Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att tänka på vid köp av Mac Mini som mediaspelare

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tänkte införskaffa mig en mac mini nu när den nya äntligen är ute och den skall användas som en mediaspelare.

finns det något jag borde tänka på innan jag köper den för det ändamålet?

som t.ex att den inte spelar upp något särskilt video/ljud format?
eller att jag kanske borde köpa någon särskild modell av de som erbjuds?
eller att någon hårdvara i minin inte lämpar sig för att spela upp video (har för mig jag läst något sådant om tidigare modellen)

eller kanske något jag inte nämnde här som jag borde veta om eller tänka på innan?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-28 19:48

Jag läste någonstans att de nya HD-ljudformaten inte fungerar, men jag har inte grävt vidare i det.

Beroende på hur kräsen du är har tydligen alla datorer problem med 23."någonting" fps i film, där intel är sämre och nvidia/amd bättre.
Man tappar en bildruta efter X minuter. Personligen har jag aldrig märkt av det.

Utöver det kan jag rekommendera att använda Plex som mjukvara.

Har själv en Mac mini från tidigt 2009 som jag använt som mediadator till tv:n sen dess och den fungerar alldeles utmärkt med allt jag matat den med, kör vlc men har även använt mig av plex, den tar ju inte bluray men det visste du säkert redan

Kan tilläggas att jag har ett dedikerat Nvidia Geforce 9400 256mb, SSD, 8GB ram, 1080P flyter fint och datorn är inte märkbart sämre än min MBP från 2011

Senast redigerat 2012-10-30 20:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-28 21:14

Det blir säker bra. Själv kör jag en äldre mac mini och tycker den kämpar lite ibland med 1080p-material. Men dem nya borde inte ha några problem alls.

Sen vill jag slå ett slag för XBMC istället för Plex, tycker det är mycket enklare som mediaprogram...

Apple har väl tagit bort möjligheten att få ett dedikerat grafikkort?

Köp förra versionen (2011 med Sandy Bridge istället för Ivy Bridge) med ett dedikerat ATI-grafikkort.
Om du nu inte måste ha USB3, för det har inte 2011:an.

Jag kör en sån som HTPC och den äter allt som den ska utan några som helst problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-29 10:08
Ursprungligen av keptang:

Apple har väl tagit bort möjligheten att få ett dedikerat grafikkort?

Köp förra versionen (2011 med Sandy Bridge istället för Ivy Bridge) med ett dedikerat ATI-grafikkort.
Om du nu inte måste ha USB3, för det har inte 2011:an.

Jag kör en sån som HTPC och den äter allt som den ska utan några som helst problem.

Som mediaspelare är det ingen vinst med 6630m över HD4000, bara mer värme.

Ursprungligen av Json_81:

Som mediaspelare är det ingen vinst med 6630m över HD4000, bara mer värme.

Man slipper eventuella FPS-drops/ problem med 23.xxx

Värmen är inga problem när man använder den för media-uppspelning.

Problem med 23.xxxx får du fortfarande med 6630 :/

Ursprungligen av Json_81:

Utöver det kan jag rekommendera att använda Plex som mjukvara.

har provat plex till min atv och det var något av de värsta upplevelserna jag haft. men hade faktiskt tänkt att ge det en chans till i en vanlig dator. annars ligger xbmc högt upp på min lista.

Ursprungligen av Richard.Lundqvist:

den tar ju inte bluray men det visste du säkert redan

om du menar skivorna så vet jag det men om du menar t.ex blu-ray rippar så hade jag inte en aning och då blir det ingen mac mini för min del. men å andra sidan förmodar jag att det inte handlar om ripparna för det hade varit ganska konstigt.

Ursprungligen av keptang:

Köp förra versionen (2011 med Sandy Bridge istället för Ivy Bridge) med ett dedikerat ATI-grafikkort.
Om du nu inte måste ha USB3, för det har inte 2011:an.

Jag kör en sån som HTPC och den äter allt som den ska utan några som helst problem.

jaså, den äldre modellen är bättre för htpc-bruk? det låter ganska konstigt för mig som inte har så bra koll på det där att en äldre modell är bättre

Ursprungligen av Jonas Eriksson:

Problem med 23.xxxx får du fortfarande med 6630 :/

vad är det för problem mer specifikt man får?

OSX fungerar generellt kasst med tv kopplad till den. FPS drops är ett stort problem.

ok, då kanske det inte är rätt väg att gå. kanske får kolla efter andra alternativ till htpc än mac då.
har ingen lust att kompromissa på kvalitén.

Ursprungligen av tqila:

ok, då kanske det inte är rätt väg att gå. kanske får kolla efter andra alternativ till htpc än mac då.
har ingen lust att kompromissa på kvalitén.

Maskinen är det inga fel på, har allt som behövs.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-29 20:23
Ursprungligen av keptang:

Maskinen är det inga fel på, har allt som behövs.

Instämmer i det till 100% och kan inte se att det finns något som kan konkurrera.
Visst det är en dyr lösning men väl värt för oss som har råd

OS X till TV fungerade utmärkt för mig. Körde en Mac mini på det viset i fem år, först via komposit, sen DVI sen HDMI, allteftersom jag bytte TV.

Hur gjorde du då, Capeman?
Jag VILL verkligen få det att fungera då jag börjat köra en del högupplöst musik (och ATV inte fixar det) och saknar DTS-HD m.m.

En iMac, två macbook pro, två minis har kopplats till tre olika tv och en projektor. Samma problem med alla kombinationer.

DTS-Hd har jag ingen aning om, jag pratade bild, inte ljud. Jag kör stereo och kommer aldrig att äga någon form av "surroundsystem".

Angående framedrops så har jag inte suttit och räknat eller mätt något, jag har bara konstaterat att det ser bra ut. Först på en gammal 28" tjock-TV, sedan på en LCD och nu på en 50" plasma. Mac minin är såld då den började bli för gammal och nu har jag en ATV3 som fungerar fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 11:01

Jag kör en MacMini 2011 med ATI-kort och allt fungerar fint till min TV. Jag har inte noterat eller stört mig på 23.976 FPS-drop (som jag förstår det löser senare versioner av Plex detta bra). Dock har jag läst att just ATI-kortet fixar detta bättre än de integrerade korten.

So far har jag kört ut DTS-HD, DTS 2.0, DTS 5.1, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital HD, Stereo PCM m.m. 1080p, 720p, 576p, 480p, YouTube, SVTPlay - you name it. Allt fungerar med de rippar jag gjort från DVD (.mkv / MPEG2) och BluRay (.mkv / H264) eller de nättjänster jag kollat på. Att köra Plex på iOS samt Plex på MacMini fungerar hur bra som helst.

Det enda som jag stör mig på att MacMinin kör ut 2.0, 5.1 eller 7.1 ljud via HDMI så min förstärkare förstår inte att den ska köra 2.0 ljudet i en 5.1 ström till "all channel stereo". I övrigt fungerar det bra. Vidare har jag hört, men kan inte verifiera, att OSX har eller har haft problem med att skicka vidare "encoded source audio" ut till en förstärkare. Kör man HDMI finns ingen anledning att inte skicka ut 2 / 6 / 8 diskreta kanaler dock. Sitter man på en äldre optisk kabel är detta förstås ett problem men då pratar vi ändå inte några HD-format på ljudet.

Det enda jag saknar är ett mer "TV-vänligt OS". OSX är gjort för en dator-skärm man sitter nära med tangetbord / mus. Att surfa på TV:n är ex. långt från behagligt.

Beroende på vad du ska göra med maskinen KAN SSD så väl som Quad Core vara intressant. Men ska du primärt bara spela upp media räcker Dual Core. SSD skulle jag ändå rekommendera men man klara sig på 64-128 GB.

vad är det för ATI-kort du har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 15:54

Standardkortet som kom med förra mellan-modellen - Radeon 6430 eller vad det heter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-03 19:05

Jag fick hem min Mac mini 2012 2,6GHz i7 i Onsdags och har dessvärre inte hunnit testa plex lösningen speciellt mycket än men jag har automatiserat allt. Jag var en millisekund ifrån att skicka tillbaka maskinen haha...

23.976 "buggen" har jag inte hunnit kolla på än (kräver 15-20 minuters tittande för att märka den...3ggr) Men ställer man inte in macen på 24hz så är den obrukbar enligt mig (för film, blu-ray). Den kommer "förinställd" för en standard monitor som i 99% av fallen är 60Hz - På tv'n jag har i vardagsrummet just nu ser det katastrof ut. Så fort jag bytte till 24Hz så blev det betydligt bättre. Använder man den bara till plex så är 24Hz inga problem. Vill man använda den som en "hemdator" m.m. så blir det nog jobbigt att switcha mellan 24Hz och 60Hz "hela tiden". 24Hz är inte speciellt häftigt om man t.ex. surfar...

Skrev i en annan tråd att min mac mini enbart skulle agera plex server och plex klient men det ändrades efter att jag läste att maskinen faktiskt är ganska "kraftful". Nu sitter den och hanterar "4" serveruppgifter. Kommer fortfarande agera plex server och klient primärt. Jag har 5st mission control desktops och den första autostartar plex klienten när jag bootar maskinen samt alla andra server mjukvaror som rullar fast på andra "desktops". Med plex klienten, plex servern, teamspeak server, cinema 4d .net (render) server, ftp server och filserver så används inga resurser alls. (när dom är idle naturligtvis) Det tyngsta är plex klienten och jag har svårt att tänka mig att jag kommer rendera nått på mac mini'n om jag sitter på sofflocket o tittar plex när jag har en MacPro som är "lite" snabbare... Så när jag sätter igång tv'n så är det alltid "desktop1" vilket är plex klienten. Mycket smidigt.

Jag är lite av en bildnörd och jag tål verkligen inte hack i filmer, speciellt inte när jag VET att det är hårdvaran som är skräp, men jag får nog tumma lite på mina värderingar, för att ha allt det där gång samtidigt på en så pass liten maskin är bara häftigt. Det är en dator, inte en highend blu-ray spelare. Får leva med det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 01:20

Exakt. Kör man inte 24 Hz ser det förjävligt ut. Plex auto-switchar 24, 50 och 60 Hz samt - tror jag - upplösning - efter vilket content du spelar. Jag tror även man kan ställa in 23,976 Hz om man kör Switch Res eller dyl app. Dock kräver det lite pill. Jag kör OSX native 24p vilket är good enough ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 12:10

Kan tilläggas:

Jag kör 1080p50 som standard på MacMinin kopplad till TVn. Dock ställer den om sig automatiskt till 1080p24 när jag i Plex öppnar 24p content. Ska man ta detta steget lägre måste man med Switch Res X ställa in så ens 24Hz inställning faktiskt är 23.976 Hz och det är inte bara att skriva in ett sådant tal utan man måste ställa in det rätt på den TV man nyttjar också.

men om plex autoswitchar mellan 24,50 och 60hz så kan man väl sätta sätta macen på 50hz så det används när man surfar och gör annat på datorn som är kopplad till projektorn. och när man sedan ska se en film så väljer plex rätt hz automatiskt?

eller varför är macen "värdelös" om den inte sätts på 24hz om ändå t.ex plex väljer rätt hz automatiskt..

(nu ska jag ju iofs köra xbmc ist hade jag tänkt, men förmodar att det har samma funktion)

1
Bevaka tråden