Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup för Mac i företagsmiljö

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-01 09:15

Jag undrar om det finns några här som administrerar Mac'ar i en företagsmiljö. I så fall skulle jag vilja fråga vad ni använder för verktyg för säkerhetskopiering av klienterna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 09:22

Vi kör Retrospect för en grupp om 4-5 maskiner med mycket data samt en extern Crash Plan lösning som vår ISP - Fiber Direkt - tillhandahåller för c:a 10 mindre klienter.

Crashplan rekommenderar jag. Servern är ganska billig att köpa in och sätta upp och klientprogramvaran är visserligen skriven i Java men fungerar ändå bra på maskiner med minst 1GB RAM. Dedupliceringen i Crashplan är också helt grym.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-01 10:24

Tack för tips! Jag antar att det är agentbaserad backup som gäller för båda dessa leverantörers mjukvaror. Hur hårt belastas i så fall klient resp. server under körningar?

Vill även fråga om de båda har ett admingränssnitt, varifrån man kan styra klienternas konfiguration centralt?

Ursprungligen av lensv:

Tack för tips! Jag antar att det är agentbaserad backup som gäller för båda dessa leverantörers mjukvaror. Hur hårt belastas i så fall klient resp. server under körningar?

Vill även fråga om de båda har ett admingränssnitt, varifrån man kan styra klienternas konfiguration centralt?

Efter dedupliceringen sker på klienten så är den initiala backupen ganska tung, i synnerhet om klienterna har klena processorer och lite minne (runt 1GB). Därefter sker endast inkrementella backuper på förändrade och nya data så då skickas det inte många bytes åt gången. Servern har ett webbaserat gui som är rätt smidigt att arbeta med.

Du kan styra allt som rör klienten förutom vad som backupas på klientmaskinen från servern. Uppdaterar man servern till ny version och klientprogrammet behöver uppdateras så laddas en ny version ner och installeras automatiskt.

Jag vet om en ÅF i Sverige som säljer Crashplan, Moreware, (Välkommen till Moreware AB - 08-6730010) och de kör även utbildningar i systemet och har bra koll.

Jag kör min Crashplanserver på Linux och den tar kanske 2GB RAM och processorn jobbar i princip ingenting. Har även kört servern på OS X och även där så drar den i princip ingen CPU alls.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-01 11:04
Ursprungligen av Joacim Melin:

Efter dedupliceringen sker på klienten så är den initiala backupen ganska tung, i synnerhet om klienterna har klena processorer och lite minne (runt 1GB). Därefter sker endast inkrementella backuper på förändrade och nya data så då skickas det inte många bytes åt gången. Servern har ett webbaserat gui som är rätt smidigt att arbeta med.

Du kan styra allt som rör klienten förutom vad som backupas på klientmaskinen från servern. Uppdaterar man servern till ny version och klientprogrammet behöver uppdateras så laddas en ny version ner och installeras automatiskt.

Jag vet om en ÅF i Sverige som säljer Crashplan, Moreware, (Välkommen till Moreware AB - 08-6730010) och de kör även utbildningar i systemet och har bra koll.

Jag kör min Crashplanserver på Linux och den tar kanske 2GB RAM och processorn jobbar i princip ingenting. Har även kört servern på OS X och även där så drar den i princip ingen CPU alls.

Okej, så "dedup" körs alltså på klienten. Vet du om tekniken även även är implementerad på servern/lagringsarean?

Kan lagringsytan vara en annan nätverksenhet än den där servern är installerad?

Ang. klientstyrningen, måste backupurvalet göras på varje enskild klient (inget fjärrverktyg för detta)?

Ursprungligen av lensv:

Okej, så "dedup" körs alltså på klienten. Vet du om tekniken även även är implementerad på servern/lagringsarean?

Kan lagringsytan vara en annan nätverksenhet än den där servern är installerad?

Ang. klientstyrningen, måste backupurvalet göras på varje enskild klient (inget fjärrverktyg för detta)?

Ingen deduplicering körs på servern, däremot kan man underhålla backuparkivet var X:e dag där man kan rensa ut gamla filer som ska tas bort.

Lagringsytan kan du köra på en NFS/SMB/AFP-monterad disk om så önskas - Crashplan bryr sig inte om det men har du hårt tryck på backupservern så kan det vara rekommenderat att du kör via en snabb switch och använder AFP eller NFS och ser till att diskarna automonteras vid systemuppstart om nåt händer, annars kommer Crashplan inte att ta emot backuperna.

Backupvalet kan endast göras på klienterna men du kan däremot återställa backupfiler från servern om du vill.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-03 09:32
Ursprungligen av Joacim Melin:

Lagringsytan kan du köra på en NFS/SMB/AFP-monterad disk om så önskas - Crashplan bryr sig inte om det men har du hårt tryck på backupservern så kan det vara rekommenderat att du kör via en snabb switch och använder AFP eller NFS och ser till att diskarna automonteras vid systemuppstart om nåt händer, annars kommer Crashplan inte att ta emot backuperna.

Om man väljer att använda ett SAN som destination, går nätverkstrafiken direkt dit då eller tar den vägen över servern?

Den tar givetvis vägen över servern eftersom det är där Crashplanservern körs.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-03 14:40
Ursprungligen av Joacim Melin:

Den tar givetvis vägen över servern eftersom det är där Crashplanservern körs.

Okej, för mig är inte detta självklart. Det skulle ju kunna vara så att servern endast har hand om klienternas konfig etc... Men så är det alltså inte?

Ursprungligen av lensv:

Ang. klientstyrningen, måste backupurvalet göras på varje enskild klient (inget fjärrverktyg för detta)?

Vi kör CrashPlan på tio maskiner. Backupurvalet går att styra (åtminstone) från serverns webbadministration.

Backupa klientdatorer? Vafalls?
Ja det är klart alla semester och familjebilder.
Nej allvarligt talat, det kan bli mycket data det som inte ska backupas.

Företagkritiskta material ska ligga på utpekade ställen.

Annars är mobila hemmamappar ett bra sätt att köra det på. Kräver dock ett OD och en OS X Server.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-01 11:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Annars är mobila hemmamappar ett bra sätt att köra det på. Kräver dock ett OD och en OS X Server.

Mobila mappar har jag dessvärre mycket dåliga erfarenheter av, så det tror jag dessvärre inte är något alternativ.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Backupa klientdatorer? Vafalls?
Annars är mobila hemmamappar ett bra sätt att köra det på. Kräver dock ett OD och en OS X Server.

Mobila hemmamappar är inte helt roliga att arbeta med. Framför allt om man blandar klientversioner av OS X. Sen är mobila hemmamappar över wifi inte roligt alls om man har en klenare dator och har stora mängder information som ska synkas fram och tillbaka.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Mobila hemmamappar är inte helt roliga att arbeta med. Framför allt om man blandar klientversioner av OS X. Sen är mobila hemmamappar över wifi inte roligt alls om man har en klenare dator och har stora mängder information som ska synkas fram och tillbaka.

Nej, helt roligt är det inte att jobba med och har förmodligen fått gråa hår av den funktionen men när det funkar är det alldeles alldeles underbart.

Du kan hämta ner och börja använda CrashPlan PROe i 30 dagar för att se vad du tycker om den. Gå till:
https://www.crashplan.com/enterprise/download.html

Hälsningar
Jörgen
--
Jörgen Olsson
Moreware AB - Skandinavisk distributör för Code42, utvecklare av CrashPlan PROe
+46-8-6730010
Välkommen till Moreware AB - 08-6730010

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-01 14:30

Tack! Med tillräckligt mycket "grundinfo." i bagaget tar jag nog ner "alla" alternativ som finns tillgängliga att testa

Vad jag förstår så kan man även säkerhetskopiera Windowsburkar med både Crashplan och Retrospect. Skulle t.o.m. servern kunna snurra på en Windowsplattform?

Ursprungligen av lensv:

Tack! Med tillräckligt mycket "grundinfo." i bagaget tar jag nog ner "alla" alternativ som finns tillgängliga att testa

Vad jag förstår så kan man även säkerhetskopiera Windowsburkar med både Crashplan och Retrospect. Skulle t.o.m. servern kunna snurra på en Windowsplattform?

Crashplan kan du köra på windows (32/64 bit), Linux, som VMware-appliance, OS X, Solaris. Kolla mer här:
https://www.crashplan.com/enterprise/download.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 15:15

Att vi kör Retrospect är då vi har behov av enormt mycket data även för arkivering. Crashplan kräver, så vitt jag vet, att man har en "aktiv" volym.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-01 15:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Att vi kör Retrospect är då vi har behov av enormt mycket data även för arkivering. Crashplan kräver, så vitt jag vet, att man har en "aktiv" volym.

Okej, skulle du säga att Retrospect rent av är fel verktyg för backup av vanliga klienter då?

Ursprungligen av Erik.dv:

Att vi kör Retrospect är då vi har behov av enormt mycket data även för arkivering. Crashplan kräver, så vitt jag vet, att man har en "aktiv" volym.

Crashplan kräver diskbaserad lagring men i den senaste generationen av serverprogramvaran man kan som serveradmin välja att vissa data arkiveras ner på långsammare/billigare disk över tiden och såna saker. Vet inte om Retrospect kan dumpa backuper till tape fortfarande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 16:35
Ursprungligen av Joacim Melin:

Crashplan kräver diskbaserad lagring men i den senaste generationen av serverprogramvaran man kan som serveradmin välja att vissa data arkiveras ner på långsammare/billigare disk över tiden och såna saker. Vet inte om Retrospect kan dumpa backuper till tape fortfarande?

Retrospect är enormt flexibelt i val av DAS / NAS / TAPE. Vi har nyttjat vanliga SATA-diskar som ett tape-set. När disk 1 blir full sätter vi in en ny disk som blir disk 2 i settet osv. Vi är nu uppe i 2 sett om c:a 22 diskar.

Det enda som talar emot Retrospect är dessa något skakiga "karriär" där de hoppat mellan flera olika utvecklare senaste åren. Version 8 var en komplett re-write som ställde till problem för vissa användare (man kunde initialt inte läsa gamla backuper och i vissa fall hade de enormt dålig prestanda).

Man skulle kanske kika på Crashplan igen. Det var dessvärre inte alls ett alternativ för oss tidigare.

Senast redigerat 2012-11-01 16:51

Vi kör Tivoli Storage Manager från IBM för central backup och arkivering mot band. Det finns stöd för Mac och den mest grundläggande uppsättningen metadata. Lämpar sig främst för lite större miljöer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-04 11:02

Tivoli låter dyrt, men det kanske bara är gamla fördomar från min sida?

Hur är det med Retrospect, har denna lösning oxå en server som all nätverkstrafik tvingas gå över? Det hade ju varit fint om klienten/agenten tog hand om allt betungande arbete och att destinationen bestämdes därifrån...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 12:13
Ursprungligen av lensv:

Tivoli låter dyrt, men det kanske bara är gamla fördomar från min sida?

Hur är det med Retrospect, har denna lösning oxå en server som all nätverkstrafik tvingas gå över? Det hade ju varit fint om klienten/agenten tog hand om allt betungande arbete och att destinationen bestämdes därifrån...

Så vitt jag vet jobbar Retrospect med Client > Server > Lagring. Vad man kan göra där är, tror jag, köra Disk to Disk to Tape om man vill minimera nätverksbelastningen.

Steg 1
Client > Retrospect [Lokal Disk]

Steg 2
Retrospect [Lokal Disk] > NAS / Tape lösning

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-04 12:34

Nätverksbelastningen i sig är inget problem, men att all trafik ska gå över servern tycker jag verkar ologiskt. Varför ska den behöva belastas i onödan om man kan ställa in destinationen direkt från klienten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 13:18
Ursprungligen av lensv:

Nätverksbelastningen i sig är inget problem, men att all trafik ska gå över servern tycker jag verkar ologiskt. Varför ska den behöva belastas i onödan om man kan ställa in destinationen direkt från klienten?

Datan ska verifieras / indexeras. Nu vet inte jag exakt vad clienten kontra servern gör men det låter rimligt att avlasta så mycket det går till servern så får client-maskinen stå för enklare tjänster. Ska datan även replikeras på olika sätt måste även det, antar jag, skötas centralt från servern.

Ursprungligen av lensv:

Nätverksbelastningen i sig är inget problem, men att all trafik ska gå över servern tycker jag verkar ologiskt. Varför ska den behöva belastas i onödan om man kan ställa in destinationen direkt från klienten?

Serverprogramvaran kommunicerar med klienten och vice-versa. Det finns ingen direktkoppling från en klient till ett SAN eftersom trafiken mellan de två är krypterad och varje konto har ett eget login, osv. SAN:et i det här sammanhanget är en lagringsenhet som servern skriver till och läser från, varken mer eller mindre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-04 19:34

F*n oxå... Där rök mina planer på att sätta upp servern som en virtuell maskin

Finns det någon lösning för Mac där säkerhetskopieringen sker direkt från klient till nätverksdisk?

Jag kör min under VMware och det fungerar alldeles utmärkt.

Bevaka tråden