Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scott Forstall och John Browett lämnar Apple, Ive tar över gränssnittsdesign

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här är mycket, mycket bra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-30 05:36
Ursprungligen av Capeman:

Det här är mycket, mycket bra.

Tveksamt, Ive är en duktig designer men vete sjutton om han är rätt person att ha hand om Apple's operativsystemsgränssnitt också.

Ursprungligen av Gordy:

Tveksamt, Ive är en duktig designer men vete sjutton om han är rätt person att ha hand om Apple's operativsystemsgränssnitt också.

Det som gör Apples produkter så speciella är att samma företag producerar hårdvara och mjukvara. Mjukvaran är gjord för den specifika hårdvaran att den som är ansvarig för Apples stilrena hårdvara också kommer ansvara för att mjukvaran blir enhetlig ser jag bara som en fördel. Med Ive vid rodret för mjukvaran hade kanske kalenderns "läderlook" stannat vid ritbordet.

Han har också samma brinnande iver för stilren design som SJ hade

Browett var en katastrof!

Ang bilden ovan så är ju Mansfield med, men skulle inte han gå i pension eller nåt eller har de ändrat på det?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det som gör Apples produkter så speciella är att samma företag producerar hårdvara och mjukvara. Mjukvaran är gjord för den specifika hårdvaran att den som är ansvarig för Apples stilrena hårdvara också kommer ansvara för att mjukvaran blir enhetlig ser jag bara som en fördel. Med Ive vid rodret för mjukvaran hade kanske kalenderns "läderlook" stannat vid ritbordet.

Han har också samma brinnande iver för stilren design som SJ hade

Browett var en katastrof!

Ang bilden ovan så är ju Mansfield med, men skulle inte han gå i pension eller nåt eller har de ändrat på det?

Från artikeln ovan:

Citat:

Vid samma tillfälle i augusti nämnde vi att Bob Mansfield inte länge skulle pensionera sig som tänkt utan vara kvar i en okänd roll hos Apple. Nu är denna roll tydligare, pressmeddelande ikväll beskriver hur Mansfield kommer att leda en ny grupp inom Apple som heter Technologies och som ska samla företagets arbete kring trådlös teknik i en grupp.

Han ångrade sig kanske.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ang bilden ovan så är ju Mansfield med, men skulle inte han gå i pension eller nåt eller har de ändrat på det?

Han blir kvar i två år till.

Ursprungligen av Gordy:

Tveksamt, Ive är en duktig designer men vete sjutton om han är rätt person att ha hand om Apple's operativsystemsgränssnitt också.

Varför skulle han inte vara bra på det?

Ive har varit väldigt diplomatiskt kring den hårt kritiserade utvecklingen som gränssnittet tagit med "skeumorphismen", men han har varit motståndare till det. Jag är väldigt positiv till att han får säga sitt om det nu.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-30 09:41
Ursprungligen av Adrian B:

Varför skulle han inte vara bra på det?
.

Han är säkert bra på det också men saknar nog en hel del av de skills som Forstall besitter. Sen kan man ju fråga sig hur han ska ha tid med alla sina arbetsuppgifter, men han har säkert bra med folk jobbandes under honom.

Ursprungligen av Gordy:

Han är säkert bra på det också men saknar nog en hel del av de skills som Forstall besitter.

Grejen är ju att Ive inte tar över alla Forstalls uppgifter, utan bara en uppgift, att leda designarbetet, och det tror jag passar honom väldigt bra.

I övrigt har Cook fördelat Forstalls iOS-ansvar på flera personer. Till exempel flyttas Maps och Siri till Eddy Cue, se mer i artikeln jag skrivit för fler detaljer. Så det är ju inte som att Ive ska göra allt som Forstall gjorde tidigare eller leda hela utvecklingen av iOS.

Problemet med Forstall är att han gjort sig ovän med ganska stora delar av företaget och läser man Apples pressmeddelande så är det tydligt att Cook är ute efter att förbättra samarbetet mellan olika delar av Apple, något Forstall inte gjort sig känd för. Lite ironiskt är att Forstall faller på samma grepp som Jobs föll på när han fick lämna Apple 1985: hans ovilja att samarbeta och överlag taskiga attityd mot andra.

Ursprungligen av Gordy:

Tveksamt, Ive är en duktig designer men vete sjutton om han är rätt person att ha hand om Apple's operativsystemsgränssnitt också.

Varför skulle han inte vara det?

Jag tror definitivt han är rätt person för jobbet, framförallt i jämförelse med Forstall och hans otroligt dåliga smak när det gäller design. Äntligen får vi kanske lite konsekvens i UI och slipper det fula skeuomorfiska inslaget.

Om Malik sade det bra: "Forstall forgot he was Steve’s guy, not Steve Jobs."

Om det minskae "skeumorphismen" så är det mycket bra nyheter.

Game Center. Det räcker så för att förklara varför Forstall får gå.

Kanske dumpar de strulet med kartorna på honom också, men Game Center är för mig den överlägset fulaste applikation i iOS någonsin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 08:16

Fast var det inte så att en viss Mr Jobs var den som låg bakom både kalendern och Gamecenter in i minsta detalj?

Ursprungligen av Katinka:

Fast var det inte så att en viss Mr Jobs var den som låg bakom både kalendern och Gamecenter in i minsta detalj?

Jo, vad jag förstått gillade han det där hemska utseendet.

Ursprungligen av Katinka:

Fast var det inte så att en viss Mr Jobs var den som låg bakom både kalendern och Gamecenter in i minsta detalj?

Jo, så vitt jag vet var han en av de drivande bakom det. Han gjorde inte allting rätt med andra ord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 08:57

Detta är bra. Kanske man kan få lite uppstyrning av gränssnittet i iOS och OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 09:02

Tänker att det är viktigt minst lika mycket för att han stör sig med så många andra som annars kanske skulle lämna Apple. Stöter man sig med Mansfield, Ive, Shiller så är ens dagar räknade.

Jag gillade Forstalls scennärvaro, han var bra på att beskriva saker men jag har inte haft koll på turerna runt honom

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag gillade Forstalls scennärvaro, han var bra på att beskriva saker men jag har inte haft koll på turerna runt honom

Ja, jag tycker han varit den bästa på scenen efter Jobs faktiskt. Men internt verkar han ha varit svår att ha att göra med, han har kallats för en "mini-Steve" och det sas att Ive och Mansfield inte ville sitta i samma möte som Forstall ens.

Generellt sett ser jag dessa förändringar som positiva för Apple. Forstall har gjort mycket bra också så vitt jag vet, men om det skapar massa friktion internt är det inte bra. Lägg därtill Maps-grejen och hela den spretiga riktning som designen tagit så tror jag att det var bra att han fick gå. Och Browett borde aldrig ha blivit anställd till att börja med.

Står i en uppdatering på Engadget att Forstall tvingades bort, då han vägrade skriva under den publika ursäkten kring de nya kartorna, utan istället blev Tim Cook tvungen att skriva under.

Nåväl, detta drabbar ingen fattig så...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-30 09:30
Ursprungligen av Leftrustle:

Står i en uppdatering på Engadget att Forstall tvingades bort, då han vägrade skriva under den publika ursäkten kring de nya kartorna, utan istället blev Tim Cook tvungen att skriva under.
.

Ligger nog mer bakom "avhoppet" än det. Forstall hade säkert en starkare vilja och intresse för Apples operativsystems framtid än de andra i Apples ledning, som antagligen inte vill stöta sig med någon utan bara vill fortsätta på inslagen väg och tjäna pengar.

Apples iPad mini t.e.x. hade antagligen inte lanserats av Jobs iaf inte så konventionellt bestyckad.

Nåväl, Forstall kanske kommer tillbaks om 10 år och räddar Apple från undergång..

Ursprungligen av Gordy:

Ligger nog mer bakom "avhoppet" än det. Forstall hade säkert en starkare vilja och intresse för Apples operativsystems framtid än de andra i Apples ledning, som antagligen inte vill stöta sig med någon utan bara vill fortsätta på inslagen väg och tjäna pengar.

Så du menar att Ive, Mansfield och övriga bara är ute efter att tjäna pengar medan Forstall var den som brydde sig om operativsystemen? Vad baserar du det på?

Ursprungligen av Gordy:

Apples iPad mini t.e.x. hade antagligen inte lanserats av Jobs iaf inte så konventionellt bestyckad.

Ah, ett "Jobs skulle aldrig ha". Tänk om man fick en slant varje gång man läste det. "Jobs skulle aldrig ha lanserat iPhone 5." "Jobs skulle aldrig ha låtit iPad 3 ha blivit tjockare." osv. Jag har ingen insiderkunskap i frågan men jag skulle inte alls vara förvånad om Jobs hann jobba på iPad mini innan han dog. Ser inget i den som inte hade kunnat lanserats tidigare pga Jobs.

Ursprungligen av Gordy:

Nåväl, Forstall kanske kommer tillbaks om 10 år och räddar Apple från undergång..

Så du tror att Apple kommer att vara nära undergången om 10 år på grund av att de kickar Forstall nu? De kommer att gå från massiva vinster och extremt bra försäljning till ruinens brant på grund av detta? Jag sätter en slant på att du har fel och så får vi återkomma om 10 år och se vem som har rätt...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-30 10:09
Ursprungligen av Adrian B:

Så du menar att Ive, Mansfield och övriga bara är ute efter att tjäna pengar medan Forstall var den som brydde sig om operativsystemen? Vad baserar du det på?

Självklart är de inte bara ute efter att tjäna pengar och det skrev jag inte heller. Kan ju vara så att Ive och övriga vill merga iOS och OSX tidigare än Forstall anser är rätt och att kartfiaskot faktiskt inte ligger på honom utan på de som snabbare än kvickt velat klippa banden till Google.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ett "Jobs skulle aldrig ha". Tänk om man fick en slant varje gång man läste det. "Jobs skulle aldrig ha lanserat iPhone 5." "Jobs skulle aldrig ha låtit iPad 3 ha blivit tjockare." osv. Jag har ingen insiderkunskap i frågan men jag skulle inte alls vara förvånad om Jobs hann jobba på iPad mini innan han dog. Ser inget i den som inte hade kunnat lanserats tidigare pga Jobs.

Jobs hade säkerligen lagt till något, extra alltså någon twist på den som gjorde den lite mer unik än att bara vara en förminskad iPad.

Ursprungligen av Adrian B:

Så du tror att Apple kommer att vara nära undergången om 10 år på grund av att de kickar Forstall nu? De kommer att gå från massiva vinster och extremt bra försäljning till ruinens brant på grund av detta? Jag sätter en slant på att du har fel och så får vi återkomma om 10 år och se vem som har rätt...

Trodde du förstod ironi.
Men Apple kan mycket väl vara i kris om 10 år och räddas eller köpas upp av Forstall som då kanske är en av topcheferna på Google.. Apples kris förr i tiden berodde inte bara på att jobs slutade utan betydligt mer på att de satsade på ett för brett produktsortiment något som nu upprepas.

Ursprungligen av Gordy:

Jobs hade säkerligen lagt till något, extra alltså någon twist på den som gjorde den lite mer unik än att bara vara en förminskad iPad.

Hmm, det där låter bekant... Vänta nu, var har jag hört det förut...? Just ja! Nu minns jag! Det var när Apple lanserade iPad! "Det är ju bara en förstorad iPod Touch!". Du har nog egentligen rätt, iPad har ju sålt fruktansvärt dåligt. Eftersom iPad bara var en förstorad iPod Touch och iPad mini bara är en förminskad iPad så kommer nog minin också att vara en kalkon.

Tillåt mig småle.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-10-30 09:45
Ursprungligen av Gordy:

Apples iPad mini t.e.x. hade antagligen inte lanserats av Jobs iaf inte så konventionellt bestyckad.

Det där tror jag inte ett smack på...Jobs har bara varit död i ett år, det tar betydligt längre tid än så att ta fram ny hårdvara så han var nog inblandad i Mini:n också...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-30 10:11
Ursprungligen av lasselu:

Det där tror jag inte ett smack på...Jobs har bara varit död i ett år, det tar betydligt längre tid än så att ta fram ny hårdvara så han var nog inblandad i Mini:n också...

Klart han varit inblandad men tror inte den slutliga iPad mini skulle blivit så metoo:ig om Jobs levt.

Ursprungligen av lasselu:

Det där tror jag inte ett smack på...Jobs har bara varit död i ett år, det tar betydligt längre tid än så att ta fram ny hårdvara så han var nog inblandad i Mini:n också...

Är inte helt säker på att det måste ta ett år för Apple. De har ju det mesta av arkitekturen klar från iPhone 5.

Kanske helt galet, men de skulle kanske prova ta in en kvinna i ledningen.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kanske helt galet, men de skulle kanske prova ta in en kvinna i ledningen.

Carly Fiorina kanske? Hon verkar ha ganska mycket tid över nuförtiden.

Bevaka tråden