövänligare? Kom igen - miljöpåverkan är ju längst ner på listan för konsumtionshetsare (inget fel i det, men...) likt många här på 99. Skulle man *verkligen* bry sig om miljön skulle man nog tycka rätt illa om hela grejen.

Var ärlig - säg att du gillar det för att det är coolt - men skippa skitsnacket.

Zoko, här är nåt för dig:

Senast redigerat 2012-11-01 17:06
Ursprungligen av zoko:

Var ärlig - säg att du gillar det för att det är coolt - men skippa skitsnacket.

Snygg design är alltid trevligt, och intressanta konstruktioner är det också. Om den kombinationen kan resultera i att man sabbar miljön mindre så är jag helt för det.

Övriga kommentarer ovan får stå för dig.

Om nästa iMac är som skärmarna i Stargate Atlantis så köper jag direkt

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-11-01 12:08

Förstår inte kritiken kring den nya designen, datorn är ju skitsnygg! Jag har haft en 24" (var det inte fler tum?) tjockmac på mitt skrivbord (alltså den där halvgenomskinliga skärmen som vägde minst 50kg), jag har också haft fula blekbeiga windowsmonster som strålade så mycket att jag var röd i ansiktet efter en dags arbete. Den här datorn är snygg och den verkar vara väldigt kraftfull, så vad är det för fel med en skitsnygg dator när man nu kan få det? Det är läckert med en så tunn profil, det blir snyggt på skrivbordet. Varför köper man en BMW?

Jag tror inte "det tar för mycket skada för miljön när man transporterar" är en dealbreaker när man köper en dator....

1
Bevaka tråden