Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på skärm 27" iMac i7

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej macvänner.

Jag tänkte höra om något här kan hjälpa mig.

Jag sitter vid en 27" iMac i7 som jag sällan startar om, men alldeles nyss råkade sladden hoppa ur när jag vred skärmen.
Vid omstart märkte jag vad som såg ut som sprickor, tankarna förde mig till en hopskrynkad tidning(se bild)
Efter uppstart satte jag bakgrunden som helvit, då såg jag inget men vid andra färger är det tydligt! Någon som vet vad jag råkat ut för?
Ps. bilderna jag bifogar visar långt från det jag ser här!

Mycket tacksam för hjälp!

Jag ser inget konstigt alls på bilderna.

Det är kanske något fysiskt fel på själva skärmen, något som inte syns på en skärmdump.

Okej. bifogar bild tagen med iPhonen.

Safari har börjat bete sig lustigt me, känns som jag sitter på en pc! när safari avslutas öppnas det nästa gång med två fönster, ett nytt + det senaste jag hade öppet. Hjälper den informationen?

Öppnar upp iden här tråden igen. Trodde ett tag att felet var borta för det är inte lätt synligt med annan bakgrund, men istället har den ändrat form. Eftersom den kan göra det anar jag mjukvarufel?

Är du säker på att det inte var så innan du råkade rycka strömmen?

Det enda jag är säker på är att jag aldrig sett det förut. Men det är rätt tydligt så jag borde sett det i tex iphoto med grå bakgrund. Tror du att råka dra ut sladden kan ha skapat ett skärmfel?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-29 22:19

Då jag haft isär min 27" 2010 har jag funnit att glaset på insidan varit smutsigt, mest tydligt i övre högra hörnet. Torkade rent, men nu, ett år senare ser jag inget när skärmen är igång, inte jag ser ens om jag försöker. Däremot kan jag se skit på insidan glaset om jag lyser snett mot en släckt skärm med en ficklampa.

Gör en bildsökning på ”broken display” så ser du hur trasig bildskärmar kan se ut. Påminner inte om vad du ser eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-30 07:04

Det är lätt att åtgärda. Två sugkoppar, en vardera övre hörnet, dra försiktigt utåt och lyft bort glaset. Det sitter med kraftiga magneter.
Bara att torka rent. Rör inte själva displayen, blås den ren med tryckluft på burk om det behövs.

Okej. Var får man tag på sugkoppar? Vad ska man torka om inte displayen?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-30 08:28
Ursprungligen av wildcard:

Okej. Var får man tag på sugkoppar? Vad ska man torka om inte displayen?

Finns t ex på Clas Ohlsson, såna där man fäster på kaklet i badrummet. Det är baksidan av glaset du ska torka rent, det är där skiten sitter.
Använd en mikrofiberduk lätt fuktad med fönsterputsmedel. Det kan eventuellt vara damm på displayen, det blåser du bort med tryckluft på burk.

Det är i princip omöjligt att få displayen ren om du börjar torka på den. Inget ska vidröra den utom absolut ren torr luft. Vet inte hur pass lätt det är att skada den mekaniskt.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är i princip omöjligt att få displayen ren om du börjar torka på den. Inget ska vidröra den utom absolut ren torr luft. Vet inte hur pass lätt det är att skada den mekaniskt.

Nej, nej. Är den smutsig går det inte att blåsa bort det. Microfiberduk funkar alldeles utmärkt. Använd en finfibrig variant som är gjord för att användas på glas. Eventuellt damm kan man förstås blåsa bort, men det kan vara svårt att få helt dammfritt i vanlig hemmamiljö

Kanske bäst att lämna in den på macstore i stan. Men hur kan det bli dammigt på insidan?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-30 09:42

Man kan inte torka av själva displyen. Bara blåsa bort ev. damm med ren tryckluft. Skiten som syns på wildcards bilder sitter på baksidan av glaset. Den kommer in genom luftinsläppen på undersidan, där suger fläktarna in luft. Röker man framför datorn så blir det värre.
Det är busenkelt att lyfta bort glaset och göra rent.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-30 15:15

Instämmer med Konrad. Sugproppar kan du klara dig utan, kör in naglarna och dra fram glaset. Ev. kan någon hålla i datorn medans du gör det, men jag har själv dragit loss glaset 5 gånger utan sugproppar. Tänk bara på att de sitter fast med magneter, så fort du fått loss glaset ett par millimeter är det inget som håller kvar glaset (förutom i underkant).
Själva displayen ska du inte pilla på, den är jobbig och inte som glasskivan som tål att jobbas med. Mikrofiberduk eller något annat garanterat rent, tex en helt ny putsduk. Torka och inspektera, blås sedan med luft på burk tills du blivit av med det värsta dammet och stäng sedan. Helt fritt från dammkort kan du glömma, det får man leva med.
Och du, tvätta händerna innan du börjar pilla. Helst med talkfria plasthandskar på, fingeravtryck är inget man vill ha! Lycka till.

http://www.youtube.com/watch?v=SDciJHx4II4&feature=related&noredirect=1

tack!

Idag provade jag att rengöra bakom glaset likt https://www.youtube.com/watch?v=ONCdGHe0Uxs Allt gick bra, glaset kom av och jag rengjorde utan nån fönsterputs el liknande. satte tillbaka glaset och satte på datorn, felet hade tredubblats! Från en "rand" till tre! Jag gjorde om nu med lite fönstersputs på glasets baksida, rengjorde mycket ordentligt . Felet består. Vad göra?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-05 21:22

För att klargöra, är det A och B som du försöker få bort?
När du drog loss glaset, såg du någon nyans i glaset, eller såg du smuts på glaset?
Nästa steg är väl en trasa + medel, dock inte i närheten av skrärmen!

Hej. Tack för hjälpen, jag uppskattar det!
Ja A och B är tydligast, men skärmen känns ojämn, det finns antydningar till fler liknande märken. Nykomna idag tror ja. Glaset såg felfritt ut och det tyckte inte bara jag. Den och skärmen kvar i datorn såg felfria ut!

1
Bevaka tråden