Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Phil Schiller diskuterar nya iMac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kanske den här Schiller råkar bo i ett område med sånt där som man läst om i tidningarna - bredband eller vad de kallas.... Men så är det inte för alla.
Nu tycker vän av ordning att jobbar man med reklam/design mm så borde man ha tillgång till bredband, och sant är det. Men det är skillnad på bredband och bredband. De PDFer som jag gör på tidningar 52 sid, A4 (skuret format) fyrfärg landar på ca 80Mb. Det är en bra bit ifrån de 5,5Gb som adobe vill att man laddar ner om man ska prova Indesign och Photoshop. Gillar att få programvara på skiva. Om man behöver installera om det så går det ruskigt mycket snabbare för de flesta att sätta i skivan än att vänta en faslig massa timmar på att dra hem det. Om man dessutom råkar sitta utan bredband den dagen - tänk Murphy- så är man inte kokt i bajs utan kan ändå rädda en del av situationen. Jo jag är gammeldags, bakåtsträvare, konservativ osv men så länge det inte finns en stabil ersättare så är jag skeptisk.
/m

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-29 14:44
Ursprungligen av martinator:

Nu kanske den här Schiller råkar bo i ett område med sånt där som man läst om i tidningarna - bredband eller vad de kallas.... Men så är det inte för alla.
Nu tycker vän av ordning att jobbar man med reklam/design mm så borde man ha tillgång till bredband, och sant är det. Men det är skillnad på bredband och bredband. De PDFer som jag gör på tidningar 52 sid, A4 (skuret format) fyrfärg landar på ca 80Mb. Det är en bra bit ifrån de 5,5Gb som adobe vill att man laddar ner om man ska prova Indesign och Photoshop. Gillar att få programvara på skiva. Om man behöver installera om det så går det ruskigt mycket snabbare för de flesta att sätta i skivan än att vänta en faslig massa timmar på att dra hem det. Om man dessutom råkar sitta utan bredband den dagen - tänk Murphy- så är man inte kokt i bajs utan kan ändå rädda en del av situationen. Jo jag är gammeldags, bakåtsträvare, konservativ osv men så länge det inte finns en stabil ersättare så är jag skeptisk.
/m

USB-minne.

Ursprungligen av martinator:

Nu kanske den här Schiller råkar bo i ett område med sånt där som man läst om i tidningarna - bredband eller vad de kallas.... Men så är det inte för alla.
Nu tycker vän av ordning att jobbar man med reklam/design mm så borde man ha tillgång till bredband, och sant är det. Men det är skillnad på bredband och bredband. De PDFer som jag gör på tidningar 52 sid, A4 (skuret format) fyrfärg landar på ca 80Mb. Det är en bra bit ifrån de 5,5Gb som adobe vill att man laddar ner om man ska prova Indesign och Photoshop. Gillar att få programvara på skiva. Om man behöver installera om det så går det ruskigt mycket snabbare för de flesta att sätta i skivan än att vänta en faslig massa timmar på att dra hem det. Om man dessutom råkar sitta utan bredband den dagen - tänk Murphy- så är man inte kokt i bajs utan kan ändå rädda en del av situationen. Jo jag är gammeldags, bakåtsträvare, konservativ osv men så länge det inte finns en stabil ersättare så är jag skeptisk.
/m

1. Köp till en extern brännare och spara nerladdningen på dvd
2. Lägg en kopia på nerladdningen på någon extern hårddisk
3. Låt installeraren ligga kvar på interna hårddisken om inte utrymmet krisar f ö
4. Ladda ner med bredband

I vissa fall är det möjligt att köpa på DVD fortfarande men till en extra kostnad.

Så ser framtiden ut både för bakåtsträvare och andra.

Ursprungligen av martinator:

Nu kanske den här Schiller råkar bo i ett område med sånt där som man läst om i tidningarna - bredband eller vad de kallas.... Men så är det inte för alla.
Nu tycker vän av ordning att jobbar man med reklam/design mm så borde man ha tillgång till bredband, och sant är det. Men det är skillnad på bredband och bredband. De PDFer som jag gör på tidningar 52 sid, A4 (skuret format) fyrfärg landar på ca 80Mb. Det är en bra bit ifrån de 5,5Gb som adobe vill att man laddar ner om man ska prova Indesign och Photoshop. Gillar att få programvara på skiva. Om man behöver installera om det så går det ruskigt mycket snabbare för de flesta att sätta i skivan än att vänta en faslig massa timmar på att dra hem det. Om man dessutom råkar sitta utan bredband den dagen - tänk Murphy- så är man inte kokt i bajs utan kan ändå rädda en del av situationen. Jo jag är gammeldags, bakåtsträvare, konservativ osv men så länge det inte finns en stabil ersättare så är jag skeptisk.
/m

Bredbandstäckningen i Sverige är nästan fullständig. Under 2011 hade hela 99,99 procent av hushållen tillgång till trådlöst eller trådbundet bredband.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15192-nastan-alla-svenska-hushall-har-tillgang-till-bredband

"Ett sådant område som har bredband" verkar endast vara 99.99% av Sveriges hushåll och företag, jag hoppas att du hittar in till ett sådant område, även om det kan vara svårt att hitta.

Ursprungligen av KarlAndersson:

Bredbandstäckningen i Sverige är nästan fullständig. Under 2011 hade hela 99,99 procent av hushållen tillgång till trådlöst eller trådbundet bredband.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15192-nastan-alla-svenska-hushall-har-tillgang-till-bredband

"Ett sådant område som har bredband" verkar endast vara 99.99% av Sveriges hushåll och företag, jag hoppas att du hittar in till ett sådant område, även om det kan vara svårt att hitta.

Som jag skrev så är det skillnad på bredband och bredband. Finns en faslig massa platser i Sverige där man tom saknar mobiltäckning (mitt sommarhus utanför borås tex). Men för den som bara läser datormagasin och på datorforum så framgår det inte hur illa det är. Som motvikt till den lite skeva verklighet som leverantörerna beskriver så rekommenderas ATL och LAND. Två tidningar för jord- och skogsbrukare. Där ser man hur svårt det är att bli tagen på allvar när man påpekar att den trådlösa täckningen är obefintlig nu när Telia bestämt sig för att klippa all koppar. Telia hävdar prompt - likt budskapet ovan - att alla har tillgång till trådlöst. Sen tror jag man också får se just det jag skrev med att Adobe har 5,5Gb, på CS design STANDARD. Dvs den snålaste sviten. Vad den stora betingar i Gb vill jag inte tänka på. att dra den med mobilt bredband lär ta tid.... Med tanke på att batteriet lär ta slut flera gånger om.
/m - fortfarande skeptiker och bakåtsträvare:)

Good riddance to the optical I say

Jag hittade min gamla Windows Vista skiva i min DVD-läsare på dator hemma... det var nog 4 år sedan jag sist jag använde den. JAG kommer inte att sakna en optisk enhet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-29 14:55

En extern optisk läsare går att få för några hundralappar. De 360+ dagar om året den inte används går det att gömma den i ett skåp.

De som gillar DVD/CD är samma personer som skriver ut mail

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-29 15:45
Ursprungligen av ill_chrill:

De som gillar DVD/CD är samma personer som skriver ut mail

På mitt jobb måste vi spara alla dokument i varje projekt fysiskt, så tyvärr skriver jag ut massor av papper varje dag som jag inte vill skriva ut. Jag kan ju säga att det är inte vi som är födda på denna sidan om Vietnamkriget som kommit på detta fantastiska direktiv...

Tycker det är helt rätt steg att ta. Nu är det bara Mac Pro och MBP (utan retina) som har dessa antikviteter kvar. De lär nog sitta kvar i MBP till dessa helt ersatts av modellen med retina. Vad som händer med Mac Pro återstår väl att se.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-29 15:28

Med 10 MBit bredband tar det väl inte mer än 1,5h att dra ner? Om du vill kan du ju alltid lagra installationsfilerna på valfri hårddisk, för att vara garderad ifall du måste installera om. Om du trots allt absolut måste köra med optisk enhet så är ju det fullt möjligt med en extern variant. Tror emellertid inte alls att flertalet har det behovet.

Roligt att folk tror att det papperslösa samhället redan är här.
Jag kan säga att på alla större företag dras det ut en rejäl binge papper varje dag.

Ursprungligen av PeeMaN:

Roligt att folk tror att det papperslösa samhället redan är här.
Jag kan säga att på alla större företag dras det ut en rejäl binge papper varje dag.

Nä det är det inte då hade jag väl inte skrivit nåt så dumt.

Jag jobbar på ett stort företag, så jag vet att mycket som skrivs ut är helt i onödan.
Jag skriver också ut grejer men bara när jag måste. Vissa skriver ut allt de kommer över.
Det har inget med storleken på företaget att göra (sett till utskrift per person).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-29 17:02
Ursprungligen av martinator:

Nu kanske den här Schiller råkar bo i ett område med sånt där som man läst om i tidningarna - bredband eller vad de kallas.... Men så är det inte för alla.
Nu tycker vän av ordning att jobbar man med reklam/design mm så borde man ha tillgång till bredband, och sant är det. Men det är skillnad på bredband och bredband. De PDFer som jag gör på tidningar 52 sid, A4 (skuret format) fyrfärg landar på ca 80Mb. Det är en bra bit ifrån de 5,5Gb som adobe vill att man laddar ner om man ska prova Indesign och Photoshop. Gillar att få programvara på skiva. Om man behöver installera om det så går det ruskigt mycket snabbare för de flesta att sätta i skivan än att vänta en faslig massa timmar på att dra hem det. Om man dessutom råkar sitta utan bredband den dagen - tänk Murphy- så är man inte kokt i bajs utan kan ändå rädda en del av situationen. Jo jag är gammeldags, bakåtsträvare, konservativ osv men så länge det inte finns en stabil ersättare så är jag skeptisk.
/m

Varför kan du inte använda USB-minnen som backup? Går väl snabbare än en gammal DVD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 17:20

Det blir nog bra till slut. Ungefär som när 3.5"-disketterna försvann. Eller serie/parallelportar.

Jag tror att om datortillverkarna slutar med DVD-läsare kommer de tillverkare som idag tillhandahåller DVD sälja på USB-sticka.
De e för dumt att (i en laptop) slösa bort halva utrymmet på något som används 2 gånger per år.

1
Bevaka tråden