Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac 27" - SSD eller Fusiondrive om man vill spela under Bootcamp?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-30 12:36

Som rubriken antyder börjar det bli dags att ersätta den gamla iMacen från sommaren 2008 och frågan är vilket alterantiv väljer man för lagring.

Spontant tänkte jag 3TB Fusiondrive låter ju fantastiskt, tills jag läste att det bootcamp inte stöds för 3TB diskar. Sedan funderade jag på hur mycket påverkas prestanda när man spelar av SSD gentemot en traditionell hårddisk (eller kanske t.om. USB3-ansluten sådan) med Windows på?

Jag har ännu inte sett en prislapp på SSD-alternativet men det lär ju svida rejält, och 768Gb är lite i klenaste lagret för Windows/OS X att dela på och även få plats med musik/foton och allsköns program. Åtminstone om jag räknar med att ha maskinen i 4-5år.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-30 14:17

Det är bara laddningstiderna i spel som påverkas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-30 18:00

En vän beskrev att hans iMac gick ifrån 3min till 20sek för uppstart av Battlefield 3. Nu är det inget spel jag spelar mycket men om vi pratar om sådana skillnader blir ju snabbt nästa fråga "hur mycket laddningstider är det i spel" ?

Jag inser att det är en högst personlig fråga men hur har andra gjort här (när det gäller valet SSD/Hårddisk just för Bootcamp) och hur nöjda blev ni med era val?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-31 09:15

Jag har en 256GB SSD med 128GB för OS X och 128GB för Windows + en 750GB som är delad 600/150 (MBP, inte iMac).

Det din vän beskrev låter lite extremt, men jag har å andra sidan aldrig testat BF3.
De spel jag spelar så uppskattar jag att det är kanske en tredjedel-fjärdedel av laddningstiden med SSD, men då jämför jag mot 2.5" disk, iMac har väl fortfarande 3.5" som generellt brukar vara snabbare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-31 10:19

Drömscenariot för mig hade ju varit att ha 256Gb SSD + någon större hårddisk, splittat som du beskriver och sedan kunde OS X köra sitt Fusion Race och allt var frid och fröjd men det ser svårt ut att få till det så på nya iMac :/

27":aren har 7200 rpm-disk så skillnaden bör ju bli mindre, men jag tror det var just förra 27":aren som min vän använde och ompartitionerade så att Win+BF3 låg på SSD istället för hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 09:55

Den tekniska frågan är hur Windows kommer uppleva Fusion Driven, dvs kommer den känna av att det är en SSD + en extern hdd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-31 10:20

Windows kommer aldrig se röken av Fusion Drive, Bootcamp får endast tillgång till en partition av den vanliga hårddisken så för att få SSD för Boot Camp är enda valet på nya iMac 768Gb SSD och partitionera upp det vilket förmodligen kommer kosta därefter.

Dessutom om du har 3TB Fusion Drive verkar man inte kunna installera Boot Camp öht, vilket känns lite trist. Vore hemskt trevligt om Apple kunde uppdatera sin Firmware så detta är löst lagom till att man kan börja beställa nya iMac. Känns lite vanskligt att chansa.

Fusion drive är tydligen helt mjukvarobaserad....Vilket betyder att det blir extremt dyrt att välja en dyrare konfiguration av 22-tummaren bara för att få sdd...Det funkar ju med extern sdd+ program i datorn...

Ursprungligen av d99gnu:

Windows kommer aldrig se röken av Fusion Drive, Bootcamp får endast tillgång till en partition av den vanliga hårddisken så för att få SSD för Boot Camp är enda valet på nya iMac 768Gb SSD och partitionera upp det vilket förmodligen kommer kosta därefter.

Dessutom om du har 3TB Fusion Drive verkar man inte kunna installera Boot Camp öht, vilket känns lite trist. Vore hemskt trevligt om Apple kunde uppdatera sin Firmware så detta är löst lagom till att man kan börja beställa nya iMac. Känns lite vanskligt att chansa.

Vi skriver 2013 nu, har man löst problemet nu så att det går att installera Boot Camp?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Vi skriver 2013 nu, har man löst problemet nu så att det går att installera Boot Camp?

Apple ordnade det iom släppet av 10.8.3.

Ursprungligen av keptang:

Apple ordnade det iom släppet av 10.8.3.

BRA!

1
Bevaka tråden