Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP hänger sig, badbollsterror

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-30 11:20

Har ett mindre lustigt problem som jag inte lyckas få bukt med. Min Macbook Pro 13 (2012) hänger sig helt, badbollen uppenbarar sig, i 10-20 sekunder flera gånger i timmen vid normal arbetsbelastning. Har systematiskt försökt lokalisera om det är någon specifik mjukvara som verkar vara problemet men har ej kommit fram till något. Har ominstallerat Lion ett antal gånger men utan resultat, vilket har fått mig att fundera på om det ev. kan vara ett hårdvaruproblem. Har själv satt i följande komponenter:

OCZ Vertex 3 120GB SSD (uppdaterad firmware 2.25)
Corsair 8GB DDR3 1333Mhz SO-DIMM

Det verkar ju inte som att det ska finnas något universiellt känt problem med dessa komponenter, eller? Är det värt att fixa en av Apple saluförd SSD, tänker närmast på Samsung 830 serien? Eller skulle det kunna vara RAM-minnet som är problemet?

Prova sätt i original-minnena, det är enklast att testa med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 12:46

Har du kört Skivverktyg och reparera skiva och reparera skivbehörigheter?

Ursprungligen av troc:

OCZ Vertex 3 120GB SSD (uppdaterad firmware 2.25)
Corsair 8GB DDR3 1333Mhz SO-DIMM

Det verkar ju inte som att det ska finnas något universiellt känt problem med dessa komponenter, eller? Är det värt att fixa en av Apple saluförd SSD, tänker närmast på Samsung 830 serien? Eller skulle det kunna vara RAM-minnet som är problemet?

Jag misstänker SSDn. Hade själv en Vertex 2 som hade samma problem, detta fixade sig genom firmwareuppdatering. Kolla OCZs Mac-forum: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?237-OCZ-SSD-Support-for-Linux-and-Apple-OSX

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-30 17:22

Jag misstänker minnena Corsair är lite ökända när det gäller Mac.

Som sagt, sätt tillbaka originalminnena och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-30 18:36
Ursprungligen av keptang:

Prova sätt i original-minnena, det är enklast att testa med.

Ursprungligen av Vassius:

Jag misstänker minnena Corsair är lite ökända när det gäller Mac.

Som sagt, sätt tillbaka originalminnena och se om det hjälper.

Bra tips, hade helt gått mig förbi. Minnena verkar det dock inte vara, har kört med orginalen hela dagen och det är samma visa.

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag misstänker SSDn. Hade själv en Vertex 2 som hade samma problem, detta fixade sig genom firmwareuppdatering. Kolla OCZs Mac-forum: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?237-OCZ-SSD-Support-for-Linux-and-Apple-OSX

Har testat att åter igen uppdatera firmware för SSDn också det utan resultat. Får klura på om det blir ett inköp av annan modell imorgon. Har tyvärr inte tillgång till orginal-HDDn annars hade det väl varit läge att testa att köra på den nån dag.

Ursprungligen av troc:

Har testat att åter igen uppdatera firmware för SSDn också det utan resultat. Får klura på om det blir ett inköp av annan modell imorgon. Har tyvärr inte tillgång till orginal-HDDn annars hade det väl varit läge att testa att köra på den nån dag.

Har du kollat forumet?
För min del, när Vertex 2 var ny fick jag välja mellan en FW som antingen körde badboll emellanåt eller en som gjorde så hibernate inte funkade. Till slut kom en som fixade båda problemen. Kanske är inte senaste FW lösningen för dig.

Om du testar en annan disk bör det nog vara en annan SSD, det kan ju vara så att problemet inte märks när du kör me en snigeldisk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-01 19:09
Ursprungligen av ill_chrill:

Har du kollat forumet?
För min del, när Vertex 2 var ny fick jag välja mellan en FW som antingen körde badboll emellanåt eller en som gjorde så hibernate inte funkade. Till slut kom en som fixade båda problemen. Kanske är inte senaste FW lösningen för dig.

Om du testar en annan disk bör det nog vara en annan SSD, det kan ju vara så att problemet inte märks när du kör me en snigeldisk.

Det verkar som OCZ inte är så pigga på att låta en nedgradera FW, ganska förståeligt. Jag testade dock att som i ett antal trådar på OCZ forumet föreslog ändra "Negotiated Link Speed" från 6 till 3 Gigabit. (Lösningen verkar ursprungligen vara till för att lösa problem med Nvidia kretsen...) Det verkar ha löst problemet! Känns ju inte riktigt som en fantastisk lösning men nu går det i alla fall att använda datorn. Skulle detta kunna ev. kunna vara indikation på dålig sata-kabel, som verkar ha varit ett problem med tidigare MBPs?

Hjälper det att avsluta Safari? Det brukar hjälpa när det segar till sig sådär för mig. Ibland visar det sig att jag glömt någon hemsk sida med reklam uppe. Dagstidningarnas sidor är förfärliga. De kan få vilken glad dator som helst att vilja gå och hänga sig.

1
Bevaka tråden