Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bildskärm till "nya" (late 2012) Mac mini

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken av dessa skärmar passar bäst till den sprillans nya Mac mini. Den ena har HDMI-port och den andra har DisplayPort & DVI. IPS vs H-ISP?

LG IPS277L

LG E2722PY

Eller har ni andra förslag i ungefär 3000:- klassen?

I den prisklassen och dessa val så E722PY.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-10-30 22:59

Jag har ännu inte hittat någon dator eller skärm som har HDMI kontakt som klarar mer än 1920x1080 i upplösning. Dessa två skärmar spelar det ingen roll alltså. Men vill du ha högre upplösning är det nog bäst att hålla sig till display port.

  • Medlem
  • 2012-10-31 05:46
Ursprungligen av niki:

Jag har ännu inte hittat någon dator eller skärm som har HDMI kontakt som klarar mer än 1920x1080 i upplösning. Dessa två skärmar spelar det ingen roll alltså. Men vill du ha högre upplösning är det nog bäst att hålla sig till display port.

Grejen är väl att 1080p är max upplösning för HDMI i 60 Hz? Vill man ha högre upplösning tror jag man kan ha lägre uppdateringsfrekvens. Heter det så? Men generellt är 1080p max för HDMI. Vill man ha högre är det dual-DVI eller DP som gäller.

Har hittat en ASUS jag har blivit intresserad av.

ASUS VE278Q 27". Den borde funka?

Ursprungligen av hforsling:

Har hittat en ASUS jag har blivit intresserad av.

ASUS VE278Q 27". Den borde funka?

TN-panel, nej.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-31 09:20

För att svara på frågan skulle jag gå på LG E2722PY. Men jag kan aldrig låta bli att poängtera att en monitor oftast överlever datorer. Folk byter dator oftare än en monitor. Därför är det värt att lägga x antal tusingar till på en "bättre".

Ok en dum fråga, LG E2722PY, hur vet jag om den fungerar med Mac OSX? Dem är väl gjorde för Windows alla skärmar som inte är Apple?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-31 00:28
Ursprungligen av hforsling:

Ok en dum fråga, LG E2722PY, hur vet jag om den fungerar med Mac OSX? Dem är väl gjorde för Windows alla skärmar som inte är Apple?

Alla bildskärmar fungerar så länge du kan koppla ihop dem. Bildskärmar är inte gjorda för operativsystem, de är gjorda för datorer.

Ursprungligen av hforsling:

Ok en dum fråga, LG E2722PY, hur vet jag om den fungerar med Mac OSX? Dem är väl gjorde för Windows alla skärmar som inte är Apple?

Ingen fråga är för dum eller vad man säger, men den där var iaf bland de underligast jag har hört.. Hur som så fungerar de flesta skärmar till OSX, så länge kablaget stöds så är det lugnt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 07:00

Men 1920 x 1080 på en 27"-skärm blir rätt "stort". Det är väl en lämpligare upplösning för en 24"?

Prisjakt: 1920x1080 eller 1920x1200 pris 2500- 3000 kr med *IPS-panel

Ursprungligen av oskard:

Men 1920 x 1080 på en 27"-skärm blir rätt "stort". Det är väl en lämpligare upplösning för en 24"?

Prisjakt: 1920x1080 eller 1920x1200 pris 2500- 3000 kr med *IPS-panel

Jo, fast det kan vara olika från person till person såklart vad man tycker om det.
Vill man ha 27" men inte vill betala mer än 3000 så finns det inte så många val (om ens något).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 18:37
Ursprungligen av keptang:

Jo, fast det kan vara olika från person till person såklart vad man tycker om det.
Vill man ha 27" men inte vill betala mer än 3000 så finns det inte så många val (om ens något).

Absolut. Men det är lätt att förvirra sig i specar (har just själv valt skärm, men 27" 2560x1440)
En annan sak att tänka på är om skärmen skall vara blank (som Apples) eller matt. Och hur antireflexbehandlingen skall se ut.

Men 24" 1920x1080 verkar det gå att hitta bra skärmar i önskvärd prisklass. För 27" 2560x1440 blir priset nästan dubbelt.

Senast redigerat 2012-10-31 19:15
Ursprungligen av oskard:

...(har just själv valt skärm, men 27" 2480x1440)... ...För 27" 2480x1440 blir priset nästan dubbelt.

Nu blandar du nog ihop lite siffror. Det finns inga skärmar med den upplösningen.

Finns det nån anledning till att ni väljer LG E2722PY. Är det för att den har displayport? Blir det sämre bildkvalle om man kopplar skärmar med hdmi? Jag tycker LG IPS277L är mest lik Apples cinema/thunderbolt skärmar. Hur värt är det att köpa en thunderbolt för 9.000+ som kanske bara håller 3-4 år

Ursprungligen av hforsling:

...Hur värt är det att köpa en thunderbolt för 9.000+ som kanske bara håller 3-4 år

Hur värt det är kan bara du själv avgöra. Och varför skulle den bara hålla 3-4 år? Jag tror att du får ut betydligt längre livslängd än så.

Men du är väl medveten om att du jämför väldigt olika skärmar nu? Du kan inte bara titta på den fysiska storleken (27 tum), och tro att alla är lika.

Alla de andra skärmarna du har nämnt har upplösningen 1920x1080, men Apples skärm har 2560x1440. Med Apple-skärmen får du alltså mycket mer "skrivbordsyta", trots att alla är 27-tummare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur värt det är kan bara du själv avgöra. Och varför skulle den bara hålla 3-4 år? Jag tror att du får ut betydligt längre livslängd än så.

Men du är väl medveten om att du jämför väldigt olika skärmar nu? Du kan inte bara titta på den fysiska storleken (27 tum), och tro att alla är lika.

Alla de andra skärmarna du har nämnt har upplösningen 1920x1080, men Apples skärm har 2560x1440. Med Apple-skärmen får du alltså mycket mer "skrivbordsyta", trots att alla är 27-tummare.

Hade en 17" HP laptop för 15.000+ kr som höll i ungefär 3-4 år. Tänkte iaf att jag skulle kunna ha kvar den dubbla tiden iaf. Ge mig ett skäl till att en Apple TB skulle hålla längre än 3-4 år då. Nyare teknik = lättare att gå sönder.

Jag kollar inte bara på skärmstrl utan också inkopplingsmöjligheterna. Vad menar du med mer "skrivbordsyta" ?

Jo det förstog jag iom att TB skärmen är 3x så dyr och borde vara mycket bättre. Ser man verkligen sån skillnad på 1920x1080 och 2560x1440 på så små skärmar som 27"? Dessutom får man ju en värsting TV för det priset.

Köper jag en TB skärm från Apple kommer macen (köpa en sån också) bli lidande i prestanda. Ska man ha i7 med fusion och en TB blir allt som allt runt 20.000. Det håller inte min ekonomi för. Så jag tänker sämre skärm bättre dator. Skärmen borde ju gå sönder först...

Ursprungligen av hforsling:

...Vad menar du med mer "skrivbordsyta" ?...

Så här stor skillnad är det på hur mycket som får plats på en 2560-skärm jämfört med en 1920-skärm. (se bifogad bild)

Varje enskild pixel är ju naturligtvis mindre på en 27-tums 2560-skärm, jämfört med en 27-tums 1920-skärm. Men du får ju plats med fler program, fönster, osv på 2560-skärmen.

Senast redigerat 2012-10-31 20:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 19:15

jaja, bara några hundra pixlar fel.

Finns det några större skillnader på ATB och ACD förutom kontakterna. Många verkar rekommendera Dells U2711 eller vad den heter. Är den ett bra alternativ till ATB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 20:11

Dell u2711 är bra, om du accepterar antireflexbehandlingen. För mig var den för markant när jag kollade på skärmen, å andra sidan är det kanske något man "filtrerar bort" efter ett tag.
Dell har en annan 27", u2713, men det verkar vara ett kvalitetslotteri om man får ett bra exemplar eller inte.

Själv skall jag nog ha en Samsung S27A850T. Men Mac Minin har inte skickats än, så jag kan fundera lite till.

Ursprungligen av hforsling:

Finns det några större skillnader på ATB och ACD förutom kontakterna. Många verkar rekommendera Dells U2711 eller vad den heter. Är den ett bra alternativ till ATB?

Apples Thunderbolt-skärm är en halv dator med firewirecontroller, ethernet, ljudkort och egen USB-controller. Cinema Display har samma panel men är en helt vanlig skärm i övrigt.

Ursprungligen av Samuel K:

Apples Thunderbolt-skärm är en halv dator med firewirecontroller, ethernet, ljudkort och egen USB-controller.

Så vad ska jag med 1.5 dator till... Är ACD rent utav ett bättre val? Behöver man verkligen TB kontakten? Vad är den bra till?

Ursprungligen av hforsling:

...Är ACD rent utav ett bättre val?

Med en äldre dator, ja.

Men om man har en dator med Thunderbolt-port, så väljer man självklart Thunderbolt Display.

Det är ju samma pris. Kanske kan det skilja ett par hundralappar om man jämför olika handlare, men i princip samma. Och då kan man ju säga att man får alla de där portarna på Thunderbolt Display "på köpet".

Ursprungligen av oskard:

Dell u2711 är bra, om du accepterar antireflexbehandlingen. För mig var den för markant när jag kollade på skärmen, å andra sidan är det kanske något man "filtrerar bort" efter ett tag.
Dell har en annan 27", u2713, men det verkar vara ett kvalitetslotteri om man får ett bra exemplar eller inte.

Själv skall jag nog ha en Samsung S27A850T. Men Mac Minin har inte skickats än, så jag kan fundera lite till.

Ja jäklar vad svårt det här är...

Ursprungligen av hforsling:

Ja jäklar vad svårt det här är...

Ja, om man pendlar mellan 3000-kronors- och 9000-kronors-skärmar så blir det jättesvårt.

Du får nog ta några beslut så att du begränsar urvalet lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 06:47
Ursprungligen av hforsling:

Ja jäklar vad svårt det här är...

Jepp. Apples skärmar är dessutom blanka, så kolla på en sån på riktigt innan du funderar vidare. Jag valde bort dem av den anledningen.

Men som sagt:
bra 24" med 1920x1080: ca 3000
bra 27" med 2560x1440: ca 6000

Undvik 1920x1080 på en 27", om du inte har nåt specialskäl.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om man har en dator med Thunderbolt-port, så väljer man självklart Thunderbolt Display.

Jo det hajar jag också. Men vad är det som är så bra med TB--->TB inkoppling? Det blir väl inte bättre bild? Och vad ska jag med så många extra usb & ethernet, som redan finns på Mac minin

Ursprungligen av hforsling:

Jo det hajar jag också. Men vad är det som är så bra med TB--->TB inkoppling? Det blir väl inte bättre bild? Och vad ska jag med så många extra usb & ethernet, som redan finns på Mac minin

Jag upprepar: Om man har en dator med Thunderbolt så väljer man naturligtvis Thunderbolt Display.

Du skulle inte vinna någonting alls på att välja Cinema Display. Den finns bara kvar i sortimentet för att man ska kunna köpa skärm till äldre datorer utan Thunderbolt.

Med en Thunderbolt Display får du en nyare modell, med fler funktioner, för samma pris.

Så varför debattera detta? Ditt val står rimligtvis inte mellan de två Apple-modellerna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om man pendlar mellan 3000-kronors- och 9000-kronors-skärmar så blir det jättesvårt.

Du får nog ta några beslut så att du begränsar urvalet lite.

Appp appp....nu behöver du inte hetsa upp dig ) Jag har ändrat prisbilden lite över natten. Kan lika bra satsa på stort när jag väl är igång. Förstår ff inte varför TB är så mycket bättre än Displayport, förklara tack!

Bevaka tråden